New ways of teaching, new ways of evaluating.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v1i1.710Keywords:
higher education, evaluation, understanding, learningAbstract
Abstract. This article is intended to call to reflection about the ways of teaching that we are using in the university and, in consequence, the ways of evaluating in times in which the society demands from the education university graduates that may be creative, autonomous, able to take decisions and to face new and different challenges. It proposes to re-think teaching practices and their adjustment for the training of new skills for university graduates that are requested by the current society. The aim is to address the classroom evaluation as an ongoing and training process included in the situation of educational action, and where diagnosis and feedback functions are prioritized. This way of addressing evaluation is postulated as essential when intending to achieve that students may develop in-depth and long-lasting learning. Some suggestions are given in order to approach the process of ongoing assessment and to design suitable instruments.Downloads
References
Bain, Ken. Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: puv, 2007.
Blythe, Tina. La enseñanza para la comprensión. Barcelona: Paidós, 1999.
Boix–Mansilla, Verónica y Gardner, Howard. «¿Cuáles son las cualidades de la comprensión?» en Stone Wiske, Martha (ed.) Enseñanza para la comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós, 1999. pp. 215-257.
Bolívar, Antonio y Caballero, Katia. «Cómo hacer visible la excelencia en la enseñanza universitaria» en
Revista Iberoamericana de Educación n.46/8, 2008.
Brown, Sally. «Estrategias institucionales en evaluación»
en Brown, Sally y Glasner, Angela (eds.)
Evaluación en la Universidad. Narcea: Madrid, 2007.
Fiore, Eduardo y Leymonié, Julia. Didáctica práctica para la enseñanza media y superior. Montevideo: Grupo
Magro, 2007. pp. 23-34.
Gardner, Howard. La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Barcelona: Paidós, 2000.
Gibbs, Grahan. «Uso estratégico de la evaluación en el aprendizaje» en Brown, Sally y Glasner, Angela (eds.)
Evaluación en la Universidad. Narcea: Madrid, 2007. pp. 61-76.
Goodrich, Heidi. «Understanding rubrics» en Educational Leadership vol.57 n.5, 2000. pp. 25-33.
Hermida, Alicia «Los instrumentos de evaluación» en Fiore, Eduardo y Leymonié, Julia (eds.) Didáctica
práctica para la enseñanza media y superior. Montevideo: Grupo Magro, 2007.
Imbernón, Francisco. «Introducción: el nuevo desafío de la educación» en Imbernón, Francisco (coord.)
Cinco ciudadanías para una nueva educación. Barcelona: Grao, 2002.
Leymonié, Julia. «Introducción al modelo de enseñanza para la comprensión» en Rodríguez, María Noel y Soubirón, Emy (eds.) Algunas tendencias didácticas en la enseñanza de las Ciencias Naturales y Exactas.
Montevideo: Udelar, 2006.
— y Pedrana, Graciela. «Aprendiendo a enseñar para la comprensión en las Ciencias Agrarias» en Congreso
Latinoamericano de Educación Superior, 18 al 20 de setiembre de 2003. Universidad Nacional de San
Luis. Consultado el 16 de agosto de 2008 en http://conedsup.unsl.edu.ar/Download_trabajos/Trabajos/
Eje_5_Investigacion_y_Produccion_Conocimiento/Leymonie_Saenz%20y%20Otros.pdf.
Morales Vallejo, Pedro. «Nuevos roles de profesores y alumnos, nuevas formas de enseñar y de aprender»
en Prieto Navarro, Leonor (coord.) La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Barcelona:
Octaedro, 2008.
Perrenoud, Philippe. «Touche pas a mon evaluation! Pour approche systematique du changement» en Mesure et evaluation en education 16(1, 2), 1993. pp 107-132.
Sanmartí, Neus y Alimenti, Graciela. «La evaluación refleja el modelo didáctico: análisis de actividades de
evaluación planteadas en clases de química» en Revista de Educación Química. 15 (2), 2004. pp. 120-128.
Unesco. Conferencia Regional, Santiago de Chile, 1998a.
Unesco. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo xxi: Visión y acción.
«La educación superior y la investigación: Desafíos y oportunidades». París, 5-9 de octubre, 1998b.
Unesco. Informe mundial «Hacia las sociedades del conocimiento». París: ediciones Unesco, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.