Didactic Proposal Based on a Cognitive-Discursive Approach to Improve the Lexical Competence of University Students
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v17i2.4189Keywords:
lexical competence, higher education, university writing, communicative approach, cognitive-discursive approachAbstract
The objective of this study was to implement a didactic proposal based on a cognitive-discursive approach to improve the lexical competence of undergraduate students. This is a qualitative case study with an action-research design. The sample consisted of 50 first-cycle students from the Faculty of Education of a private university in Lima and 2 teachers from the Language course. Before and after the implementation of the proposal, a documentary analysis was applied to the students' argumentative essays; and an interview was applied to the teachers. In the first technique, two a priori determined subcategories were considered: lexical errors and lexical mastery; and an emerging category, the fulfillment of the communicative intention associated with lexical errors. In the diagnosis, it was found that the most frequent errors were redundancy, lexical imprecision and colloquialisms. Based on the findings, a didactic proposal was designed based on a cognitive-discursive approach, based on discursive links between the different textual segments, and with metacognitive, self-correction, as well as co-evaluation and self-evaluation strategies. Finally, after the application of the proposal, its effectiveness in improving the lexical competence of the students was verified, combined with the effective execution of certain cognitive operations.
Downloads
References
Adrián, J. A. (2022). Neuropsicología de la lectura: evaluación y tratamiento [Presentación de paper]. Congreso de la Sociedad Colombiana de Neuropsicología, Málaga, España. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/25353
Alejos, E. M. (2017). Competencia léxica, un pilar fundamental para los procesos de lectura y escritura universitaria. Acción Pedagógica, 26(1), 60-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6344974
Ayavaca, J. J. (2015). Análisis de la inclusión de jerga juvenil en el lenguaje formal como instrumento de comunicación en el diario vivir [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica de Machala]. Repositorio institucional de la Universidad Técnica de Machala. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/4438/1/CD00709-2015-TRABAJO%20COMPLETO.pdf
Boadas, R., & Flores, A. (2012). Elaboraciones léxico- semánticas y sus implicaciones en la cohesión y la coherencia textual de las producciones escritas de estudiantes universitarios. Saber, 24(1), 90-97. https://www.redalyc.org/pdf/4277/427739447009.pdf
Cazarez, J. L. (2020). Inventario léxico oral y escrito por la influencia de las redes sociales, en los estudiantes de primero Bachillerato General Unificado paralelo “A” de la Unidad Educativa Municipal “Julio Enrique Moreno” año lectivo 2019-2020, de la parroquia de Guamaní del DMQ [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio institucional de la Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22520
Consejo de Europa. (2020). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Servicio de Publicaciones del Consejo de Europa. https://n9.cl/in353
Cucatto, A. (2009). Un enfoque lingüístico-discursivo para trabajar la conexión en los textos escritos. De la gramática al discurso. Aled, 9(1), 11-43.
Echevarría, M.S., Vargas, R., Urzua, P., & Ferreira, R. (2008). Dispógrafo: una nueva herramienta computacional para el análisis de relaciones semánticas en el léxico disponible. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 46(1), 81-91. https://revistas.udec.cl/index.php/rla
García, D. (2007). Lexical competence and functional discourse grammar. Alfa Revista de Linguística, 51(2), 165-187. https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1442/1150
Gardner, S., & Nesi, H. (2013). A Classification of Genre Families in University Student Writing. Applied Lingüistics. 34(1), 25-52. https://doi.org/10.1093/applin/ams024
Gómez, J. R. (1997). El léxico y su didáctica: una propuesta metodológica. REALE, 7, 69-93. https://acortar.link/zuYivm
González-Samé, H., & Romero-Romero, J. (2019). Incidencia de las redes sociales en el proceso de escritura de los estudiantes universitarios. En I. Aguaded, A. Vizcaino, & Y. Sandoval-Romero (Eds.), Competencia mediática y digital. Del acceso al empoderamiento (pp.75-83). Grupo Comunicar Ediciones.
Gràcia, M., Adam, A. L., Carbó, M., Rouaz, K., & Astals, M. (2018). La competencia comunicativa y oral en la formación inicial de maestros. Pensamiento Educativo, 55(2), 1-16. https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.3
Hernández, N. (2015). La evaluación de la competencia léxica adulta: una aproximación a través de la disponibilidad léxica y la especialización académica en preuniversitarios. Revista de Filología, 33, 79-99. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/4587/RF_33_%282015%29_06.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, N., & Tomé, C. (2017). Léxico disponible en primera y segunda lengua: bases cognitivas. En F. del Barrio, La lexicología aplicada a la didáctica y a la diacronía (pp. 99-122). Edizioni Ca Foscari.
