Teaching and authority figures
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.661Keywords:
authority, discursive configurations, teaching, modern curriculumAbstract
Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge.Downloads
References
Antelo, Estanislao. Variaciones sobre autoridad y pedagogía. Documento de trabajo. Primera parte. Montevideo: mimeo, 2008.
---. “Alarma en las escuelas: miedo, seguridad y pedagogía” en Propuesta Educativa n.27, año 16. Montevideo: FLACSO, 2007.
Arendt, Hannah. Entre el pasado y el presente: ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Península, 1996.
Behares, Luis. “Didáctica Moderna: ¿más o menos preguntas, más o menos respuestas?” en Behares, Luis y Susana Colombo (comps.). Enseñanza del saber y saber de la enseñanza. Montevideo: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2005a, pp. 9-15.
---. Acontecimiento Didáctico. Un sistema nada simple para su escucha y su análisis. Montevideo: Mimeo, 2005b.
---. “Enseñanza-Aprendizaje revisitados. Un análisis de la “fantasía didáctica” en Behares, Luis (dir.) Didáctica mínima: los acontecimientos del Saber. Montevideo: Psicolibros, 2004a, pp. 11-30.
---. (2004b) Materialidades del saber en didáctica a partir del concepto de “transposición” en Behares, Luis (dir.) Didáctica mínima: los acontecimientos del Saber. Montevideo: Psicolibros, 2004b. pp. 31-64.
Bobbit, Franklin. How to make a curriculum. Boston: Houghton Mifflin, 1924
---. The curriculum. Boston: Houghton Mifflin, 1918.
Bordoli, Eloísa. “La tríada del saber en lo curricular: apuntes para una teoría de la enseñanza” en Bordoli, Eloísa y Cecilia Blezio (comps.) El borde de lo (in)enseñable: anotaciones para una teoría de la enseñanza. Montevideo: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. 2007, pp. 27-52.
---. “La Didáctica y lo didáctico: del sujeto epistemológico al sujeto del deseo” en Behares, Luis y Susana Colombo (comps.) Enseñanza del saber y saber de la enseñanza. Montevideo: FHCE, 2005, pp. 17-25.
---. “Crisis de la educación y reformas: los discursos didácticos actuales” en Memorias del Primer Congreso Nacional: la enseñanza y el aprendizaje en contextos educativos; debates actuales. Montevideo: Signo, 2004.
Camilloni, Alicia et al. Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós, 1996.
Chevallard, Ives. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.
Comenio, Juan Amos. Didáctica Magna (1632) Madrid: Reus, Madrid, 1922.
Díaz Barriga, Angel. Didáctica y currículum. México: Nuevomar, 1988.
Dogliotti, Paola. “La educación física y la noción de cuerpo en la región” en Revista ISEF digital, n.11, 2007. pp. 1-11. Disponible en www.isef.edu.uy
Fernández, Ana M. (2004) “Un estudio sobre el lugar del saber científico y el saber enseñado en la didáctica” en Behares. Luis (dir.) Didáctica mínima: los acontecimientos del saber. Montevideo: Psicolibros Waslala, 2004, pp. 85-122.
---“¿Qué de la transferencia en el acontecimiento didáctico? Amor y saber en la imparidad subjetiva” en Behares, Luis y Susana Colombo (comps.). Enseñanza del saber y saber de la enseñanza. Montevideo: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2005, pp. 37-45.
Foucault, Michel. La arqueología del saber. México: Siglo XXI, 1990.
García-Huidobro, Juan. Gramsci: educación y cultura. Cuadernos de Educación n.108-109, Caracas, 1983.
Gramsci, Antonio. La formación de los intelectuales. México: Grijalbo, 1963.
Kojeve, Alexandre. La noción de autoridad. Buenos Aires: Nueva Visión, 2006
Lacan, Jacques (1974-1975) El seminario. Libro 22. RSI (Inédito) Versión de Rodríguez Ponte, Ricardo E. “Una versión crítica del seminario R.S.I.”. Buenos Aires: Escuela Freudiana de Buenos Aires, 1989.
Laclau, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.
Litwin, Edith. “El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda” en Camilloni, Alicia et al. Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós, 1996.
Núñez, Violeta. Pedagogía social: cartas para navegar en el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana, 1999.
Pêcheux, Michel. O Discurso: Estructura ou Acontecimiento. Campinas: Pontes, 1990.
Pierella, María Paula. “Infancia y autoridad en el discurso pedagógico posdictatorial” en Carli, Sandra (comp.) La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calle y el shopping. Buenos Aires: Paidós, 2006. pp. 83-108.
Saviani, Dermeval. “Las teorías de la educación y el problema de la marginalidad en América Latina” en Escuela y Democracia. Montevideo: Ed. Monte Sexto, 1988.
Tyler, Ralph. Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.