International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v4i1.636Keywords:
intellectual field, pedagogical policies, international organizations, comparative perspective, discursive productionAbstract
Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989.Downloads
References
Altamirano, Carlos. Para una programa de historia intelectual y otros ensayos. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
Baer, Mónica. El Banco Mundial y su política hacia América Latina. São Paulo: Campinas, 1981.
Beech, Jason. “Construyendo el futuro: UNESCO, el Banco Mundial, la OCDE y su modelo universal para la formación docente” en Cuaderno de Pedagogía, n.12. Rosario: Laborde Editor, 2004. Págs.: 107-127
Bernstein, Basil. La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata, 1993.
Bielschowsky, Ricardo. “Evolución de las ideas de la CEPAL” en Revista de la CEPAL. Número Extraordinario. Octubre de 1998, pp.21-46.
Boletin Del Proyecto Principal De Educación En América Latina Y El Caribe.UNESCO. Santiago de Chile, n.1-14, 1982-1987.
Borsotti, Carlos. (1986). Sociedad rural, educación y escuela en América Latina. Buenos Aires: Kapleusz.
Bourdieu, Pierre. “Campo intelectual y proyecto creador”, en AA.VV. Problemas del estructuralismo. México: Siglo XXI, 1967.
Bourdieu Pierre. Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama, 1997.
Bourdieu, Pierre. Campo del poder y campo intelectual. Buenos Aires: Quadrata, 2004.
Bruner, Otto, Werner Conze, Reinhart Koselleck (comps.) Diccionario Geschichtliche Grundbegriffe. Historisches lexikon zur politisch-sozialen sprache. Stuttgart: Jahrhundert, 1975.
Ciavatta Franco, Maria A. “Estudos comparados na América Latina” en Cadernos Cedes. América Latina: semelhanças e diferenças, n.31. Campinas: Cedes Papirus, 1993, pp.9-16.
CEPAL-UNESCO. Educación y conocimiento: eje de la transformación con equidad. Santiago de Chile: CEPAL-UNESCO, 1992.
Coraggio, José Luis y Rosa María Torres. La educación según el Banco Mundial. Un análisis de sus propuestas y métodos. Madrid: Miño y Dávila, 1999.
Corbalán, María Alejandra. El Banco Mundial. Intervención y disciplinamiento. El caso argentino. Enseñanzas para América Latina. Buenos Aires: Biblos, 2002.
Chartier, Roger. "Historia intelectual e historia de las mentalidades. Trayectorias y preguntas" en Chartier, Roger El mundo como representación. Barcelona: Gedisa, 13-44.
Darnton, Robert. "História intelectual e cultural" en Darnton, Robert O beijo de Lamourette. Mídia, Cultura e Revolução. São Paulo: Companhia Das Letras, 1990, pp.175-97.
De Marinis, Pablo: “Comunidad, globalización y educación: algunas reflexiones acerca de la ‘desconversión de lo social’” (mimeo, 2007).
Díaz, Mario. ”Aproximaciones al campo intelectual de la educación”, en LARROSA, Jorge (comp.) Escuela, poder y subjetividad. Madrid: La Piqueta, 1995, pp.136-54.
Ferrán Ferrer, Juliá. La educación comparada actual. Barcelona: Ariel, 2002.
Galarza, Daniel, Claudio Suasnábar y Alicia Merodo. “Los organismos intergubernamentales e internacionales” en Palamidessi, Mariano, Clauidio Suasnábar y Daniel Galarza (comp.) Educación, conocimiento y política. Argentina, 1983-2003. Buenos Aires: Manantial, 2007, pp.117-38.
Kandel, Victoria. “La idea de formación en el movimiento reformista de 1918” en Unzué, Martín (coord.), Francisco Naishtat y Perla Aronson (eds.) Genealogías de la universidad contemporánea: sobre la Ilustración, o pequeñas historias de grandes relatos. Buenos Aires: Biblo, 2008, pp.131-45.
Krawczyk, Nora. La Reforma Educativa en América Latina desde la perspectiva de los organismos multilaterales en Revista Mexicana de Investigación Educativa, n.16, v.VII. Ciudad de México: COMIE, 2002, pp. 626-63.
Lesgart, Cecilia. Usos de transición a la democracia. Ensayo, ciencia y política en la década del 80. Santa Fe: Homo Sapiens, 2003.
