Research as a teacher responsibility. An analysis of educational policies in Colombia and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v16i1.3060

Keywords:

teaching practice, teacher training, educational research, educational policies, educational system

Abstract

Teacher research has become a duty, a responsibility, and a challenge in educational practice. Therefore, the objective of this study is to analyze the purposes and conditions for implementing research in teaching and initial training in Chile and Colombia within educational policies. Framed in a qualitative approach, a documentary analysis was carried out, in which 11 documents were reviewed. The results showed that in both countries, as a teacher responsibility, it is important to research their practice and the discipline they teach, as well as to promote the development of research skills in students at all levels of the education system. In Colombia, the conditions for encouraging teacher research are mentioned in more detail, while in Chile, the action of researching is not deeply explored, but reflection and innovation are highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I., & Vaillant, D. (2015). El aprendizaje bajo la lupa: Nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. UNICEF.

Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de investigación social. Lumen.

Arrillaga, C. E. L. (2018). La cartografía social como herramienta educativa. Revista Scientific, 3(10), 232-247. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.10.12.232-247

Brew, A., & Saunders, C. (2020). Making sense of research-based learning in teacher education. Teaching and Teacher Education, 87, 102935. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102935

Brunner, J. (2001). Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias. En Análisis de prospectivas de la educación en la región de América Latina y el Caribe (pp. 47-89). UNESCO.

Buendía, X., Zambrano, L., & Insuasty, E. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios, (47), 179-195. https://doi.org/10.17227/folios.47-7405

Cain, T., & Allan, D. (2017). The invisible impact of educational research. Oxford Review of Education, 43(6), 718-732. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1316252

Carrasco, J., & Caderero, J. (2007). Aprendo a Investigar en Educación (2.° ed.). RIALP.

Castells, M. (2003). La era de la información (vol. 2): Economía, sociedad y cultura. El poder de la identidad. Alianza.

Cervantes, E. (2019). Un acercamiento a la formación de docentes como investigadores educativos en México. REICE, 17(4), 59-74. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.003

Cheng, E. C. K., & Ling, L. (2013). The approach of learning study: Its origin and implications. OECD Education. https://www.oecd.org/education/ceri/eric%20cheng.learning%20study.pdf

Chile. (2009, 12 de septiembre). Ley n.° 20370: Ley General de Educación. https://bcn.cl/3cv49

Chile. (2016, 1 de abril). Ley n.° 20903: Crea el sistema de desarrollo profesional docente y modifica otras normas. https://bcn.cl/2k85e

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (2009). The teacher research movement: A decade later. Educational Researcher, 28(7), 15-25.

Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley n.° 115: Ley General de Educación. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_colombia_0393.pdf

Colombia. (2002, 19 de junio). Decreto n.º 1278: Estatuto de profesionalización docente. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_archivo_pdf.pdf

Colombia. (2015, 17 de diciembre). Decreto n.º 2450. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30019618

Colombia. (2020, 14 de septiembre). Decreto n.º 1236. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=141999

Comisión Nacional de Acreditación. (2021). Criterios y estándares de calidad para la acreditación de carreras y programas de Pedagogía. https://www.cnachile.cl/noticias/paginas/nuevos_cye.aspx

Couso, D. (2014, 10-12 de septiembre). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica [Conferencia inaugural]. XXVI Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Huelva, España. http://uhu.es/26edce/actas/docs/conferencias/pdf/26ENCUENTRO_DCE-ConferenciaPlenariaInaugural.pdf

De Juanas, Á., Del Pozo, R., & González, M. (2016). Competencias docentes para desarrollar la competencia científica en educación primaria. Bordón, 68(2), 103–120. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68207

Elliot, J. (2015). Lesson y learning Study y la idea del docente como investigador. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(3), 29-46. https://www.redalyc.org/pdf/274/27443871003.pdf

Espinoza, E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Revista Conrado, 16(74), 45-53.

Fernández, C., & Yoshida, M. (2012). Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Routledge.

Fujii, T. (2019). Designing and adapting tasks in lesson planning: A critical process of lesson study. En R. Huang, A. Takahashi & J. Da Ponte (Eds.), Theory and practice of lesson study in mathematics (pp. 681-704). Springer.

Gros, B., Viader, M., Cornet, A., Martínez, M., Palés, J., & Sancho, M. (2020). The Research-Teaching Nexus and Its Influence on Student Learning. International Journal of Higher Education, 9(3), 109-119. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p109

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. La educación en la era de la inventiva. Octaedro.

