READ AND COMPREHEND: A DECADE OF STUDIES ON THE READING PROCESSES

Authors

  • Ariel Cuadro Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v3i2.478

Keywords:

Psychology of reading, research, review

Abstract

The reading process constitutes at present day one of most important competencies involved in human development. The introduction of this monographic issue brings to light the research lines we have been working on throughout ten years of studies in psychology of the reading processes. Investigations conducted both locally and internationally are presented. Contributions emerged from these studies turn out to be fundamental for the understanding of the reading processes from a cognitive perspective, providing tools that enable us to instruct strategic readers who are capable of being part of the knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carballo, M.; Cuadro, A. (2007). La velocidad de nominación en el déficit lector. IX Congreso Latinoamericano para el desarrollo de la lectura y la escritura. Montevideo, p. 115-123.

Cuadro, A. y Marin, J. (2007). Subtipos de lectores retrasados en español. Ciencias Psicológicas, v. 1 (2), p. 133-148.

Cuadro, A. (2006). Caracterización de los lectores retrasados. Memorias de las XIII Jornadas de Investigación UBA, v. II, p. 192-195.

Cuadro, A., Trías, D., y Castro, C. (2007). Ayudando a futuros lectores. Montevideo: Prensa Médica.

Cuadro, A. y Almansa, X. (2008). Caracterización de los lectores sordos: un estudio comparativo con los lectores normales oyentes. Memorias de la XII Jornadas de Investigación de la Facultad de Psicología- UBA, v. II, p. 319-321.

Cuadro, A. y Piñeyro, V. (2008). Caracterización de los lectores Braille: un estudio comparativo con buenos lectores videntes. Memorias de la XII Jornadas de Investigación de la Facultad de Psicología- UBA, v. II, p. 321-326.

Cuadro, A. y Trías, D. (2008). Desarrollo de la conciencia fonémica: evaluación de un programa de intervención. Revista Argentina de Neuropsicología, v 11, p.1-8.

Cuadro, A., Costa, D., Trias, D., y Ponce de León, P. (2009).Evaluación del Nivel Lector. Manual Técnico del Test de Eficacia Lectora (TECLE) de J. Marin y M. Carrillo. Montevideo: Prensa Médica.

Cuadro, A., Ilunday, A., y Puig, A. (2009). Habilidades prelectoras de niños en situación de pobreza. Memorias de la XIII Jornadas de Investigación de la Facultad de Psicología - UBA, v. II, p. 321-326.

Marin, J., Aveledo, F., Pagán, A., y Cuadro, A. (2007). ¿Por qué es más complicado distinguir entre “berenjena” y “berengena” que entre “escabeche” y “escaveche”? Paper presentado en el XXV Congreso Internacional de AESLA, Murcia.

Marín, J., Pagán, A., Cuadro, A., y Aveledo, F. (2007). Adquisición de información ortográfica y mecanismo de recodificación fonológica: nuevas implicancias para el modelo de autoaprendizaje (Share, 1995). Paper presentado en el XXV Congreso Internacional de AESLA, Murcia.

Marin, J., Cuadro, A., y Pagán, J. (2007). Léxico Ortográfico y competencia lectora. Ciencias Psicológicas, 1 (1), p. 15-26.

Published

2009-11-30

How to Cite

Cuadro, A. (2009). READ AND COMPREHEND: A DECADE OF STUDIES ON THE READING PROCESSES. Ciencias Psicológicas, 3(2), 129. https://doi.org/10.22235/cp.v3i2.478

Issue

Section

PRESENTACIÓN NÚMERO MONOGRÁFICO

Most read articles by the same author(s)

> >> 

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.