Lahuerta, A. C. (2024). The role of syntactic and lexical complexity in undergraduate writing quality. Ibérica, Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, (47), 251-273. https://doi.org/10.17398/2340-2784.47.251
Latorre, A. (2003). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Grao.
Lillo, F. G., & Venegas, R. (2020). Relación entre calidad de escritura y rasgos lingüístico-discursivos en las introducciones de los trabajos finales de grado de ingeniería civil informática. Linguamática, University of Minho, 12(1), 3-13. https://doi.org/10.21814/lm.12.1.297
Madrigal, M., & Vargas, E. (2016). Índice de riqueza léxica en redacciones escritas por estudiantes universitarios. Káñina, Revista de Artes y Letras, 40(1), 139-148. http://dx.doi.org/10.15517/rk.v40i3.29260
Mahecha, V., & Mateus, G.E. (2017). El léxico disponible y sus mecanismos de asociación: un análisis con grafos. En F. Del Barrio, La lexicología aplicada a la didáctica y a la diacronía (pp.123-142). http://edizionicafoscari.unive.it/media/pdf/chapter/978-88-6969-170-6/978-88-6969-170-6-ch-08.pdf
Morales, C. J. (2005). Premisas para una enseñanza sistemática del léxico. [Tesis de licenciatura, Universidad Austral de Chile]. Repositorio institucional de la Universidad Austral de Chile. http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2005/ffm828p/sources/ffm828p.pdf
Muñoz, S., & Reyes, J. P. (2022). Hacia una competencia comunicativa eficiente: visión histórica y potenciación de la competencia lingüística a través de la enseñanza-aprendizaje del léxico. Revista Notas Históricas y Geográficas, (29), 473-497. https://revistanotashistoricasygeograficas.cl/carga/wp-content/uploads/2022/04/25-Siegfried-et-al-Notas-Historicas-Julio-Diciembre-2022.pdf
Owens, R. E. (2003). Desarrollo del lenguaje. Pearson Prentice Hall.
Riffo, B., Reyes, F., Novoa, A., Véliz, M., & Castro, G. (2014). Competencia léxica, comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza media. Literatura y Lingüística, (30), 165-180. https://repositorio.udd.cl/bitstreams/f8859177-c87d-4eab-a941-c5450a0f5392/download
Ríos, G. (2011). ¿Por qué escribimos como hablamos? Una experiencia con estudiantes de secundaria. Actualidades Investigativas en Educación, 11(1), 1-14. https://www.redalyc.org/pdf/447/44718060012.pdf
Saricaoglu, A., & Atak, N. (2022). S yntactic Complexity and Lexical Complexity in Argumentative Writing: Variation by Proficiency. Novitas-Royal (Research on Youth and Language), 16(1), 56-73. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1343065.pdf
Soares, E.C., & Ortiz, K.Z. (2008). Influence of schooling on language abilities of adults without linguistic disorders. Saõ Paulo Medical Journal, 127, 134-139.
Valdés-Léon, G., González Riffo, J., & Molina Olivares, M. (2022). Competencia comunicativa en educación superior: hacia una evaluación diagnóstica integral. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 32(1), 106-119. https://doi.org/10.15443/RL3207
Valdés-León, G. (2021a). Competencia léxica y escritura académica: análiticas de aprendizaje en un curso de escritura universitaria. Produção Textual e Tecnologia, 14(1), 1-13. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24560
Valdés-León, G. (2021b). Habilidades argumentativas y riqueza léxica en un curso de educación superior. Cogency. Journal of reasoning and argumentation, 13(1), 105-124. https://doi.org/10.32995/cogency.v13i1.371
Van Dijk, T. (1983). La ciencia del texto. Paidós.
Vílchez, M., Manrique, B., Fuenmayor, G., Delgado, A., & García, D. (2002). Presencia de marcos orales en textos escritos de estudiantes universitarios. Opción, 18(39), 79-101. https://acortar.link/iuLxkf
Wagner, C. (2000). La diversidad léxica en la comunicación. Documentos Lingüísticos y Literarios, 23, 67-73. http://www.revistadll.uach.org/index.php/revistadll/article/view/217/387
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.