The role of academic tasks in emotional dynamics of undergraduates. A study in Education Careers.

Authors

  • Paola Verónica Paoloni CONICET-Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Tatiana Loser CONICET-Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Rocío Falcón CONICET-Universidad Nacional de Río Cuarto

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1638

Keywords:

Learnings, College, Undergraduates, Academic Task, Academic Emotions

Abstract

This paper aims to provide theoretical contributions and suggest lines of action that contribute to the emergence of emotional states beneficial to the learning of university students. We worked with 38 students from a public university located in the province of Cordoba, Argentina, during the first four months of 2016. The instruments and methods used for data collection were the Achivement Emotions Questionnaire by Pekrun, Goetz and Perry (2005), semi-structured interviews and analysis of protocols of academic tasks. The results broaden the range of theoretical and methodological tools that are available for the design of situations potentially promoting positive emotions for learning in the university context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, P. (2006). Psychology in Learning and Instruction. Ohio, OH: Pearson Merril Prentice Hall.

Alonso Tapia, J. (2000). Motivar para el aprendizaje. Teorías y estrategias. Barcelona, España: Edebé.

Ames, C. (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Education Psychology, 84(3), 261-271.

Barab, S., y Plucker, J. (2002). Smart People or Smart Contexts? Cognition, Ability, and Talent Development in an Age Situated Approaches to Knowing and Learning. Educational Psychologist, 37(3), 165-182.

Barone, D. M. (2004). Case-Study Research. En N. Duke y M. H. Mallette (Eds.), Literacy research methodologies (pp. 7-45). Nueva York, NY: Guilford Press.

Brophy, J. (2008). Developing students’ appreciation for what is taught in school. Educational Psychologist, 43, 132-141.

CognitiveBehavioural. (12 de agosto de 2012). Inteligencia Emocional y felicidad. Entrevista a Reuven Bar-On [Archivo de video]. Recuperado de http://www.youtube.com/watch?v=h5jGibf4wyE

Cole, M. (1999). Psicología cultural. Madrid, España: Morata.

Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona, España: Paidós.

Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. New York, NY: Widenfeld & Nocolson.

González Fernández, A. (2005). Motivación académica. Teoría, aplicación y evaluación. Madrid, España: Pirámide.

González Fernández, A., Rinaudo, M. C., y Donolo, D. (2010). Motivación académica y ajuste emocional. Estudio en universitarios argentinos y españoles. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo, D. Donolo, A. González Fernández, y N. Rosselli (Eds.), Estudios sobre motivación: enfoques, resultados, lineamientos para acciones futuras (pp. 383-403). Río Cuarto, Argentina: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Hall, N., Hladkyj, S., Perry, R., y Ruthig, J. (2004). The role of Attributional retraining and elaborative learning in college students’ academic development. The Journal of Social Psychology, 144, 591-613.
Huertas, J. A. (1997). Motivación. Querer aprender. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Huertas, J. A., y Montero, I. (2001). La interacción en el aula. Aprender con los demás. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Linnenbrink-Garcia, L., y Pattal, E. (2016). Motivation. En L. Corno y E. Anderman (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 91-118). New York, NY: Routledge.
Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., y Vanden-Auweele, Y. (2009). Beyond positive and negative affect: Achievement goals and discrete emotions in the elementary physical education classroom. Psychology of Sport and Exercise, 10(3), 336-343.

Paoloni, P. V. (2009). Contextos favorecedores de la motivación y el aprendizaje. Una propuesta innovadora para alumnos de Ingeniería. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3), 953-984. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121984003

Paoloni, P. V. (2010). Motivación para el aprendizaje. Avances conceptuales e implicancias metodológicas. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo, D. Donolo, A. González Fernández, y N. Rosselli (Eds.), Estudios sobre motivación: enfoques, resultados, lineamientos para acciones futuras (pp.31-38). Río Cuarto, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de Río Cuarto.
Paoloni, P. V. (2014). El papel de las emociones en los aprendizajes académicos. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 83-132). Tenerife, España: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social. Recuperado de http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cde01.pdf
Paoloni, P. V., Vaja, A., y Muñoz, V. (2014). Confiabilidad y validez del Achievement Emotions Questionnaire. Un estudio con alumnado universitario argentino. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), 671-692. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293132659006.pdf
Paoloni, P. V., y Rinaudo, M. C. (2014). Procesos de feedback desde una perspectiva multidimensional. Un estudio orientado a promover autorregulación en estudiantes universitarios. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo, y A. González Fernández (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 287-323). Tenerife, España: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS). Recuperado de http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cde01.pdf
Paoloni, P. V., y Rinaudo, M. C. (2015). Dinámica emocional en contextos de evaluación. Un estudio con alumnos de ingeniería. Revista Novedades Educativas, 288, 30-35.
Pekrun, R., Frenzel, A., Goetz, T., y Perry, R. (2007). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: An Integrative Approach to Emotions in Education. En P. Schutz y R. Pekrun (Eds.), Emotion in Education (pp. 13-36). San Diego, CA: Academic Press.

