Local production of entertainment formats in SVOD services as a competitive strategy against linear TV in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3342

Keywords:

entertainment television, SVOD, Netflix, Prime Video, reality shows

Abstract

Since the emergence of Netflix in Spain in 2015, subscription video on demand (SVOD) services have solidified their position as dominant references for consuming fiction (TV series and movies). However, in recent seasons, they have also begun to incorporate entertainment formats. This is a macro-genre that has traditionally been distinct from open-air television channels, alongside news programs and special broadcasts. This research analyzes the entertainment titles released on SVOD services in Spain during the 2021-2022 season, identifying their characteristics, similarities, and differences compared to productions of the same genre on open-air TV. The findings demonstrate that entertainment has become entrenched in the catalogs of SVOD services in Spain, and these formats resemble those already aired on open-air TV. This reveals the strategy of transnational operators to compete with traditional television programming in their respective territories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea-Díaz, G. & Santín, M. (2019). La “coopetición” como relación estratégica entre empresas mediáticas competidoras. En R. Mancinas-Chávez & D. Moya López (Coords.), Comunicación emergente: libro de resúmenes del IV Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento (p. 416). Egregius.

Albújar, M. (2016). Las plataformas OTT para la distribución de contenidos audiovisuales: ¿una amenaza para el duopolio de la televisión en abierto en España? Quaderns del CAC, 19(42), 21-28. https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-01/Q42_Albujar_ES.pdf

Apple. (2021, 19 de septiembre). «Ted Lasso», el éxito mundial de Apple, hace historia ganando el premio Emmy a la mejor serie de comedia de 2021. Apple Newsroom. https://www.apple.com/es/newsroom/2021/09/apples-global-hit-comedy-series-ted-lasso-sweeps-the-2021-primetime-emmy-awards-scoring-history-making-win-for-outstanding-comedy-series/

Argüelles, A., Gago, R., Sambola, G., & Tavárez, A. (2018). La Puerta: desarrollo de un nuevo formato televisivo para Atresmedia. En M. Saavedra & N. Grijalba, Análisis del entorno audiovisual y propuesta de contenidos para Atresmedia (pp. 151-169). Fundación Antonio de Nebrija.

Barlovento Comunicación. (2022). Barómetro TV-OTT. 4ª ola 2021. https://barloventocomunicacion.es/barometrotv-ott/barometro-tv-ott-television-de-pago-y-otts-4a-ola-2021/

Bustamante, E. (2008). La televisión digital terrestre en España. Por un sistema televisivo de futuro acorde con una democracia de calidad. Fundación Alternativas.

Capapé, E. (2020). Nuevas formas de consumo de los contenidos televisivos en España: una revisión histórica (2006 - 2019). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 451-459. https:// doi.org/10.5209/esmp.67733

Cebrián, M. (2004). La información en televisión. Gedisa.

Clares-Gavilán, J., Merino, C., & Neria, E. (2019). La revolución Over The Top: del vídeo bajo demanda (VoD) a la televisión por internet. Editorial UOC.

Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia. (2018). Acuerdo por el que se da contestación a la consulta formulada por Atresmedia, Mediaset y CRTVE sobre el cómputo de una pieza de promoción en la plataforma LOVEStv. https://www.cnmc.es/sites/default/files/2258000_1.pdf

De Voldere, I. (2018). Mapping the Creative Value Chains A study on the economy of culture in the digital age. Comisión Europea.

Gago, R., Saavedra, M., & Grijalba, N. (2022). La nueva edad de oro de las series de ficción en España: mercado, narrativas y públicos. Tirant Humanidades.

García Leiva, M. T. (2020). Plataformas audiovisuales y diversidad: mucho (y muchas) más que Netflix. En, Actas del VII Congreso Internacional de la AE-IC (pp. 679-703). Asociación Española de Investigación de la Comunicación. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/31793

GECA. (2022). Barómetro OTT. Nuevo Informe Exclusivo GECA. https://www.geca.es/geca/informes/Bar%C3%B3metro%20OTT%20-%20Nuevo%20Informe%20Exclusivo%20GECA.pdf

Gómez, V. (2018). Hacia un nuevo modelo de televisión. Auge de las plataformas VOD en España [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Sevilla, España]. Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/81118

Gordillo, I. (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Intiyan.

