The Multimedia Machinery: The World of Entertainment in Latin America (1930-1965)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v38.3695

Keywords:

Latin America, entertainment, media

Abstract

Starting from the 1930s, Latin America experienced a unique moment due to the international political situation and artistic transformations that had direct consequences on the cultural sphere. This was compounded by the rise and consolidation of mass media as influential channels in Latin American societies. This paper succinctly analyzes how cultural industries associated with these media outlets (press, radio, theater, cinema, music) established a multimedia and transnational strategy to reinforce discourses surrounding their products and key figures. In doing so, they addressed the needs of a massive audience beyond national borders and fostered a network of exchanges among Latin American countries, the United States, and Europe. This migratory movement contributed to strengthening multimedia ties among various actors (artists, entrepreneurs, intellectuals, politicians) and created a machinery capable of reorganizing entertainment across the continent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellá, R. (Director). (1939). Radio Candelario [Película]. Empresa Cinematográfica Uruguaya.

Álvarez, J.T., & Martínez Riaza, A. (1992). Historia de la prensa hispanoamericana. Mapfre.

Bal, M. (2015). Documenting what? Auto-Theory and Migratory Aesthetic. En A. Juhasz & A. Lebow (Eds.), A Companion to Contemporary Documentary Film (pp. 124-144). Wiley Blackwell.

Buñuel, L. (Director). (1950). Los olvidados [Película]. Ultramar Films.

Buñuel, L. (Director). (1963). Viridiana [Película]. Films 59, Uninci.

Bustillo Oro, J. (Director). (1940). Ahí está el detalle [Película]. Grovas-Oro Films.

Christinsen, C. H. (Director). (1950). La balandra Isabel llegó esta tarde [Película]. Bolívar Films.

Defilippis Novoa, F. (Director). (1917). Flor de durazno [Película]. Patria Films.

Del Carril, H. (Director). (1952). Las aguas bajan turbias [Película]. Black & White.

Demare, L. (Director). (1951). Los isleros [Película]. San Miguel Films.

Ehrick, C. (2021). Radio femenina. Mujer, radiodifusión y paisaje sonoro en Buenos Aires y en Montevideo (1930-1950). Prometeo.

Espagne, M. (2013). La notion de transfert culturel. Revue Sciences/Lettres, 1, 1-9.

Espagne, M. (2023). Las transferencias culturales. Campos de aplicación y tendencias de investigación. En P. Birle, S. Carreras, I. Paap, F. Schmidt-Welle (Eds.), Producción de saberes y transferencias culturales: América Latina en contexto transregional (pp. 49-66). Iberoamericana Vervuert.

Fernández, E. (Director). (1944). María Candelaria [Película]. Films Mundiales.

Gidi, C. (2017). La figura del pelado en el teatro popular mexicano. En L. Beltrán Almería, C. Gidi & M. E. Munguía (Coords.), Risas y géneros menores (pp. 59-76). Diputación Provincial de Zaragoza.

Gil Mariño, C. N. (2019). Negocios de cine. Circuitos del entretenimiento, diplomacia cultural y Nación en los inicios del sonoro en Argentina y Brasil. Universidad Nacional de Quilmes.

Lema Mosca, Á. (2022). Migraciones artísticas: los escritores latinoamericanos frente al cine (1900-1940). En G. de Medina (Coord.), Literatura y cultura latinoamericanas: continuidad y ruptura, siglos XX y XXI (pp. 68-88). APLU.

Martín-Barbero, J. (2010). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Anthropos.

Monteagudo, L., & Bucich, V. (2001). Carlos Gardel y el primer cine sonoro argentino. Filmoteca de Andalucía.

Morin, E. (1964). Las estrellas del cine. Editorial Universitaria.

Nuñez Gorriti, V. (2021). El cine en América, 1896-1910: empresarios y rutas. En A. de los Reyes & D. M. J. Wood (Comps.), Las rutas del cine en América Latina, 1895-1910 (pp. 173-192). Universidad Nacional Autónoma de México.

Paranaguá, P. A. (2003). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. Fondo de Cultura Económica de España.

Rama, Á. (1985). Las máscaras democráticas del Modernismo. Fundación Ángel Rama.

Ramos, J. (2021) Desencuentros de la Modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Clacso.

Rocha, G. (Director). (1964). Dios y el diablo en la tierra del sol [Película]. Copacaba Films.

Rodríguez, I. (Director). (1950). Sobre las olas [Película]. Rodríguez Hnos Producciones.

Schelling, V. (2000). Through the Kaleidoscope. The Experience of Modernity in Latin America. Verso.

Tinayre, D. (Director). (1960). La Patota [Película]. Argentina Sono Films.

Torre Nilsson, L. (Director). (1959) La caída [Película]. Argentina Sono Films.

Valck, M. de. (2007). Film Festivals: from European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam University Press.

Walker, A. (2014). Stars: el fenómeno del estrellato en Hollywood. Torres de Papel.

Published

2024-04-04

How to Cite

Lema Mosca, Álvaro. (2024). The Multimedia Machinery: The World of Entertainment in Latin America (1930-1965). Dixit, 38, e3695. https://doi.org/10.22235/d.v38.3695

Issue

Section

Essay

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.