Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics

Authors

  • Alejandro Sepúlveda Obreque Universidad de Los Lagos
  • Carlos Oyarzún Burgos Universidad de Los Lagos
  • Danilo Díaz-Levicoy Universidad de Granada
  • Margarita Opazo Salvatierra Universidad de Playa Ancha

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1425

Keywords:

teaching, Mathematics, students, teachers, basic education

Abstract

This article focuses in revealing student’s opinions on Mathematics teaching. In order to gather the information, a questionnaire was given to 768 students of seventh and eighth of basic education from Los Lagos (Chile). The results show that students who perceive their teachers as demanding, comprehensive and willing to dialogue, qualify in a positive way their capacity to explain the same subject on a different and interesting way. They see their teachers committed with the learning goals of different topics; they notice their genuine and systematic efforts for their students to learn; they assess positively the student‑teacher interaction since their purpose is the comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Sepúlveda Obreque, Universidad de Los Lagos

Profesor de Ciencias Naturales y Biología (Universidad Católica de Chile). Magíster en Administración Educacional (Universidad de Antofagasta). Doctorado en Educación (Universidad Humanismo Cristiano‑PIIE). Sus principales líneas de investigación son la Didáctica de las Ciencias y evaluación auténtica del aprendizaje. Académico en el Departamento de Educación de la Universidad de Los Lagos (Chile).

Carlos Oyarzún Burgos, Universidad de Los Lagos

Educador Diferencial (Universidad Austral de Chile). Magíster en Educación Especial (Universidad Católica de Chile). Sus principales líneas de investigación son la Didáctica de la Matemática y las dificultades de aprendizaje. Académico en el Departamento de Educación de la Universidad de Los Lagos (Chile).

Danilo Díaz-Levicoy, Universidad de Granada

Profesor de Educación Media en Matemática y Computación (Universidad de Los Lagos). Máster Universitario en Didáctica de la Matemática (Universidad de Granada). Sus principales líneas de investigación son la Didáctica de la Matemática y Didáctica de la Estadística. Doctorando en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada (España).

Margarita Opazo Salvatierra, Universidad de Playa Ancha

Profesora de Educación Básica (Universidad de Playa Ancha). Magister en Orientación Educacional (Universidad de Playa Ancha). Sus principales líneas de investigación son la gestión educacional, competencias transversales y la evaluación del aprendizaje. Académica en la Facultad de Educación de la Universidad de Playa Ancha (Chile).

References

Badano, C., y Dodera, M. (1999). Un estudio de la influencia de la representación de la matemática en el rendimiento académico del alumno de primer año de la Universidad. Educación Matemática, 11(3), 79 88.

Blanco, L. (1997). Tipos de tareas para desarrollar el conocimiento didáctico del contenido. En L. Rico y M. Sierra (Eds.), Primer Simposio de Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 34 40). Zamora, España: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.

Bolea, P., Bosch, M., y Gascón, J. (2001). La transposición didáctica de organizaciones matemáticas en proceso de algebrización: el caso de la proporcionalidad. Recherches en Didactique des Mathématiques, 23(1), 79 136.

Corica, A. (2007). El saber matemático, su enseñanza y su aprendizaje: la mirada de alumnos y profesores (Tesis de Grado). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Corica, A., y Otero, M. (2007). Las ideas de algunos estudiantes acerca de la enseñanza aprendizaje de la Matemática en el Nivel Medio. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 2(1), 40 68.

Gascón, J., Bosch, M., y Bolea, P. (2001). ¿Cómo se construyen los problemas en didáctica de las matemáticas?. Educación Matemática, 13(3), 22 63.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México, D. F., México: McGraw Hill.

Hidalgo, S., Maroto, A., y Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las Matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las Matemáticas. Revista de Educación, 334, 75 95.

Labarca, A. (2001). Métodos de Investigación en Educación. Santiago de Chile, Chile: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Míguez, M. (2004). El rechazo hacia las matemáticas. Una primera aproximación. En L. Díaz (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 17 (pp. 292 298). México, D. F., México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C.

Organización de Estados Iberoamericanos. (2015). Cosas de la educación. San José, Costa Rica: Universia.

Organización para el Crecimiento y el Desarrollo Económico. (2004). Learning for Tomorrow’s World: First Results from PISA 2003. Paris, Francia: Organización para el Crecimiento y el Desarrollo Económico.

Otero, M. R., Fanaro, M., y Elichiribehety, I. (2001). El conocimiento matemático de los estudiantes que ingresan a la Universidad. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 4(3), 267 287.

Prado, M., Navarro, Berguido, S., y De la Cruz, J. (2013). El por qué de la apatía a la matemática (Tesis de Maestría). Universidad de Panamá, Panamá.

Reimers, F. (2006). Aprender más y mejor. Políticas, programas y oportunidades de aprendizaje en Educación Básica en México. México, D. F., México: Secretaría de Educación Pública Fondo de Cultura Económica.

Rojas, G., y Cortés, J. (2002). La calidad académica vista por los estudiantes. Revista de la Educación Superior, 122, 49 63.

Sepúlveda, A., Opazo, M., Díaz Levicoy, D., Jara, D., Sáez, D., y Guerrero, D. (2016). ¿A qué atribuyen los estudiantes de Educación Básica la dificultad de aprender matemática?. Revista de Orientación Educacional, 31(58), 105 119.

Sepúlveda, A., Payahuala, H., Lemarie, F., y Opazo, M. (2017). ¿Cómo evalúan el aprendizaje los profesores de matemática?: percepción de los estudiantes de escuelas básicas municipalizadas de la décima región. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(30), 63 79.

Tejedor, F. J. (2003). Un modelo de evaluación del profesorado universitario. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 157 182.

Published

2017-10-11

How to Cite

Sepúlveda Obreque, A., Oyarzún Burgos, C., Díaz-Levicoy, D., & Opazo Salvatierra, M. (2017). Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics. Páginas De Educación, 10(2), 79–95. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1425

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.