(Dis)encounters between education and human development: a key discussion.

Authors

  • Luis Herrera Vásquez Universidad Autónoma de Chile Escuela Comunitaria Kandan
  • Verónica Gómez Urrutia Universidad Autónoma de Chile Fondecyt

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v8i2.698

Keywords:

human development, chilean education, life projects, segregation, educational guidance

Abstract

Abstract. This article reviews the basics of the concept of human development and dissonances that owns the Chilean educational system with such guiding bases.It also discussesdeeply this concept to generate some purposeful key towards change. It is also relevant to analyze an educational system that is oriented towardsself-knowledge taking into account the respect for the human being as well as the opportunities for students to explore their talents and, eventually, decide on their own life projects. For all this, it is required not only administrative and financial reforms but also the achievement oftranscendental coherence between statements, educational practice and real human-scale context.

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Author Biographies

Luis Herrera Vásquez, Universidad Autónoma de Chile Escuela Comunitaria Kandan

Profesor en la Universidad Autónoma de Chile. Licenciado en educación, Magister en Docencia Universitaria y diplomado en Lingüística Aplicada. Es fundador y gestor de la Escuela Comunitaria Kandan en Talca. Ha publicado libros de literatura y lingüística, además de participar y publicar investigaciones en revistas indizadas sobre identidad lingüística, educación, idiosincrasia y lenguaje.

Verónica Gómez Urrutia, Universidad Autónoma de Chile Fondecyt

Profesora en la Universidad Autónoma de Chile. Licenciada en Comunicación Social, Magíster en Ciencia Política y Doctora en Filosofía (Estudios de género). En su labor científica ha participado en innumerables proyectos incluyendo dos proyectos Fondecyt de investigación y publicaciones en las áreas de política y género, ética cívica, divorcio, familia y educación.
Universidad Autónoma de Chile

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Published

2015-12-21

How to Cite

Herrera Vásquez, L., & Gómez Urrutia, V. (2015). (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. Páginas De Educación, 8(2), 297–313. https://doi.org/10.22235/pe.v8i2.698

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