The Role of School Supervisors in the Implementation of Academic Regulations Aimed at Supporting Secondary School Trajectories
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3068Keywords:
secondary school, academic regulations, supervision, compulsory educationAbstract
This article explores the perspective of school supervisors regarding the academic regulations that emerged in the context of the pandemic to support and sustain secondary school trajectories. Specifically, it examines research findings related to the interpretations and translations made by a group of supervisors regarding these regulations and the conditions that, from their viewpoint, hinder their reception and adoption by school principals and teachers in secondary schools. The empirical data were collected through semi-structured interviews conducted with eight supervisors working in different educational regions of the Province of Chaco, Argentina. These interviews took place between March and June 2021, during the period of social distancing and mandatory preventive measures (DISPO). The study highlights that within the educational bureaucracy, secondary school supervisors play a pivotal role. They engage in the translation of academic regulations and assess ways of working with school leadership teams to guide them in their interpretation of these regulations and in the communication they could facilitate to their schools and teachers.
Downloads
References
Almandoz, M. R., & Vitar, A. (2008). Caminos de innovación: las políticas y las escuelas. En M. Almandoz, F. Beltrán, C. Ferretti, F. Jódar, G. Lobo, a. San Martín, L. Sinisi, A. Vitar, D. Zibas, Gestión de innovaciones en la enseñanza media (pp. 15-47). Santillana.
Argentina. (2006, 14 de diciembre). Ley n.° 26.206 de Educación Nacional. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf
Ball, S., Maguire, M., & Braun, A. (2016). Como as escolas fazem as políticas. Editora UEPG.
Barnet-López, S., Arbonés-García, M., Pérez-Testor, S., & Guerra-Balic, M. (2017). Construcción del registro de observación para el análisis del movimiento fundamentado en la teoría de Laban. Pensar en Movimiento: Revista de ciencias del ejercicio y la salud, 15(2), e27334. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v15i2.27334
Bocchio, M. C., & Miranda, E. M. (2018). La escolaridad secundaria obligatoria en Argentina. Política para la inclusión socioeducativa en la escuela. Revista Educación, 42(2), 629-644. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27103
Castro, A. (2022). Escuela secundaria y pandemia: testimoniar sobre los procesos de escolarización y habilitar la mirada a la novedad. Revista del IICE, (51), 113-130. https://doi.org/10.34096/iice.n51.10677
Delgado, P., & Amud, C. (2019, 14-15 de noviembre). La importancia del vínculo entre docentes y estudiantes en la configuración de sus experiencias escolares en la escuela secundaria [Ponencia]. V Seminario Nacional de la Red de Estudios sobre Trabajo Docente (Red ESTRADO), Córdoba, Argentina.
Dufour, G. (2008). El rol de los supervisores e inspectores en el gobierno del sistema educativo argentino. Aique Grupo Editor.
Fuentes, S., Bianchini, M. L., Fernández, N., Ochoa, A., & Tavella, M. E. (2022, 17-19 de agosto). Somos el jamón del sándwich: el trabajo de los/as supervisores/as en la reorganización del nivel secundario en la pandemia [Presentación de resumen extendido]. IV Coloquio de Investigación Educativa en Argentina, Buenos Aires, Argentina.
Fuentes, S., Bianchini, M. L., Fernández, N., Ochoa, A., & Tavella, M. E. (2023). La supervisión del nivel secundario argentino durante la pandemia: saberes expertos, conducción y regulaciones en contextos desiguales. Espacios en blanco. Espacios en Blanco. Serie Indagaciones, 1(33), 45–60. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB33-359
Fontana, A. (2015). Políticas socioeducativas y formación docente. Ministerio de Educación de la Nación.
Fontana, A., & Garay, A. (2015). Inclusión y calidad: una apuesta de las políticas socioeducativas. En A. Fontana (Coord.), Problemas, estrategias y discursos sobre las políticas socioeducativas (pp. 182-208). Ministerio de Educación de la Nación.
Guevara, A., Márquez, F., & Videla, R. (2021). La supervisión educativa: una mirada sobre los nuevos desafíos profesionales [Tesis de Grado, Universidad Católica de Córdoba]. Sistema de Bibliotecas UCC. http://pa.bibdigital.ucc.edu.ar/2978/1/TF_Guevara_Marquez_Videla.pdf
Gvirtz, S. (2010). Los horizontes de la investigación en políticas educativas: los niveles intermedios y la ampliación del campo. En C. Wainerman & M. Di Virgilio (Comps.), El quehacer de la investigación en educación (pp. 67-80). Manantial.
Hirschberg, S. (2013). La supervisión educativa en nuestro país: el trabajo del supervisor en cinco jurisdicciones (Serie La Educación en Debate, número 12). Ministerio de Educación de la Nación. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL006494.pdf
Marchesi, A., Blanco, R., & Hernández, L. (Eds.). (2014). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. OEI. http://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article13613
Ojeda, M., & Nuñez, C. (2009). El trabajo docente del profesor de secundaria en contextos escolares y sociales diversos. Características asumidas y sentidos atribuidos por los propios actores. Revista Digital del Instituto de Investigaciones en Educación, 1(1). https://doi.org/10.30972/riie.014255
Oszlak, O., & O’Donnell, G. (1995). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Redes, 2(4), 99-128. https://www.redalyc.org/pdf/907/90711285004.pdf
Pinkasz, D. (2019). El régimen académico como llave del cambio a la organización institucional de la escuela secundaria: análisis de las normativas y aportes de la investigación. FLACSO.
Puerta Gil, C. A. (2016). El acompañamiento educativo como estrategia de cercanía impulsora del aprendizaje del estudiante. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 1-6. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/794/1314
Quecedo, R., & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica, (14), 5-39. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/142
Real Academia Española. (s.f.). Acompañar. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/acompa%C3%B1ar
Rivera Hernández, C. (2017). Propuesta de un sistema de formación especializada en supervisión educativa: análisis comparativo de 13 sistemas de supervisión escolar en el mundo. Innovación educativa, 17(74), 165-179. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000200165
Sagastizabal, M. A., & Perlo, C. (2002). La investigación-acción como estrategia de cambio en las organizaciones. Editorial Stella; Ediciones La Crujía.
Solís Hernández, I. (2003). El análisis documental como eslabón para la recuperación de información y los servicios. https://www.monografias.com/trabajos14/analisisdocum/analisisdocum
Sverdlick, I. (2019). Inclusión educativa y derecho a la educación. La disputa de los sentidos. Education Policy Analysis Archives, (27), 26-41. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3197
Tamayo-Pupo, A., Del Toro-Prada, J., & Valiente Sandó, P. (2022). Supervisión educativa y formación permanente del director escolar. Acercamiento al estado del arte. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 59-73. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp91-103
Ziegler, S. (2011). Entre la desregulación y el tutelaje: ¿hacia dónde van los cambios en los formatos escolares?. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 71-88). Homo Sapiens.
Ziegler, S., & Nobile, M. (2014). Escuela secundaria y nuevas dinámicas de escolarización. Personalización de los vínculos en contextos escolares desiguales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(63),1091-1115. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/105308
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.