What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?

Authors

  • Tabaré Fernández Universidad de la República (UdelaR) Sistema Nacional de Investigadores (SNI)
  • Soledad Bonapelch Universidad de la República (UdelaR)

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.656

Keywords:

human development, compared education, PISA, attitudes

Abstract

Abstract. This article’s objective is to suggest some possible interpretations in with regard to the relationship between the disposition towards science of 15-year-old students and the level of human development reached by the country. This concern is motivated by a theory that states that the development level of a country is related with its investment in science and technology and this latter with the existence of a critical mass of scientists and technologists who are the result of young people motivated to study scientific and technological careers. An alternative hypothesis is that primary and medium education create] more opportunities in the scientific and technological fields than the following structures (higher] education and more innovative parts of the economy) can incorporate. The adjustment between disposition towards science and jobs is mediated by the level of scientific competence required. We explore the reasonable causal chain with data provided by PISA 2006.

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Author Biographies

Tabaré Fernández, Universidad de la República (UdelaR) Sistema Nacional de Investigadores (SNI)

Doctor en Sociología por El Colegio de México. Ha sido Profesor de Sociología y de Estadística en la Universidad Católica, en el ILADES de Chile y en El Colegio de México. Fue Coordinador Nacional de PISA en 2007. Desde 1998 es Profesor Investigador en efectividad en el Departamento de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de la República siendo actualmente Profesor Agregado. Integra el Sistema Nacional de Investigadores en el Nivel II.

Soledad Bonapelch, Universidad de la República (UdelaR)

Licenciada en Sociología y estudiante de la Maestría en Sociología en la Universidad de la República Profesora de la Facultad de Ciencias Sociales y de la Facultad de Medicina. En 2010 obtuvo una Beca de Postgrado de la Comisión Sectorial de Investigación Científica para desarrollar su tesis sobre transición de la educación al trabajo en tres países de la región.

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Published

2010-11-30

How to Cite

Fernández, T., & Bonapelch, S. (2010). What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?. Páginas De Educación, 3(1), 7–28. https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.656

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