Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834

Keywords:

Service-Learning, Educational Practice, School-Community relationship, Student participation, Educational Innovation

Abstract

The purpose of this article is to focus on the various pedagogical and social dimensions that vertebrate service-learning projects, a multidimensional and interdisciplinary subject of study. From the dissection of the approaches of recognized authors in the Ibero-American field, a panoramic vision of each of the regularities is offered: learning, service, participation, reflection, educational intentionality, among other dimensions that are woven together by the projects. These regularities serve to identify the signs of identity of these practices, as well as the similarities and differences they maintain with other experiential practices and with other educational methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanchard, M., y Muzás, M. A. (2016). Los proyectos de aprendizaje. Un marco metodológico clave para la innovación. Madrid, España: Narcea.

Batlle, R. (2009). El servicio en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig (coord.), Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico (pp. 71-90). Barcelona, España: Graó.

Batlle, R. (2010). Aprendizaje-servicio y entidades sociales. Aula de Innovación Educativa, 192, 66-68.

Batlle, R. (2013). El aprendizaje-servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid, España: PPC.

Butin, D. W. (2006). The limits of service-learning in higher education. The Review of Higher Education, 29, 473-498. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.392.9924&rep=rep1&type=pdf

Carbonell, J. (2014). Pedagogías del S. XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona, España: Octaedro.

Deeley, S. (2016). El aprendizaje-servicio en la educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid, España: Narcea.

Delors, J. (Coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, España: Santillana.

Dewey, J. (1924). Ensayos de educación. Madrid, España: La Lectura.

Dewey, J. (1985). Democracia y escuela. Barcelona, España: Eumo.

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias de aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1-13.

Díaz, F. (2006). Enseñanza situada: vínculos entre la escuela y la vida. México D. F., México: McGraw-Hill Interamericana.

Feito, R. (2011). Los retos de la participación escolar: elección, control y gestión de los centros educativos. Madrid, España: Morata.

Freire, P. (1983). La educación como práctica de la libertad. Madrid, España: Siglo XXI.

Furco, A. (2011). El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Educación Global, 0, 64-70.

Hernández, F., y Ventura, M. (2008). La organización del currículum por proyectos de trabajo. Barcelona, España: Octaedro.

Luna, E. (2010). Del centro educativo a la comunidad: un programa de aprendizaje-servicio para el desarrollo de ciudadanía activa (Tesis Doctoral). Universitat de Barcelona, España. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/81944/ELG_TESIS.pdf?sequence=1

Manzano, V. (2012). La Universidad comprometida. Bilbao, España: Hegoa.

Martínez-Odria, A. (2008). Service-learning o aprendizaje-servicio. La apertura de la escuela a la comunidad local como propuesta de educación para la ciudadanía. Bordón, 59(4), 627-640.

Mayor, D., y Rodríguez, D. (2016). Aprendizaje-Servicio y práctica docente: una relación para el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 535-552. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.231401

Montes, R., Tapia, M., y Yaber, L. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. Buenos Aires, Argentina: CLAYSS. Recuperado de http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Natura2013.pdf

Páez, M., y Puig, J. M. (2013). La reflexión en el aprendizaje-servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 13-32. Recuperado de http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol2-num2/art1.pdf

Pérez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid,, España: Morata.

Puig, J. M. (Coord.). (2009). Aprendizaje Servicio. Educación y compromiso cívico. Barcelona, España: Graó.

Puig, J. M. (Coord.). (2015). 11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje-servicio?. Barcelona, España: Graó.

Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., y Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Madrid, España: Octaedro.

Puig, J. M., y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.

Rodríguez, M. (2014). Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/41157

Rubio, L. (2007). El aprendizaje en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig (Coord.), Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico (pp. 91-105). Barcelona, España: Graó.

Rubio, L., Puig, J. M., Martín, X., y Palos, J. (2015). Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje servicio. Revista de currículum y formación del profesorado, 1(19), 111-126. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART6.pdf

Susinos, T., y Ceballos, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-359-194

Tapia, M. N., González, A., y Elicegui, O. (2005). Aprendizaje y Servicio Solidario en las escuelas argentinas: Una visión descriptiva a partir de las experiencias presentadas al Premio Presidencial Escuelas Solidarias (2000-2001). Buenos Aires, Argentina: CLAYSS.

Trilla, J., y Novella, A. M. (2011). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, 137-164. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/56924/1/502327.pdf

Published

2019-07-03

How to Cite

Paredes, D. M. (2019). Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices. Páginas De Educación, 12(2), 23–42. https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.