Concentration in the Audiovisual Industry in the Southern Cone: A Study of Video Streaming, Pay TV, and Broadcast Markets in Argentina, Brazil, and Chile (2018-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3344

Keywords:

concentration, audiovisual services, video streaming, television, Southern Cone

Abstract

This paper studies the concentration within the audiovisual industry across three Southern Cone countries – Argentina, Brazil, and Chile – during the period spanning 2018 to 2020. The analysis encompasses pay television markets (both providers and channels), subscription-based on-demand audiovisual services (SVOD), and open broadcast television channels. The methodology employed draws from the field of Political Economy of Communication, utilizing the CR4 index to identify the economically significant players within each subsector and uncover patterns of concentration. The findings of this study highlight pronounced levels of concentration within the audiovisual sector: the four key enterprises hold sway over 80% to 90% of the markets in all three countries. Furthermore, an emerging trend is noted in the revenue growth of SVOD services, contrasted by the decline in pay and open broadcast television. This study sheds light on the ongoing shift towards centralization and internationalization among global players who are reaping the benefits of the system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baker, E. (2007). Media Concentration and Democracy: Why Ownership Matters. Cambridge University Press.

Banco Mundial (s.f.-a). Población total. Recuperado el 29 de agosto de 2023, de https://datos.bancomundial.org/indicator/SP.POP.TOTL

Banco Mundial (s.f.-b). Crecimiento del PIB (% anual). Recuperado el 29 de agosto de 2023, de https://datos.bancomundial.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG

Becerra, M. & Mastrini, G. (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2015): nuevos medios y tecnologías, menos actores. Universidad Nacional de Quilmes.

Becerra, M. (2021). Accesos TIC 2000-2020 en Argentina ¿20 años no es nada? Conectividad y brechas en telecomunicaciones, Internet y TV paga en el siglo XXI. https://martinbecerra.files.wordpress.com/2021/06/accesos-tic-argentina-2000-2020-mb-jun2021.pdf

Becerra, M. & Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra: acceso, estructura y concentración de los medios en la América latina del siglo XXI. Prometeo Libros.

Bizberge, A. (2020). Convergencia digital y políticas de comunicación en Argentina, Brasil y México (2000-2017). IEALC; Editorial El Colectivo.

De Moragas, M. (2011). Interpretar la comunicación. Estudios sobre medios en América y Europa. Gedisa.

Global Media and Internet Concentration Project. (s. f.). Methodology. How we do media concentration research. Recuperado el 17 de julio de 2023 de https://gmicp.org/about/methodology/

Gómez, R. & Birkinbine, B. (2021). Nuevos métodos para cartografiar la concentración de medios: Un análisis de redes de “joint ventures” de las compañías globales de medios. En F. Sierra Caballero (Ed.), Economía política de la comunicación. Teoría y Metodología (pp. 273-293). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Resultados provisionales del Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2022. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-Tema-2-41-165

Iosifidis, P. (2010). Pluralism and Concentration of Media Ownership: Measurement Issues. Javnost - The Public, 17(3), 5-21. https://doi.org/10.1080/13183222.2010.11009033

Just, N. (2009). Measuring Media Concentration and Diversity: New Approaches and Instruments in Europe and the US. Media Culture Society, 31(1), 97-117.

Kirchheimer, M. & Rivero, E. (2021). Argentina: Pandemia, aislamiento y parálisis de la producción audiovisual. En Anuario OBITEL 2021: Ficción Televisiva Iberoamericana en Tiempos de Pandemia (pp. 65-99). Ed. Universidad Católica de Chile. https://doi.org/10.7764/obitel.21.S.3

Labate, L., Lozano, L., Marino, S., Mastrini, G., & Becerra, M. (2013). Abordajes sobre el concepto de concentración. En G. Mastrini, A. Bizberge & De Charras (Eds.), Las políticas de comunicación en el siglo XXI (pp. 139-174). La Crujía.

Llorens Maluquer, C. (2001). Concentración de empresas de comunicación y el pluralismo: la acción de la Unión Europea [Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. CORA TDX. http://hdl.handle.net/10803/4095

Mastrini, G. (2013). Las industrias culturales en Argentina [Tesis doctoral inédita]. Universidad Complutense de Madrid.

Mastrini, G. & Becerra, M. (2006). Periodistas y Magnates. Estructura y concentración de las industrias culturales en América Latina. Prometeo Libros.

Mastrini, G. & Krakowiak, F. (2021). Netflix en Argentina: expansión acelerada y producción local escasa. Comunicación y Sociedad, Año 18, 1-23. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7915

Mattelart, A. (1977). Multinacionales y sistemas de comunicación. Siglo XXI.

Miège, B. (2006). La concentración en las industrias mediáticas (ICM) y los cambios en los contenidos. Cuadernos de Información y Comunicación, 11, 155-166.

Miguel de Bustos, J.C. (1993). Los grupos multimedia: estructuras y estrategias en los medios europeos. J.M. Bosch Editor.

Muraro, H. (1974). Neocapitalismo y comunicación de masa. Eudeba.

Noam, E. (2009). Media Ownership and Concentration in America. Oxford University Press.

Noam, E. (2016). Who owns the world's media? Media concentration and ownership around the world. Oxford University Press.

Pasquali, A. (1963). Comunicación y cultura de masas. UCV.

Quirós Fernández, F. (2021). La concentración de las empresas mediáticas. Una revisión de las metodologías para su estudio. En F. Sierra Caballero (Ed.), Economía política de la comunicación. Teoría y Metodología (pp. 189-225). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Rahman, K. S. (2018). The New Utilities: Private Power, Social Infrastructure, and the Revival of the Public Utility Concept. Cardozo Law Review, 39(5), 1621-1689. https://cardozolawreview.com/the-new-utilities-private-power-social-infrastructure-and-the-revival-of-the-public-utility-concept/

Thierer, A. (2005). Media Myths: Making Sense of the Debate Over Media Ownership. Progress & Freedom foundation.

Wasco, J. (2005). Studying the political economy of media and information. Comunicação e Sociedade, 7, 25-48.

Winseck, D. (2019). Media Concentration in the Age of the Internet and Mobile Phones. En M. Deuze, & M. Prenger (Eds.), Making Media: Production, Practices, and Professions (pp. 175-192). Amsterdam University Press.

Zallo, R. (2011). Retos actuales de la economía crítica de la comunicación y la cultura. En L. Albornoz (Comp.), Poder, Medios, Cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación (pp. 17-60). Paidós.

Published

2023-12-01

How to Cite

Mastrini, G., Becerra, M., Bizberge, A., Carboni, O., & Espada, A. (2023). Concentration in the Audiovisual Industry in the Southern Cone: A Study of Video Streaming, Pay TV, and Broadcast Markets in Argentina, Brazil, and Chile (2018-2020). Dixit, 37(2), 29–52. https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3344

Issue

Section

Dossier: Streaming platforms | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.