How to keep young and adults people in the public educational system?:

Analysis of the strategies developed in three night- shift schools in Uruguay

Authors

  • Claudia Cabrera Borges Universidad ORT

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1424

Keywords:

adults, formal education, night school, drop out, teaching strategies

Abstract

This article presents some of the results of the research conducted within the framework of the doctoral thesis: "The Teaching of Biology in the Night Shift during the First Four Years of Secondary Education." Emphasis is placed on how the institutions studied deploy strategies for promoting the permanence of young people and adults in formal education. The methodological approach corresponds to a case study based on the night shift of three high schools in Uruguay. The results show the challenges faced by those who are in charge of the education of youth and adults, and the actions they take both inside and outside the classroom in order to prevent the students from dropping out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Cabrera Borges, Universidad ORT

Doctora en Educación (Universidad ort); magíster en Educación (Universidad ort); licenciada en Ciencias Biológicas (Universidad de la República); profesora de Biología (IFD-IPA). Docente de Didáctica en el CeRP del Centro-CFE. Profesora y tutora de maestría en la Universidad ort. Cuenta con varias investigaciones, publicaciones y ponencias referidas al ámbito educativo, fundamentalmente vinculadas al análisis de prácticas de enseñanza de la Biología, con énfasis en el aprendizaje por investigación y el aprovechamiento de las tecnologías digitales en el aula.

References

Aguerrondo, I., y Vaillant D. (2015). El aprendizaje bajo la lupa: Nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. Panamá, República de Panamá: Unicef. Recuperado de http://www.unicef.org/lac/UNICEF_Aprendizaje_bajo_la_lupa_nov2015%281%29.pdf

Anguera, M. T. (1985). Posibilidades de la metodología cualitativa versus cuantitativa. Revista Investigación educativa, 3(6), 127-144.

Anijovich, R. (Comp.). (2010). La evaluación significativa. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Barkley, E. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid, España: Morata.

Bastán, M., y Elguero, C. (2005). El escenario socio-cultural en la formación matemática del sujeto adulto. Una indagación en alumnos del nivel medio. Universidad Nacional de Río Cuarto. Recuperado de http://www.soarem.org.ar/Documentos/27%20Bastan.pdf

Blazich, G., y Ojeda, M. (2013). Concepciones y prácticas de los educadores de jóvenes y adultos de educación básica. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 42-53. Recuperado de http://www.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2013-1/exploraciones2.pdf

Cabrera Borges, C. (2016). La enseñanza de la Biología en el turno nocturno durante los primeros cuatro años de la Educación Media: el caso de la región Centro-Sur del Uruguay (Tesis de Doctorado). Universidad ORT, Montevideo, Uruguay.

Carretero, M., y Castorina, J. (2012). Desarrollo cognitivo y educación II. Procesos del conocimiento y procesos específicos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

De la Torre, S. (Coord.). (2002). Estrategias didácticas innovadoras. Barcelona: Octaedro.

De Melo, G., Failache, E., y Machado, A. (2015). Adolescentes que no asisten a Ciclo Básico: caracterización de su trayectoria académica, condiciones de vida y decisión de abandono. Páginas de Educación, 8(2), 66-88.

Erazo, M. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, 22(42), 107 – 136.

Fernández, T., Boado, M., Bucheli, M., Cardozo, S., Casaucuberta, C., Custodio, L., y Verocai, A. (2010). La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Recuperado de www.csic.edu.uy/renderResource/index/resourceId/23112/siteId/3

Ferrés i Prats, J. (2008). La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona, España: Editorial Gedisa.

Filardo, V., Chouhy, G., y Noboa, L. (2009). Jóvenes y adultos en Uruguay: cercanías y distancias. Recuperado de http://www.inju.gub.uy/innovaportal/file/9649/1/jovenes_y_adultos_uruguay_cercanias_y_distancias.pdf

Filardo, V., y Mancebo, E. (2013). Universalizar la educación media en Uruguay: ausencias, tensiones y desafíos. Montevideo, Uruguay: Universidad de La República - Comisión Sectorial de Investigación Científica.

Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Nueva York, NY: Aldine Publishing Company.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2014). Informe sobre el estado de la educación en el Uruguay 2014. Recuperado de http://ieeuy2014.ineed.edu.uy/

Ley N° 18.437. (12 de diciembre de 2008). Ley General de Educación. Recuperado de https://legislativo.parlamento.gub.uy/temporales/leytemp7427472.htmMora, D. (2009). Proceso de aprendizaje y enseñanza basado en la investigación. Integra Educativa, 2(2), 13-82. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rieiii/v2n2/n02a02.pdf

Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA. Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015). Buenos Aires, Argentina: Fundación CIPPEC.

Rivero, R., Cabrera, C., y Mañán, O. (2012). Sujetos, aprendizaje y derecho a la educación: jóvenes y adultos que regresan al sistema educativo formal.. Montevideo, Uruguay: ANEP- CODICEN.

Sánchez, C. (Coord.). (2013). Aplicación de estrategias didácticas en contextos desfavorecidos. Madrid, España: UNED. Recuperado de: https://books.google.com.uy/books?id=PmKTVrxLCdcC&pg=PA28&dq=estrategias+did%C3%A1cticas&hl=es&sa=X&sqi=2&redir_esc=y#v=onepage&q=estrategias%20did%C3%A1cticas&f=false

Sirvent, M. (2005). La situación educativa de jóvenes y adultos de los sectores populares en un contexto de injusticia social y múltiples pobrezas. Recuperado de http://pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/368/public/368-854-1-PB.pdf

Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Antioquia, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Published

2017-10-11

How to Cite

Cabrera Borges, C. (2017). How to keep young and adults people in the public educational system?:: Analysis of the strategies developed in three night- shift schools in Uruguay. Páginas De Educación, 10(2), 57–78. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1424

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.