Pekrun, R., Goetz, T., y Perry, R. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ)-user’s Manual. University of Munich, Alemania: Department of Psychology.

Perry, N., Turner, J., y Meyer, D. (2006). Classrooms as contexts for motivating learning. En P. Alexander y P. Winne (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp: 327-348). Londres, Inglaterra: Lawrence Erlbaum Associates.

Pintrich, P., y Schunk, D. (1996). Motivation in Education: theory, research and applications. New Jersey, NJ: Prentice Hall.
Preocupa la falta de motivación de los estudiantes secundarios. (21 de abril de 2002). Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/sociedad/preocupa-falta-motivacion-estudiantes-secundarios_0_BkOT4SgRtl.html

Rinaudo, M. C. (1999). Comprensión del texto escrito. Estudios acerca de la naturaleza del proceso y las posibilidades de la instrucción. Río Cuarto, Argentina: Fundación Universidad Nacional de Río Cuarto.

Rinaudo, M. C., y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una alternativa promisoria en la investigación educativa. RED Revista de Educación a Distancia, 22, 2-29. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/22/rinaudo_donolo.pdf

Rinaudo, M. C. (2014). Estudios sobre el contexto de aprendizaje: arenas y fronteras. En P. V. Paoloni, M. C.

Rinaudo, y A. González Fernández (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional: aspectos teóricos, metodológicos y estudios de campo (pp. 163-206). Tenerife, España: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS). Recuperado de https://issuu.com/revistalatinadecomunicacion/docs/cde01

Rinaudo, M. C., y Paoloni, P. V. (2013). Feedback en los aprendizajes. Potencialidad en los contextos virtuales.
En A. Chiecher, D. Donolo, y J. L. Corica (Eds.), Entornos Virtuales y aprendizaje. Nuevas perspectivas de estudio e investigaciones (pp. 89-126). Mendoza, Argentina: Editorial Virtual Argentina.

Rodríguez, X. (2003). La investigación y mejora de la práctica en el aula. En L. Sanjurjo y X. Rodríguez (Eds.), Volver a pensar la clase. Las formas básicas de enseñar (pp: 193-249) . Madrid, España: HomoSapiens.

Ryan, R., y Decy, E. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.

Sánchez, F. (4 de junio de 2013). Universidades: se reciben sólo 27 alumnos de cada 100 que ingresan. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/1588252-universidades-se-reciben-solo-27-alumnos-de-cada-100-que-ingresan

Schutz, P., y Pekrun, R. (2007). Emotion in Education. San Diego, CA: Academic Press.

Urdan, T., y Turner, J. (2005). Competence Motivation in the Classroom. En A. Elliot y C. Dweck (Eds.), Handbook of Competence and Motivation (pp. 297-317). New York, NY: The Guilford Press.

Vaja, A., y Paoloni, P.V. (2012). Emociones en contextos académicos. Un análisis de las emociones de logro en una asignatura del nivel superior. En M. Bonyuan, S. Peppino, M. Lerchundi, y N. Galetto (Eds.), Ciudad Moderna: problemas, conflictos, desafíos (pp. 190-194). Río Cuarto, Argentiina: Ediciones Del ICALA.

Winne, P., y Marx, R. (1989). A cognitive-processing analysis of motivation within classroom tasks. En G. Ames y R. Ames (Eds.), Research on Motivation in Education (pp. 223-257). Orlando, FL: Academic Press.

Published

2018-07-19

How to Cite

Paoloni, P. V., Loser, T., & Falcón, R. (2018). The role of academic tasks in emotional dynamics of undergraduates. A study in Education Careers. Páginas De Educación, 11(2), 1–23. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1638

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.