Spanish showrunners in the Netflix era: Indicators of tasks for their identification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3343

Keywords:

showrunner, task indicators, TV series, Quality TV, Spanish audiovisual

Abstract

The recent evolution of the screenwriter into a producer within the revitalized Spanish television landscape still lacks widely agreed-upon criteria for its academic definition and boundaries. This article introduces a table outlining the task indicators for a producer, serving as a prospective methodological tool for analyzing and refining the definition of a showrunner. To construct this table, a methodology was employed that combines a review of academic literature with in-depth interviews with 9 screenwriters and/or executive producers of 23 series released between 1998 and 2021. The application of this table in the Spanish production context has revealed that the Spanish showrunner does not fulfill all the functions outlined in the tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMA Sindicato de Guionistas. (2019). La figura del showrunner y la producción ejecutiva. https://www.sindicatoalma.es/wp-content/uploads/2019/06/nota-tecnica-showrunner-y-produccion-ejecutiva.pdf

ALMA Sindicato de Guionistas. (2020). Sistema de créditos para guiones de ficción y entretenimiento. https://www.sindicatoalma.es/wp-content/uploads/2020/01/sistema-de-creditos-para-guiones-de-ficcion-y-entretenimiento.pdf

Bennett, T. (2014). Showrunners: The Art of Running a TV Show (Illustrated edition). Titan Books.

Bignell, J. (2004). An Introduction to Television Studies. Routledge.

Blakey, E. (2017). Showrunner as Auteur: Bridging the Culture/Economy Binary in Digital Hollywood. Open Cultural Studies, 1(1), 321-332. https://doi.org/10.1515/culture-2017-0029

Carrión Domínguez, Á. (2019). La Quality TV y la edad de oro de las ficciones seriadas. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 24(46), Article 46. https://doi.org/10.1387/zer.20386

Cascajosa Virino, C. (2016). El ascenso de los showrunners: Creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), 23-40.

Cascajosa Virino, C. (2016b). La cultura de las series. Barcelona, España: Laertes.

Castro, M. G. D., & Serra, C. C. (2016). Efectos de la crisis económica en la producción de contenidos de ficción televisiva en España entre 2010 y 2015. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 21(40), Article 40. https://doi.org/10.1387/zer.16422

Carver, D., & Dubois, B. (2009). Training Gap Analysis. Showrunners in Canadian Television. Cultural Human Resources Council CHRC. https://www.yumpu.com/en/document/read/15918497/showrunners-traininggaps-analysis-cultural-human-resources-

¿Cuántas producciones españolas debutaron en OTT durante 2022?. (2022, 16 de diciembre). Señal News. https://senalnews.com/es/research/cuantas-producciones-espanolas-debutaron-en-ott-durante-2022

De Rosendo, T., & Castro, J. G. (2015). Objetivo Writers’ Room: Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood: 20. Alba.

Diego-González, P. (2005). The profile of the fiction producer in television. Communication & Society, 18(1), 9-30. https://doi.org/10.15581/003.18.36323

Gallego Calonge, F. J. (2012). La ficción española en el contexto internacional: La figura del productor ejecutivo en televisión [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Docta Complutense. https://hdl.handle.net/20.500.14352/37223

García-Martínez, A. N. (2014). El fenómeno de la serialidad en la tercera edad de oro de la televisión. En E. Fuster (Coord.), La figura del padre nella serialitá televisiva (pp. 19-42). Pontificia Universitá della Santa Croce.Hadas, L. (2017). From the workshop of JJ Abrams: Bad robot, networked collaboration, and promotional authorship. In Collaborative Production in the Creative Industries (pp. 87-103). University of Westminster Press.

GECA. (2022). El balance GECA. Año 2022. https://webgeca.geca.es/wp-content/uploads/2023/03/Informe-GECA_Balance-anual-de-audiencias-2022.pdf

Higueras Ruiz, M. J. (2021). La producción ejecutiva-creativa de las series de ficción televisiva contemporánea: conceptualización, responsabilidades y dinámicas de autoría vinculadas al perfil audiovisual del showrunner. [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. DIGIBUG: Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/65319

Higueras-Ruiz, M.-J., Gómez-Pérez, F.-J., & Alberich-Pascual, J. (2021). The showrunner’s skills and responsibilities in the creation and production process of fiction series in the contemporary north american television industry. Communication and Society, 34(4), 185-200. https://doi.org/10.15581/003.34.4.185-200

Kallas, C. (2014). Inside the Writers Room. Conversations with American TV Writers. Palgrave Macmillan.

Instituto Español de Comercio Exterior. (2019, 3 de abril). Situación de la industria audiovisual en España. https://www.investinspain.org/es/sectores/audiovisual

McCabe, J., & Akass, K. (Eds.). (2011). Quality TV: Contemporary American Television and Beyond. I. B. Tauris.

Mil maneras de ser ¿showrunner? | Mesa redonda de guionistas. (2019, 30 de abril). Academia de Cine. https://www.academiadecine.com/2019/04/30/mil-maneras-de-ser-showrunner-mesa-redonda-de-guionistas/

Muñoz Fernández, H. (2016). ¿Son arte las series de televisión? Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), 69-82. https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/230/202

Newman, M. Z., & Levine, E. (2012). Legitimating television: Media convergence and cultural status. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203847640

Newcomb, H., & Alley, R. S. (1983). The Producer’s Medium: Conversations with Creators of American Television. Oxford University Press.

Saló Benito, G. (2016). Del productor ejecutivo a la figura de showrunner. En M. P. L. de Espinosa, C. C. Alcolea, & M. R. Rodríguez (Eds.), Competencias y perfiles profesionales en el ámbito de la comunicación. (1.ª ed., pp. 285-296). Dykinson.

Steiner, T. (2015). Steering the Author Discourse: The Construction of Authorship in Quality TV, and the Case of Game of Thrones. Series - International Journal of TV Serial Narratives, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.6092/issn.2421-454X/5903

Wirth, J., & Melvoin, J. (Eds.). (2004). Writing for Episodic TV. From Freelance to Showrunner. Writers Guild of America.

Published

2023-12-01

How to Cite

Fuentes Rueda, P., & Del Castillo Aira, I. (2023). Spanish showrunners in the Netflix era: Indicators of tasks for their identification. Dixit, 37(2), 53–68. https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3343

Issue

Section

Dossier: Streaming platforms | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.