Perception of Mathematics Teachers in the Use of Gamification Technological Resources
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3085Keywords:
gamification, teaching, mathematics, strategy, methodologyAbstract
For some time now, there has been a strategy for integrating elements from the world of games into the teaching and learning process, aimed at improving students' academic performance and motivation. This qualitative research seeks to explore the perceptions of a group of 10 novice mathematics teachers from educational institutions in the province of Concepción, Chile, regarding gamification strategies and techniques. The data collection method used was semi-structured interviews, which yielded categories that determined the working methodology and knowledge about gamification, a term that was relatively unfamiliar to the participants. It is concluded that while this methodology alone is not capable of solving the problem, it does complement its solution.
Downloads
References
Araya, R., Arias, E., Bottan, N., & Cristia, J. (2019). ¿Funciona la gamificación en la educación? Evidencia experimental en Chile. Documento de trabajo del BID n.º IDB-WP-982. https://doi.org/10.18235/0001777
Castañeda, M. J. (2020). La huerta escolar como estrategia en el desarrollo de aprendizajes desde la perspectiva del aprender haciendo en estudiantes de grado noveno en la I. E. Roberto Velandia del Municipio de Mosquera Cundinamarca [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/12395
Conchillo, M. (2017). ¿Cómo motivar a nuestros alumnos? La gamificación. [Tesis de Maestría, Universidad de Almería, España]. http://hdl.handle.net/10835/5911
Contreras, R. (2017). Gamificación en escenarios educativos. Revisando literatura para aclarar conceptos. En R. S. Contreras & J. L. Eguia (Eds.), Experiencias de gamificación en las aulas (pp. 11-17). Editorial Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/ebook15.pdf
Fuentes Hurtado, M., & González Martínez, J. (2017). Necesidades formativas del profesorado de Secundaria para la implementación de experiencias gamificadas en STEM. Revista de Educación a Distancia (RED), 17(54). https://revistas.um.es/red/article/view/298881
Mieles, M. D., Tonon, G., & Alvarado, S. V. (2012). Investigación cualitativa: el análisis temático para el tratamiento de la información desde el enfoque de la fenomenología social. Revista Universitas Humanística, (74), 195-225. http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n74/n74a10.pdf
Oliveras, E. (2017). Entrevistas. En O. Amat & A. Rocafort (Eds.). Cómo investigar. Trabajo de fin de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros proyectos de investigación (pp. 127-140). Profit.
Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773
Paitán, H. Ñ., Mejía, E. M., Ramírez, E. N., & Paucar, A. V. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.
Sáez Alonso, R. (2017). La prioridad del método en la investigación pedagógica. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 239–254. http://www.jstor.org/stable/26379318
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill Iberoamericana de España.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.
Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos (2 ed.). Morata.
Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A., Montes-González, J., & Chávez-Vescance, J. (2016). Competencia y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Pontificia Universidad Javeriana; UNESCO. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/estandares-tic-javeriana-unesco.pdf
Vargas-Henríquez, J., Garcia-Mundo, L., Genero, M. & Piattini, M. (8-10 de julio de 2015). Análisis de uso de la gamificación en la enseñanza de la informática. XXI Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Andorra. http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2015/va_anal.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.