What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.656Keywords:
human development, compared education, PISA, attitudesAbstract
Abstract. This article’s objective is to suggest some possible interpretations in with regard to the relationship between the disposition towards science of 15-year-old students and the level of human development reached by the country. This concern is motivated by a theory that states that the development level of a country is related with its investment in science and technology and this latter with the existence of a critical mass of scientists and technologists who are the result of young people motivated to study scientific and technological careers. An alternative hypothesis is that primary and medium education create] more opportunities in the scientific and technological fields than the following structures (higher] education and more innovative parts of the economy) can incorporate. The adjustment between disposition towards science and jobs is mediated by the level of scientific competence required. We explore the reasonable causal chain with data provided by PISA 2006.Downloads
References
Acevedo Díaz, José A. “Las actitudes relacionadas con la ciencia y la tecnología en el estudio PISA 2006” en Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2007. pp. 394-416.
Fernández, Tabaré. “Una aproximación a las relaciones entre clase social y habitus: las disposiciones académicas de los alumnos iberoamericanos evaluados por PISA 2003” en Revista Electrónica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación. Vol.4 n.1 (enero), 2006, Universidad de Deusto - Universidad Autónoma de Madrid. Disponible en www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol4n1/
Fernández, Tabaré. Distribución del conocimiento escolar: clases sociales, escuela y sistema educativo en América Latina. México: El Colegio de México/Centro de Estudios Sociológicos. México, D.F., 2007.
Fernández, Tabaré, Marcela Armúa, Olga Bernadou, Ivanna Centanino, Marlene Fernández, Julia Leymonié, Anna Rosselli y Helvecia Sánchez. Uruguay en PISA 2006. Primeros resultados en Ciencias, Matemática y Lectura del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes. Montevideo: Administración Nacional de Educación Pública, 2007.
Fernández, Tabaré y Soledad Bonapelch. Las actitudes hacia las Ciencias en PISA 2006. Conceptos, medidas y comparación internacional. Documento de trabajo nº 83. Montevideo: Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, 2009.
Giddens, Anthony. Sociología. Madrid: Alianza Editorial, 1999.
OCDE-PISA. Informe PISA 2006. España, 2007. Disponible en www.pisa.oecd.org
OECD-PISA. PISA 2006 Technical Report. París, OECDS, 2009.
PNUD. Informe sobre Desarrollo Humano 2007-2008. Nueva York: PNUD, 2007. Przeworski, Adam y Henry Teune. Logic of Comparative Social Inquiry. Nueva York: John Wiley, 1970.
Vázquez, Ángel y María Antonia Manassero. “La defensa de las actitudes y emociones en la educación científica” en Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2007, pp. 417-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.