Huchim, D., & Reyes, R. (2013). La investigación biográfico-narrativa, una alternativa para el estudio de los docentes. Actualidades investigativas en Educación, 13(3), 392-419. https://doi.org/10.15517/aie.v13i3.12026

Londoño, O., Maldonado, L., & Calderón, L. (2016). Guía para construir estados del arte. Iconk.

Lysenko, L. V., Abrami, P. C., Bernard, R. M., & Dagenais, C. (2015). Research use in Education: an online survey of school practitioners. Brock Education: A Journal of Educational Research and Practice, 25(1), 35-54. https://doi.org/10.26522/brocked.v25i1.431

Manfra, M. M. (2019). Action research and systematic, intentional change in teaching practice. Review of Research in Education, 43(1), 163-196. https://doi.org/10.3102/0091732X18821132

Mejía, M., & Manjarrez, M. (2013). La investigación como estrategia pedagógica una propuesta desde el sur. Ediciones Desde Abajo.

Miles, M., & Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2a ed.). Sage.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Sistema Colombiano de Formación de Educadores y Lineamientos de Política. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-345485_anexo1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2016, 3 de febrero). Resolución n.º 2041. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356982_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación. (2021a). Estándares Pedagógicos y Disciplinarios para Carreras de Pedagogía en Artes Visuales. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/Artes-visuales.pdf

Ministerio de Educación. (2021b). Marco para la Buena Enseñanza. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf

Muñoz, M., & Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos, 41(2), 389-399. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200023

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Educación 2030: Declaración de Buenos Aires. Reunión Regional de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247286

Palencia Salas, V., Villagrá Sobrino, S. L., & Rubia Avi, B. (2019). Posibilidades y tensiones del docente-investigador en la escuela. El caso de Argentina, Brasil, Colombia y México. Revista Fuentes, 21(1), 115-134.

Pérez, A. (2009). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción. En J. Gimeno (Comp.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 59-102). Morata.

Perines, H. (2018). ¿Por qué la investigación educativa no impacta en la práctica docente? Estudios sobre Educación, (34), 9-27. https://doi.org/10.15581/004.34.9-27

Piñero, M., Rondón, L., & Piña, E. (2007). La investigación como eje transversal en la formación docente: una propuesta metodológica en el marco de la transformación curricular de la UPEL. Laurus, 13(24), 173-194.

Porlan, R., & García, F. F. (2000). El proyecto IRES (Investigación y renovación escolar). Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, (64), 1-16.

Restrepo, B. (2017). Conceptos y aplicaciones para la investigación formativa y criterios para evaluar la in¬vestigación científica en sentido estricto. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pdf

Sánchez, R. (2014). Enseñar a investigar: una didáctica nueva de la investigación en ciencias. Cesu.

Sato, M., & Loewen, S. (2019). Do teachers care about research? The research–pedagogy dialogue. ELT Journal, 73(1), 1-10. https://doi.org/10.1093/elt/ccy048

Stringer, E. (2013). Action Research. Sage.

Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa: Comprender y actuar. La Muralla.

Trapero, N., & Gómez, Á. (2019). Las disposiciones subjetivas de los docentes en la superación de las resistencias al cambio ante procesos cíclicos de formación basados en la investigación (Lesson Study): Estudio de un caso. Revista Complutense de Educación, 30(2), 569. https://doi.org/10.5209/RCED.57780

Vanderlinde, R., & Van Braak, J. (2010). The gap between educational research and practice: views of teachers, school leaders, intermediaries, and researchers. British Educational Research Journal, 36(2), 299-316.

Wahlgren, B., & Aarkrog, V. (2021). Bridging the gap between research and practice: how teachers use research-based knowledge. Educational action research, 29(1), 118-132. https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1724169

Wood, P., & Smith, J. (2018). Investigar en educación: conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.

Zabalza, M. A. (2008). Diarios de clase: un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea.

Zeichner, K. M. (1983). Alternative Paradigms of Teacher Education. Journal of Teacher Education, 34(3), 3-9.

Published

2023-05-19

How to Cite

Palencia Salas, V., & Verdugo Peñaloza, A. (2023). Research as a teacher responsibility. An analysis of educational policies in Colombia and Chile. Páginas De Educación, 16(1), 28–46. https://doi.org/10.22235/pe.v16i1.3060

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.