Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i21.398Keywords:
audiovisual narrative, contemporary Latin American cinema, New Argentine Cinema, crisis, violenceAbstract
The aim of this work is to analyze the ways in which violence is represented in Adrián Caetano's cinema. Born in Uruguay, Caetano is one of the most iconic directors of the New Argentine Cinema. This article focuses on three of his most important films: Bolivia (2001), Un oso rojo (A Red Bear, 2002) and Crónica de una fuga (Chronicle of an Escape, 2006). In all of these movies, violence is central to the plot and shapes the narrative forms in different ways. In Caetano's cinema, community is always threatened by the menace of dissolution. Violence flourishes as a consequence of this permanent threat, and it functions as a force that restores the social barriers weakened by the collective crisis.
Downloads
References
Agamben, G. (2001). Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-textos.
Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.
Bataille, G. (1974). La estructura psicológica del fascismo. Obras escogidas. Barcelona: Barral.
Bauman, Z. (1996). Modernidad y ambivalencia. Beriain, J. (Comp.). Las consecuencias perversas de la modernidad. Modernidad, contingencia y riesgo. Barcelona: Anthropos.
Bernardes, H. (2002, abril 7). Odio a la parrilla. Página 12. Recuperado de www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-147-2002-04-07.html
Butler, J. (1997). Lenguaje, poder e identidad. México: Síntesis.
Di Paola, E. (2010). Crítica de la representación estética: realismos y nuevo cine argentino. Imagofagia, 1. Recuperado de www.asaeca.org/imagofagia
Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Buenos Aires: Emecé.
Girard, R. (2005). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama.
González, H. (2003). Sobre El bonaerense y el nuevo cine argentino. El ojo mocho, 17, 156-158.
Mongin, O. (1999). Violencia y cine contemporáneo. Ensayo sobre ética e imagen. Barcelona: Paidós.
Mullaly, L. (2009). La (est)ética del margen en el cine de Adrián Caetano. Pandora, 9, 149-162.
Page, J. (2009). Crisis and Capitalism in Contemporary Argentine Cinema. Durham y Londres: Duke University Press.
Schwarzböck, S. (2007). Estudio crítico sobre Crónica de una fuga. Buenos Aires: Picnic.
Tonkonoff, S. (2012). La cuestión criminal. Ensayo de (re)definición. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 35, 201-221.
Viñas, D. (2005). Literatura argentina y política. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Filmes
Caetano, A. (2001). Bolivia. Argentina, Fundación PROA-Hubert Bals Fund-Iacam.
Caetano, A. (2002). Un oso rojo. Argentina, Lita Stantic Producciones-TS Productions-Wanda Visión.
Caetano, A. (2006). Crónica de una fuga. Argentina, 20th Century Fox de Argentina-Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA)-K&S Films.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.