Actions and Foundations of the Work of the School Medical Corps in Uruguay (1907-1927). The Construction of Normality in the Bodies of the Teaching Community
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2141Keywords:
School Medical Corps, normalization, teaching, hygienism, eugenicsAbstract
In this work, the functioning of the School Medical Corps (CME, for its Spanish acronym) in Uruguay between 1907 and 1927 is analyzed and it is argued that one of the most influential areas of its actions is the construction of normality in the teaching corps of teachers and student teachers. Normalization is a Foucaultian concept that refers to the regulation of the bodies of individuals (disciplines) and populations (biopolitics) and will guide the analysis of the actions of the CME, particularly those developed with student teachers, contestants for teaching positions, and in the annual recognition of the health status of teachers. The actions carried out by the CME are based on arguments that come from hygienism, superimposed with arguments typical of eugenics. For this work, an analysis was made of regulations, sessions and internal reports of the School Medical Corps; articles in Annals of Primary Instruction; CME reports in Primary Instruction Reports and manuals on Anatomy, Physiology and Hygiene and Home Economics.
Downloads
References
Armús, D. (2016). Eugenesia en Buenos Aires: discursos, prácticas, historiografía. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 23(10), 149-169.
Barrán, J. P. (1992). Medicina y sociedad en el Uruguay del Novecientos. 1. El poder de curar. Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Banda Oriental.
Barrán, J. P. (1993). Medicina y sociedad en el Uruguay del Novecientos. 2. La ortopedia de los pobres. Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Banda Oriental.
Barrán, J. P. (1995). Medicina y sociedad en el Uruguay del Novecientos. 3. La invención del cuerpo. Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Banda Oriental.
Barrán, J. P. (1999). Biología, Medicina y eugenesia en Uruguay. Asclepio, 51(2), 11-50.
Barrán, J. P. (2011). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Banda Oriental.
Barrán, J. P. y Nahum, B. (1990). Batlle, los estancieros y el imperio británico, tomo I El Uruguay del Novecientos (2ª ed.). Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Banda Oriental.
Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
Conde, S., Darrigol, M. y Páez, S. (2018). Configuración del Cuerpo Médico Escolar en el Uruguay (1903-1915) Significaciones en torno a la arquitectura escolar y los sujetos de la educación. Didáskomai, 9, 1-17.
Chauvelot, D. (2001). Historia de la histeria. Sexo y violencia en lo inconsciente. Madrid, España: Alianza.
Darré, S. (2005). Políticas de género y discurso pedagógico. La educación sexual en el Uruguay del siglo XX. Montevideo, Uruguay: Trilce.
Delio, L. (2009). Historia de la formación docente. La enseñanza normal nacional. Montevideo, Uruguay: Cruz del Sur.
Dogliotti, P. (2012). Cuerpo y currículum: discursividades en torno a la formación de docentes de educación física en Uruguay (1874-1948) (Tesis de Maestría). Universidad de la República, Montevideo, Uruguay.
Espiga, S. (2015). La infancia normalizada. Libros, maestros e higienistas en la escuela pública uruguaya 1885-1918. Montevideo, Uruguay: Antítesis Editorial.
Facal, S. (2002). Política inmigratoria de puertas cerradas. Uruguay frente a la llegada de refugiados españoles republicanos y judíos alemanes. Revista Complutense de Historia de América, 28, 169-183.
Foucault, M. (1996). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión (24ª ed.). México D. F., México: Siglo XXI (Trabajo publicado originalmente en 1975).
Foucault, M. (2000). Defender la sociedad. Buenos Aires, Argentina: FCE.
Galak, E. (2012). Del dicho al hecho (y viceversa). El largo trecho de construcción del campo de la formación profesional de la Educación Física en Argentina (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Lavrin, A. (2005). Mujeres, feminismo y cambio social en Argentina, Chile y Uruguay 1890-1940. Santiago de Chile, Chile: Ediciones de la Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos.