Mendes, Héctor y Diana Milstein. “El progresismo pedagógico: una condición necesaria para el proyecto educativo neoconservador” en revista Crítica Educativa. Vol.1, n.1, Buenos Aires, 1996, pp.2-5.
Morlino, Leonardo. “Problemas y opciones en la comparación” en Sartori, Giovanni y Leonardo Morlino La comparación en las ciencias sociales. Madrid: Alianza, 1999, pp.13-28.
Neiburg, Federico y Mariano Plotkin (comps.) Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en Argentina. Buenos Aires: Paidós, 2004.
Nassif, Ricardo, Germán Rama y Juan Carlos Tedesco, Juan Carlos (1981). El Sistema educativo en América Latina. Buenos Aires: Kapelusz, 1981.
Ocampo, José Antonio. “Cincuenta años de la CEPAL” en Revista de la CEPAL. Número Extraordinario. Octubre de 1998, pp.11-16.
Rama, Germán. Educación, imágenes y estilos de desarrollo. Buenos Aires: DEALC, 1976.
Rama, Germán. Educación, participación y estilos de desarrollo en América Latina. Buenos Aires: Kapelusz, 1985.
Palamidessi, Mariano, Claudio Suasnábar y Daniel Galarza (comps.) Educación, conocimiento y política. Argentina, 1983-2003. Buenos Aires: Manantial, 2007.
Parra, Rodrigo, Germán Rama, José Rivero Herrera, Juan Carlos Tedesco. La educación popular en América Latina. Buenos Aires: Kapleusz, 1984.
Pocock, John G. A. (2001) "Historia de la ideas: un estado del arte" en Prismas. Revista de Historia Intelectual n.5, Universidad Nacional de Quilmes, 2001, pp.43-59.
Rama, Germán. (1984). Educación, participación y estilos de desarrollo en América Latina. Buenos Aires: Kapleusz.
Rama, Germán. Educación, participación y estilos de desarrollo en América Latina, Buenos Aires: Kapelusz, 1985.
Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
Santos, Boaventura De Sousa. La caída del Ángelus Novus: ensayos para una nueva teoría social y una nueva práctica política. Bogotá: ILSA, 2003.
Sartori, Giovanni y Leonardo Morlino. La Comparación en las Ciencias Sociales Ciencias Sociales. Madrid: Alianza, 1999.
Suasnábar, Claudio. Universidad e intelectuales. Educación y política en la Argentina (1955-1976). Buenos Aires: Manantial-FLACSO, 2004.
Suasnábar, Claudio. “Intelectuales-funcionarios y organismos internacionales en tiempos de dictaduras: del desarrollismo a los “estilos de desarrollo” en educación” en VII Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericano. Contactos, cruces y luchas en la historia de la educación latinoamericana. Buenos Aires, 30, 31 de octubre, 1 y 2 de noviembre de 2007.
Tedesco, Juan Carlos. “Elementos para un diagnóstico del sistema educativo tradicional en América Latina” en Nassif, Ricardo, Germán Rama y Juan Carlos Tedesco (eds.) El sistema educativo en América Latina. Kapelusz, Buenos Aires.: Kapelusz, 1981, pp. 9-50.
Tiramonti, Guillermina. Modernización educativa de los 90. ¿El fin de la ilusión emancipadora? Buenos Aires: FLACSO, 2001.
Torres, Rosa María. Globalización y educación. “Cooperación internacional en educación en América Latina: ¿parte de la solución o parte del problema?”en Cuadernos de Pedagogía, n.308, monográfico "La educación en América Latina", Barcelona, 2001, pp.69-86.
UNESCO/CEPAL/PNUD, Proyecto “Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe”. Informes finales/1, Buenos Aires, 1981.
---. Proyecto “Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe”. Informes finales/2, Buenos Aires, 1981.
UNESCO-CEPAL-PNUD. Proyecto Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe. Informes finales-1. Buenos Aires, 1981.
UNESCO-CEPAL-PNUD. Proyecto Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe. Informes finales-2. Buenos Aires, 1981.
Weinberg, Gregorio. Modelos educativos en el desarrollo histórico de América Latina. Proyecto Desarrollo y Educación para América Latina y el Caribe. DEALC/Doc. 5, 1977.
Weinberg, Gregorio. Modelos educativos en el desarrollo histórico de América Latina. Proyecto “Desarrollo y Educación para América Latina y el Caribe”. Buenos Aires: Kapleusz, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.