Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry.

Authors

  • Denise Vaillant Universidad ORT Universidad Alberto Hurtado PREAL

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v2i1.702

Keywords:

exclusion, educational policies, development, inclusion

Abstract

Abstract. The exclusion of children, adolescents and young people from the education system is a complex issue that requires urgent attention. This concern for educational inclusion justifies the need to study the current policies on the subject. The Education Area of the Eurosocial Program, through the Organization of Ibero-American states (OEI),has fostered the completion of three in-depth studies on basic education re-entry programs, in cities in Colombia, Mexico and Uruguay, where the author of this article was coordinator of the research undertaken. What is the meaning of promoting educative changes enabling the re-entry of children and young people into the education system? How can the educative inclusion be favored? What can be done to develop schools and programs that can really «reach out to» children and young people from vulnerable sectors? These are some of the questions addressed in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Vaillant, Universidad ORT Universidad Alberto Hurtado PREAL

La autora tiene una Maestría en Planeamiento y Gestión Educativa por la Universidad de Ginebra (Suiza) y es Doctora en Educación de la Universidad de Québec à Montréal, Canadá. Ocupó varios cargos de responsabilidad en la Administración de Educación Nacional de Educación Pública en Uruguay. Actualmente es Catedrática en Políticas Educativas de la Universidad ORT de Uruguay y
de la Universidad Alberto Hurtado de Chile y coordinadora del Grupo de Trabajo sobre Desarrollo Profesional Docente en América Latina de PREAL.

References

Ainscow, Mel, Tony Booth y Alan Dyson. Improving schools, developing inclusion. Londres: Routledge,

Administración Nacional de Educación Pública (ANEP) / Consejo Directivo Central (CODICEN).

«Uruguay en PISA 2006. Primeros resultados en Ciencias, Matemática y Lectura del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes. Informe Ejecutivo». Uruguay: ANEP-CODICEN,2007.

Calvo, Gloria, Ana María Ortiz y Elkin Sepúlveda. La Escuela Busca al Niño. Hacia la integración escolar.

Madrid: OEI, 2009.

Cotler, Julio. La cohesión social en la agenda de América Latina y de la Unión Europea. Lima: Instituto de

Estudios Peruanos Ediciones, 2006.

IBE/UNESCO. Issues and challenges on Inclusive Education from an interregional perspective. Ginebra:

Mimeo, 2007.

Jacinto, Claudia y Flavia Terigi ¿Qué hacer ante las desigualdades en la educación secundaria? Aportes de la

experiencia latinoamericana. Buenos Aires: IIPE/UNESCO, 2007.

Kaztman, Ruben y Alejandro Retamoso «Efectos de la segregación urbana sobre la educación en Montevideo» en Revista de la CEPAL n.91. Santiago: CEPAL, 2007, pp. 133-52.

Loyo, Aurora y Beatriz Calvo. El programa Centros de Transformación Educativa de la Ciudad de México.

Informe final del estudio realizado para la OEI sobre políticas de reingreso educativo. Madrid: OEI,2009.

Mancebo, Ester y Lucía Monteiro. Estudios de reingreso al sistema educativo: el caso del Programa de Aulas

Comunitarias de Uruguay. Informe final del estudio realizado para la OEI sobre políticas de reingreso

educativo. Madrid: OEI, 2009.

Sorj, Bernardo y Danilo Martuccelli. El desafío latinoamericano: cohesión social y democracia. Buenos Aires: Siglo XXI y IFHC, 2008.

Vaillant, Denise. Formación de docentes en América Latina. Re-inventando el modelo tradicional. Barcelona:

Octaedro, 2005.

Published

2009-11-30

How to Cite

Vaillant, D. (2009). Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. Páginas De Educación, 2(1), 29–47. https://doi.org/10.22235/pe.v2i1.702

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.