Lionetti, L. (2011). Discursos, representaciones y prácticas educativas sobre el cuerpo de los escolares. Argentina en las primeras décadas del siglo XX. Cuadernos de Historia, 34, 31-52.
Reggiani, A. (2014). Eugenesia y cultura física. Tres trayectorias históricas: Francia, Gran Bretaña, Argentina. En P. Scharagrodsky (comp.), Miradas médicas sobre la cultura física. Argentina 1880-1970 (pp. 17-58). Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Reggiani, A. (2019). Historia mínima de la eugenesia en América Latina. México D. F., México: El Colegio de México.
Reyes Möller, C. (1996). Del empaque y el desenfado corporal en el Novecientos. En J. P. Barrán, G. Caetano y T. Porzecanski (dirs.), Historias de la vida privada en el Uruguay. El nacimiento de la intimidad 1870-1920. V. II (pp. 231-252). Montevideo, Uruguay: Taurus.
Rodríguez, C. (2016). El examen de ingreso al curso de Profesores de Educación Física en el Uruguay: una herramienta de selección en clave biotipológica. Cartografías del Sur, 4, 196-223.
Sapriza, G. (1988). Paulina Luisi. En G. Sapriza, Memorias de rebeldía. Siete historias de vida (pp. 77-107). Montevideo, Uruguay: Puntosur.
Sapriza, G. (2008). La hora de la eugenesia: las feministas en la encrucijada. En I. Morant (dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina III del siglo XIX a los umbrales del XX (pp. 889-913) (2ª ed.). Madrid, España: Cátedra.
Sapriza, G. (2011). Historia de la (des)penalización del aborto en Uruguay. “Aborto libre”: la corta experiencia uruguaya (1934-1938). En N. Johnson, G. Sapriza, A. López Gómez, C. Pallas, A. Castro, O. Sarlo, C. Moreira, y M. A. Andreoli, (Des)penalización del aborto en Uruguay: prácticas, actores y discursos (pp. 19-64). Montevideo, Uruguay: Universidad de la República.
Scharagrodsky, P. (2007). El cuerpo en la escuela. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Scharagrodsky, P. (2011). Cuerpos femeninos en movimiento o acerca de los significados sobre la salud y la enfermedad a fines del siglo XIX en la Argentina. Pro-Posições, 22(3), 97-110.
Sosa, F. (2018). Acceso de mujeres a la educación secundaria pública en el Uruguay (1911-1936): femineidades, sexualidades y maternidades (Tesis de Maestría). FLACSO. Sede Académica Argentina. Buenos Aires, Argentina.
Stepan, N. (1991). The hour of Eugenics. Race, Gender and Nation in Latin America. Ithaca & London: Cornell University Press.
Fuentes
Berro, A. (1908). Informe expedido por el doctor Berro en un expediente iniciado por el Director de la Escuela de 2º grado número 13 de la Capital, solicitando que se dispusiera la construcción de un soporte para jarritos. Anales de Instrucción Primaria, Año VII, Tomo VI. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 240-249.
Cuerpo Médico Escolar. (1909). Reglamentación para el ejercicio de sus funciones de 7 de agosto de 1908. Anales de Instrucción Primaria, Año VII, Tomo VI. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 207-209
Reglamento del Cuerpo Médico Escolar Nacional, aprobado por resolución gubernativa del 18 de junio de 1910. Anales de Instrucción Primaria, Año IX, Tomo IX, Nos. 7 a 14, julio de 1910 a marzo de 1911. Montevideo, El Siglo Ilustrado, pp. 1080-1090.
Decreto-Ley de Educación Común de 24 de agosto de 1877.
Landeira, M. (1929). Informe del Dr. Manuel Landeira acerca de la Colonia Marítima Escolar del Buceo. En E. Acevedo (1930), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente a 1929 (pp. 214-231). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Luisi, P. (1907). Sintomatología de las enfermedades más comunes. Anales de Instrucción Primaria, Tomo IV, Nos. 1 a 5. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 60-65.
Luisi, P. (1916). Algunas ideas sobre Eugenia. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado.