Guerrero, E. (2010). El entretenimiento en la televisión española. Historia, industria y mercado. Ediciones Deusto.

Hergar, P. (2020, 22 de julio). Ricky Merino, tras la pista de Chenoa y Edurne, arranca '¡A cantar!': “Netflix me vio en el chat de OT y me llamó”. VerTele!. https://www.eldiario.es/vertele/noticias/ricky-merino-entrevista-a-cantar-netflix-ot-2020_1_7408879.html

Herruzo Martínez, I. (2021, 21 de octubre). 'Insiders': los 13 concursantes del reality de estreno de Netflix España. Diez Minutos. https://www.diezminutos.es/teleprograma/programas-tv/g37867886/insiders-netflix-concursantes-estreno-espana/

Marcos, N. (2021, 5 de octubre). Así será el desembarco de HBO Max en España. El País. https://elpais.com/television/2021-10-05/asi-sera-el-desembarco-de-hbo-max-en-espana.html

Méndez, M. A. (2015, 20 de octubre). Netflix ya está disponible en España, y viene con sorpresas de catálogo. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/tecnologia/2015-10-20/netflix-ya-esta-disponible-en-espana-y-viene-con-sorpresas-de-catalogo_1066536/

Montón, M. C. (2021). Televisión y sociedad: La evolución del prime time español y del consumo audiovisual en la última década (2010-2020) [Trabajo Fin de Grado inédito]. Universidad Nebrija.

Mora, L. M. (2017). Los nuevos modos de ver la televisión: Netflix, análisis de marca y comunicación [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Sevilla]. Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/11441/63258

Neira, E. (2019). El cine español en las plataformas VOD. En C. Heredero & Caimán Cuadernos de Cine (Eds.), Industria del cine y el audiovisual en España. Estado de la cuestión. 2015-2018 (pp. 367-384). Festival de Málaga. https://festivaldemalaga.com/Content/source/img/superdestacados/20200401110850_159_super_destacado_descarga.pdf

Neira, E. (2020). Streaming Wars. La nueva televisión. Libros Cúpula.

Oltra, I. [@itziaroltra]. (2021, 17 de octubre). Gran Vía hoy. Netflix va a estrenar Insiders, un reality cuyo concepto base es que los participantes están concursando sin saberlo [Imagen adjunta]. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/itziaroltra/status/1449812073366630404?s=20&t=ZIdUHMAH65IfDqkdlBd8jg.

Orza, G. (2002). Programación televisiva. Un modelo de análisis instrumental. La Crujía.

Pedrero-Esteban, L. M. (2008). Armas de seducción catódica. Los géneros de entretenimiento en la neotelevisión contemporánea. En P. Sangro (Ed.), El entretenimiento en televisión: Guion y creación de formatos de humor en España (pp. 33-53). Laertes.

Prime Video España [@primevideoes]. (s. f.). [Perfil de Instagram]. Instagram. Recuperado el 13 de mayo de 2022 de https://www.instagram.com/primevideoes/

Saló, G. (2019). Los formatos de televisión en el mundo. De la globalización a la adaptación local.Análisis de formatos nórdicos [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Docta Complutense. https://hdl.handle.net/20.500.14352/17312

Semprún, A. (2017, 21 de noviembre). Las teles privadas arremeten contra la "jungla legal" en la que operan Netflix, Sky o HBO). El Economista. https://www.eleconomista.es/empresas-finanzas/noticias/8759122/11/17/Las-teles-privadas-arremeten-contra-la-jungla-legal-en-la-que-operan-Netflix-Sky-o-HBO.html

Ventura, R. (2001). La televisión por cable en España. Tendencias y estrategias. Flor del Viento.

Zárate, P. (2020, 23 de septiembre). El 'boom' de los documentales sobre deportistas españoles, un fenómeno de las plataformas que no para de crecer. VerTele!. https://www.eldiario.es/vertele/noticias/documentales-deportistas-espanoles-fenomeno-plataformas-amazon-movistar_1_7407663.html

Published

2023-12-01

How to Cite

Fernández-Herruzo, J. I., & Pedrero-Esteban, L. M. (2023). Local production of entertainment formats in SVOD services as a competitive strategy against linear TV in Spain. Dixit, 37(2), 03–14. https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3342

Issue

Section

Dossier: Streaming platforms | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.