Perception of Mathematics Teachers in the Use of Gamification Technological Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3085

Keywords:

gamification, teaching, mathematics, strategy, methodology

Abstract

For some time now, there has been a strategy for integrating elements from the world of games into the teaching and learning process, aimed at improving students' academic performance and motivation. This qualitative research seeks to explore the perceptions of a group of 10 novice mathematics teachers from educational institutions in the province of Concepción, Chile, regarding gamification strategies and techniques. The data collection method used was semi-structured interviews, which yielded categories that determined the working methodology and knowledge about gamification, a term that was relatively unfamiliar to the participants. It is concluded that while this methodology alone is not capable of solving the problem, it does complement its solution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, R., Arias, E., Bottan, N., & Cristia, J. (2019). ¿Funciona la gamificación en la educación? Evidencia experimental en Chile. Documento de trabajo del BID n.º IDB-WP-982. https://doi.org/10.18235/0001777

Castañeda, M. J. (2020). La huerta escolar como estrategia en el desarrollo de aprendizajes desde la perspectiva del aprender haciendo en estudiantes de grado noveno en la I. E. Roberto Velandia del Municipio de Mosquera Cundinamarca [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/12395

Conchillo, M. (2017). ¿Cómo motivar a nuestros alumnos? La gamificación. [Tesis de Maestría, Universidad de Almería, España]. http://hdl.handle.net/10835/5911

Contreras, R. (2017). Gamificación en escenarios educativos. Revisando literatura para aclarar conceptos. En R. S. Contreras & J. L. Eguia (Eds.), Experiencias de gamificación en las aulas (pp. 11-17). Editorial Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/ebook15.pdf

Fuentes Hurtado, M., & González Martínez, J. (2017). Necesidades formativas del profesorado de Secundaria para la implementación de experiencias gamificadas en STEM. Revista de Educación a Distancia (RED), 17(54). https://revistas.um.es/red/article/view/298881

Mieles, M. D., Tonon, G., & Alvarado, S. V. (2012). Investigación cualitativa: el análisis temático para el tratamiento de la información desde el enfoque de la fenomenología social. Revista Universitas Humanística, (74), 195-225. http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n74/n74a10.pdf

Oliveras, E. (2017). Entrevistas. En O. Amat & A. Rocafort (Eds.). Cómo investigar. Trabajo de fin de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros proyectos de investigación (pp. 127-140). Profit.

Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Paitán, H. Ñ., Mejía, E. M., Ramírez, E. N., & Paucar, A. V. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.

Sáez Alonso, R. (2017). La prioridad del método en la investigación pedagógica. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 239–254. http://www.jstor.org/stable/26379318

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill Iberoamericana de España.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos (2 ed.). Morata.

Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A., Montes-González, J., & Chávez-Vescance, J. (2016). Competencia y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Pontificia Universidad Javeriana; UNESCO. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/estandares-tic-javeriana-unesco.pdf

Vargas-Henríquez, J., Garcia-Mundo, L., Genero, M. & Piattini, M. (8-10 de julio de 2015). Análisis de uso de la gamificación en la enseñanza de la informática. XXI Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Andorra. http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2015/va_anal.pdf

Published

2023-12-01

How to Cite

Espinoza Melo, C. C., Otondo Briceño, M., & Leighton Vallejos, E. (2023). Perception of Mathematics Teachers in the Use of Gamification Technological Resources. Páginas De Educación, 16(2), 01–19. https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3085

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.