Luisi, P. (1919a). Para una mejor descendencia. Buenos Aires, Argentina: Casa Editora Juan Perrotti.
Luisi, P. (1919b). Higiene del crecimiento. Anales de Instrucción Primaria, Año XVI-XVII, Tomo XVI, Nos. 1 a 3, enero a marzo de 1919. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 39-55.
Luisi, P. (1950). Una Cátedra de Higiene Social. En Luisi, P. (1950). Pedagogía y conducta sexual. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 247-315.
Marroche, A. (1914). El Cuerpo Médico Escolar, capítulo VIII. En A. Pérez (1916), Memoria correspondiente a los años 1911 a 1914 de la Dirección General de Instrucción Primaria (pp. 195-284). Montevideo, Uruguay: Barreiro y Ramos.
Olivet Ros, G. (1918). Anatomía, Fisiología e Higiene. Anales de Instrucción Primaria, Año XV-XVI, Tomo XV, nos. 1-12, Julio de 1917 a junio de 1918. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 523-618.
Pérez, A. (1907). Apuntes sobre higiene escolar. Anales de Instrucción Primaria, Tomo IV, Nos. 1 a 5. Montevideo, El Siglo Ilustrado, págs. 257-283.
Pérez, A. (1910). Cuerpo Médico Escolar-Instituto de Sordo-Mudos. Memoria correspondiente a 1908 de la Dirección General de Instrucción Primaria, Tomo II (pp. 309-312). Montevideo, Uruguay: Barreiro y Ramos.
Pérez, A. (1916). Memoria correspondiente a los años 1911 a 1914 de la Dirección General de Instrucción Primaria. Montevideo, Uruguay: Barreiro y Ramos.
Rogé, E. (1910). Las escuelas al aire libre o escuelas selváticas. Anales de Instrucción Primaria, Año VIII, Tomo VIII, Enero-Junio 1910, Nos. 1 a 6. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 151-157.
Rodríguez, S. B. (1907). Contribución al desenvolvimiento de la Higiene Escolar en algunos países sudamericanos. Anales de Instrucción Primaria, Tomo IV, Nos. 1 a 5. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 24-48.
Rodríguez, S. B. (1909). Proyecto del doctor don Sebastián B. Rodríguez, instituyendo los paseos y excursiones escolares, en las escuelas públicas. Anales de Instrucción Primaria, Año séptimo, Tomo VI, 1909. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 251-253.
Rodríguez, S. B. (1925). El Cuerpo Médico Escolar. En E. Acevedo (1926), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente a 1925 (pp. 73-94). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Reglamento del Cuerpo Médico Escolar. (1927). En E. Acevedo (1928), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente al año 1927 (pp. 151-155). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Sesión del 5/6/1909 del CME. Anales de Instrucción Primaria, Año VII, Tomo VI, 1909, Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, p. 233.
Sesión del 22/6/1909 del CME. Anales de Instrucción Primaria, Año VII, Tomo VI, 1909, Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, p. 235.
Schiaffino, R. (1925). Cuerpo Médico Escolar. En E. Acevedo (1925), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente al año 1924 (pp. 281-323). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Schiaffino, R. (1927). Cuerpo Médico Escolar. En E. Acevedo (1927), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente al año 1926 (pp. 101-121). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Schiaffino, R. (1928). Cuerpo Médico Escolar. En E. Acevedo (1928), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente al año 1927. Parte segunda (pp. 267-278). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Schiaffino, R. (1928). El Cuerpo Médico Escolar. En E. Acevedo (1929), Memoria de Instrucción Primaria correspondiente a 1928 (pp. 119-137). Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Varela, J. P. (1964). La educación del pueblo. Montevideo, Uruguay: Ministerio de Instrucción Pública y Previsión Social.
Vidal de Olivet, M. (1918). Economía doméstica. Anales de Instrucción Primaria, Año XV-XVI, Tomo XV, nos. 1-12, Julio de 1917 a junio de 1918. Montevideo, Uruguay: El Siglo Ilustrado, pp. 496-522.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.