Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v36i2.3039

Keywords:

heritage, archive, document, Chilean cinema, home movie

Abstract

Amid the irruption of new paradigms to approach the past, thousands of orphan home movies claim their place in institutional conservation programs around the world. These documents, until recently considered minor, pose pressing methodological challenges to the work of film archives. This text explores the material and conceptual characteristics of these films to describe the transition between their original private space and their new custody. In the proposed discussion, the experience of the Proyecto filmoteca.cl is observed to analyze the orphan metaphor of these rescued family images, together with the potentialities, risks and ethical scope of their contemporary use. It is also verified that the growing interest in these films without a program is widening the panorama of Chilean national cinema, expanding its range beyond the aesthetic-narrative canon that marked, without counterweight, the making and archiving during the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aumont, J., & Marie, M. (1993). Análisis del film. Barcelona, España: Paidós.

Aumont, J. (2015). Diccionario teórico y crítico del cine. Buenos Aires, Argentina: La marca editora.

Bazin, A. (2017). ¿Qué es el cine?. Madrid, España: RIALP.

Cherchi, P. (23 de septiembre de 1999). What is an Orphan Film? Definition, Rationale and Controversy. http://www.sc.edu/filmsymposium/archive/orphans2001/usai.html

Cherchi, P. (2005). La muerte del cine. Barcelona, España: Laertes.

Collingwood-Selby, E. (2009). El filo fotográfico de la historia. Santiago, Chile: Metales Pesados.

Corro, P. (2021). Apariciones. Textos sobre cine chileno 1910-2019. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Cottet, P. (2006). Diseños y estrategias de investigación social: el caso de la ISCUAL. En M. Canales (ed.), Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios (pp. 185-217). Santiago, Chile: Lom.

Cuevas, E. (2010). La casa abierta, el cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid, España: Ocho y medio.

Cuevas, E. (2014). La memoria del cine o el cine que recuerda. En J. Català (ed.), El cine de pensamiento: Formas de la imaginación tecno-estética (pp. 189-203). España: UAB; UPF; UJI; UV.

Czach, L. (2010). Cómo ‘mejorar’ las películas. El discurso de perfeccionamiento y la interpretación en el cine doméstico. En E. Cuevas (ed.), La casa abierta, el cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos (pp. 61-87). Madrid, España: Ocho y medio.

Czach, L. (2014). Home Movies and Amateur film as National Cinema. En L. Rascaroli, G. Young & B. Monahan (Eds.), Amateur Filmaking. The Home Movie, The Archive, The Web. (pp. 27-37). Nueva York-Londres: Bloomsbury Academic.

Da Silva Catela, L. (2011). El mundo de los archivos. En F. Reátegui (ed.), Justicia transicional. Manual para América Latina. (pp. 381-403). Brasilia, Brasil: Comisión de Amnistía del Ministerio de Justicia de Brasil.

Déotte, J-L. (1998). Catástrofe y olvido. Las ruinas, Europa, el Museo. Santiago, Chile: Cuarto propio.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, España: Trotta.

Félix-Didier, P. (2010). Sin techo ni ley. Films “huérfanos”, archivos y found footage. En L. Listori & D. Trerotola (Eds.), Cine encontrado: ¿Qué es y hacia dónde va el found footage? (pp. 107-112). Buenos Aires, Argentina: BAFICI.

Ferreyra, D. (2007). Tensiones y relaciones entre metadatos y marcos normativos catalográficos. En 3er Encuentro Internacional de Catalogadores: Tendencias actuales en la organización de la información (p. 293-319). Buenos Aires, Argentina: Biblioteca Nacional.

Fontana, J. (2002). La historia de los hombres: el siglo XX. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Ginzburg, C. (2014). El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. Buenos Aires, Argentina: FCE.

Jablonka, I. (2020). Cuando el historiador es padre e hijo. En P. Arriagada, V. Ibarra & B. Silva (Eds.), La urgencia de la memoria (pp. 29-43). Santiago, Chile: Lom.

Jelin, E. (2012). Prólogo. Tomar, guardar, mostrar y mirar fotografías. En A. Triquell, Fotografías e historias. La construcción narrativa de la memoria y las identidades en el álbum fotográfico familiar (pp. 13-16). Montevideo, Uruguay: CdF Ediciones.

Jelin E., & Vinyes, R. (2021). Cómo será el pasado. Una conversación sobre el giro memorial. Barcelona, España: Ned ediciones.

Keldjian, J. (2018). Cine casero: patrimonio, educación y tecnología audiovisual. Revista MERCOSUR Audiovisual, (1), 38-49.

Kelly-Hopfenblatt, A., & Peirano, M. (2020). Entre el éxodo y la invasión. La experiencia de Chilefilms en la mirada de la prensa chilena y argentina. Revista Encuentros Latinoamericanos (segunda época), 4(2), 26-51.

Lagos, P., & Figueroa A. (2017). Patrimonio audiovisual y memoria regional. Una aproximación al film de familia. Revista Austral de Ciencias Sociales, (15), 97-113.

Mouesca, J. (1997). El cine en Chile. Crónica en tres tiempos. Santiago, Chile: Planeta.

Moulian, R. (2012). Metamorfosis ritual. Desde el ngillatun al culto pentecostal. Valdivia, Chile: Kultrún.

Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, España: Paidós.

Odin, R. (2007). El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, 2(57-58), 197-217.

Odin, R. (2010). El cine doméstico en la institución familiar. En E. Cuevas (ed.), La casa abierta, el cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos (pp. 39-60). Madrid, España: Ocho y medio.

Ossa, C. (1971). Historia del cine chileno. Santiago, Chile: Empresa Editora Nacional Quimantú.

Pardo, A. (Director). (2012). Buscando a Larisa [Película]. K3 Films.

Piault, C. (2003). Films de famille et films sur la famille. Journal des anthropologues, (94-95), 285-298. https://doi.org/10.4000/jda.1912

Saavedra, P. (2011). Los documentos audiovisuales: qué son y cómo se tratan. Gijón, España: Ediciones Trea.

Salazkina, M., & Fibla, E. (2018). Introduction: Toward a Global History of Amateur Film Practices and Institutions. Film History, 30(1), 1-23.

Sixto, R. (2016). Las imágenes en el ejercicio de la memoria. Representaciones del pasado. En P. Vicente & V. del Río (Eds.), Memoria y desacuerdo: políticas del archivo, registro y

álbum familiar (pp. 234-245). Huesca, España: Diputación Provincial de Huesca.

Sontag, S. (2008). Sobre la fotografía. Barcelona, España: Penguin Random House.

Streible, D. (2009). The State of Orphan Films: Editor’s Introduction. The Moving Image, 9(1), 6-19.

Tarnaud, C., & Fournié, G. (1973). El cine amateur en 10 lecciones. Bilbao, España: Cantábrica.

Taylor, D. (2017). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago, Chile: Ediciones Unidad Alberto Hurtado.

Triquell, A. (2012). Fotografías e historias. La construcción narrativa de la memoria y las identidades en el álbum fotográfico familiar. Montevideo, Uruguay: CdF Ediciones.

Walker, E. (2014). Uso de obras huérfanas: estudio de diversas regulaciones en el derecho comparado como referencia para modernizar la regulación chilena sobre propiedad intelectual. Revista chilena de derecho, 41(3). https://doi.org/10.4067/S0718-34372014000300004

Published

2022-12-01

How to Cite

Olivares Jansana, D. (2022). Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl. Dixit, 36(2), 40–55. https://doi.org/10.22235/d.v36i2.3039

Issue

Section

Dossier: Panorama of Latin American Documentary Audiovisual | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.