The viewing of home movies as seen from a semio-pragmatic perspective

Authors

  • Julieta Keldjian Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i23.682

Keywords:

Cine Casero, home movies, film studies, semio-pragmatics, Roger Odin, audiovisual heritage

Abstract

The purpose of this article is to analyze the home movies from the Roger Odin semiopragmatic perspective, from the study of projection of the Cine Casero project sessions. This project aims to promote the custody of intangible cultural heritage through research and identification of home movies and amateur audiovisual records, as well as educate the owners of these films in basic preventive conservation practices. The application of the analysis tool that proposes semio-pragmatics can reassess the importance of this particular type of audiovisual production in the promotion and protection of cultural heritage. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casetti, F. (2005). Teorías del cine. Madrid: Cátedra.

Casetti, F. y di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Charaudeau, P. (2006). El contrato de comunicación en una perspectiva lingüística: normas psicosociales y normas discursivas. Opción: Revista de Ciencias Humanas, 49, 38-54.

Cine Casero. (2015, 27 de noviembre). Recuperado de https://www.facebook.com/CineCaseroUY

Odin, R. (1998a). Historia de los paradigmas. La teoría del cine revisada. Archivos de la Filmoteca, 28, 81-99.

Odin, R. (1998b). Por una semiopragmática del cine. Objeto Visual, 5, 117-132.

Odin, R. (2006). Arte y estética en el campo del cine y la televisión. Enfoque semiopragmático. La puerta, 2, 130-139.

Odin, R. (2008). El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la Filmoteca, 58, 197-217.

Odin, R. (2010). El cine doméstico en la institución familiar. En Cuevas, E. (Comp). La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y Medio y Ayuntamiento de Madrid.

Stam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona: Paidós.

UNESCO (1980). Recomendación sobre la salvaguardia y la conservación de las imágenes en movimiento. Actas de la 21. a Conferencia General de Belgrado, 1980 (pp. 167-171). París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Wolton, D. (1997). “Para el público...”. En Dayan, D. (Comp.). En busca del público. Barcelona: Gedisa.

Published

2015-12-18

How to Cite

Keldjian, J. (2015). The viewing of home movies as seen from a semio-pragmatic perspective. Dixit, (23), 16–25. https://doi.org/10.22235/d.v0i23.682

Issue

Section

Desde la Academia

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.