Depiction of violence in three films by Adrián Caetano

Authors

  • Alfredo Dillon Universidad Católica Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i21.398

Keywords:

audiovisual narrative, contemporary Latin American cinema, New Argentine Cinema, crisis, violence

Abstract

The aim of this work is to analyze the ways in which violence is represented in Adrián Caetano's cinema. Born in Uruguay, Caetano is one of the most iconic directors of the New Argentine Cinema. This article focuses on three of his most important films: Bolivia (2001), Un oso rojo (A Red Bear, 2002) and Crónica de una fuga (Chronicle of an Escape, 2006). In all of these movies, violence is central to the plot and shapes the narrative forms in different ways. In Caetano's cinema, community is always threatened by the menace of dissolution. Violence flourishes as a consequence of this permanent threat, and it functions as a force that restores the social barriers weakened by the collective crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Dillon, Universidad Católica Argentina.

Programa de Estudios en Comunicación Audiovisual, Facultad de Ciencias Sociales, Políticas y de la Comunicación, Universidad Católica Argentina, Argentina. alfredodillon@yahoo.com

References

Agamben, G. (2001). Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-textos.

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.

Bataille, G. (1974). La estructura psicológica del fascismo. Obras escogidas. Barcelona: Barral.

Bauman, Z. (1996). Modernidad y ambivalencia. Beriain, J. (Comp.). Las consecuencias perversas de la modernidad. Modernidad, contingencia y riesgo. Barcelona: Anthropos.

Bernardes, H. (2002, abril 7). Odio a la parrilla. Página 12. Recuperado de www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-147-2002-04-07.html

Butler, J. (1997). Lenguaje, poder e identidad. México: Síntesis.

Di Paola, E. (2010). Crítica de la representación estética: realismos y nuevo cine argentino. Imagofagia, 1. Recuperado de www.asaeca.org/imagofagia

Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Buenos Aires: Emecé.

Girard, R. (2005). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama.

González, H. (2003). Sobre El bonaerense y el nuevo cine argentino. El ojo mocho, 17, 156-158.

Mongin, O. (1999). Violencia y cine contemporáneo. Ensayo sobre ética e imagen. Barcelona: Paidós.

Mullaly, L. (2009). La (est)ética del margen en el cine de Adrián Caetano. Pandora, 9, 149-162.

Page, J. (2009). Crisis and Capitalism in Contemporary Argentine Cinema. Durham y Londres: Duke University Press.

Schwarzböck, S. (2007). Estudio crítico sobre Crónica de una fuga. Buenos Aires: Picnic.

Tonkonoff, S. (2012). La cuestión criminal. Ensayo de (re)definición. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 35, 201-221.

Viñas, D. (2005). Literatura argentina y política. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Filmes

Caetano, A. (2001). Bolivia. Argentina, Fundación PROA-Hubert Bals Fund-Iacam.

Caetano, A. (2002). Un oso rojo. Argentina, Lita Stantic Producciones-TS Productions-Wanda Visión.

Caetano, A. (2006). Crónica de una fuga. Argentina, 20th Century Fox de Argentina-Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA)-K&S Films.

Published

2014-09-30

How to Cite

Dillon, A. (2014). Depiction of violence in three films by Adrián Caetano. Dixit, (21), 20–35. https://doi.org/10.22235/d.v0i21.398

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.