Disputes in defining the teaching craft in pre-service field experiences:

A case study on early childhood education

Authors

  • Jennifer Guevara Universidad de San Andrés

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1418

Keywords:

early childhood education, field experiences, supervisors, teaching craft, community of practice

Abstract

In pre-service teacher education, field experiences have been conceived as training devices. This article examines field experiences as spaces of struggle over the definition of the teaching craft inside a community of practice that constitutes both the context and the content of the training process. From a qualitative ethnographic inquiry, it shows the struggle to banish three "enemies" of the teaching craft at early childhood education: the infantilization, schoolification and mechanization. This article concludes that the way in which the battle is set reproduces the very thing it seeks to banish: stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jennifer Guevara, Universidad de San Andrés

Doctora en Educación por la Universidad de San Andrés y becaria del Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina). Docente en la Universidad de San Andrés. Líneas de investigación: pedagogía e historia de la formación docente, currículum de la educación inicial. La autora agradece a Belén Felix por sus valiosos comentarios en la producción de este manuscrito.

References

Adlerstein, C., Pardo, M., Díaz, C., y Villalón, M. (2016). Formación para la enseñanza del lenguaje oral y escrito en carreras de educación parvularia: variedad de aproximaciones y similares dilemas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(1), 17-36.

Alliaud, A., y Antelo, E. (2009). Iniciarse a la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 90-100.

Bernstein, B. (1985). Clasificación y enmarcación del conocimiento educativo. Revista Colombiana de Educación, 15, 34-56.

Bloch, M. N. (2014). Interrogating Reconceptualizing Early Care and Education (RECE) - 20 Years Along. En M. N. Bloch, G. S. Cannella, y B. B. Swadener (Comps.), Reconceptualizing Early Childhood Care and Education: Critical Questions, New Imaginaries and Social Activism: a Reader (pp. 19–32). Nueva York, NY: Peter Lang.

Brailovsky, D. (2006). Maestros jardineros varones: un estudio sobre la normalidad escolar (Tesis de maestría inédita). Escuela de Educación, Buenos Aires, Argentina.

Brailovsky, D. (2016). Didáctica del nivel inicial en clave pedagógica. Buenos Aires, Argentina: NOVEDUC.

Buendı́a, E. (2000). Power and possibility: The construction of a pedagogical practice. Teaching and Teacher Education, 16(2), 147-163.

Cannella, G.S. (1997). Deconstructing Early Childhood Education: Social Justice and Revolution. Nueva York, NY: Peter Lang.

Contu, A., y Willmott, H. (2003). Re-Embedding Situatedness: The Importance of Power Relations in Learning Theory. Organization Science Organization Science, 14(3), 283-296.

Darling-Hammond, L., y Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Diker, G. (2002). Organización y perspectivas de la educación inicial en Iberoamérica principales tendencias. Madrid, España: Organización de los Estados Iberoamericanos

Edelstein, G. (1995). Los sujetos de las prácticas. En G. Edelstein y A. Coria (Comps.), Imágenes e imaginación. Iniciación a la docencia (pp. 36-61). Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.
Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative inquiry, 12(2), 219-245.

Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Buenos Aires, Argentina: Norma.

Guevara, J. (2016). La tríada de las prácticas en la formación inicial docente: aportes de investigaciones anglófonas. Espacios en Blanco, 26, 243-271.

Harf, R., Pastorino, E., y Sarlé, P. (1997). Aportes para una didáctica. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo.

Huxley, A. (1997). Un mundo feliz. Madrid, España: De bolsillo.

Ivaldi, E. (2014). Educación, arte y creatividad en las infancias del siglo XXI. En P. Sarlé, E. Ivaldi, y L. Hernández (Comps.), Arte, educación y primera infancia: sentidos y experiencias (pp. 11-28). Madrid, España: OEI.
Marcelo García, C., y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿cómo se aprende a enseñar? Madrid, España: Narcea.

Moss, P. (2007). Meetings across the paradigmatic divide. Educational Philosophy and Theory, 39(3), 229-245.

Núñez, V. (2003). Los nuevos sentidos de la tarea de enseñar. Más allá de la dicotomía'enseñar vs asistir'. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 33, 17-35.

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2011). Does participation in pre-primary education translate into better learning outcomes at school? PISA in focus. París, Francia: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Peralta, M.V. (2012). Un análisis del desarrollo curricular de la educación parvularia chilena: ¿cuánto se ha avanzado?. Docencia, 48, 60-71.

Phelan, A.M., Sawa, R., Barlow, C., Hurlock, D., Irvine, K., Rogers, G., y Myrick, F. (2007). Violence and Subjectivity in Teacher Education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(2), 161-179. doi: 10.1080/13598660600720561
Pulido, M. (2013). Las rutinas en educación inicial: entre la mecanización y la transformación. Educación y ciudad, (24), 81-92.

Ros, N. (2009). Rutina y rituales en la educación infantil. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.

Sarlé, P. (2000). La educación infantil en la República Argentina: entre la tradición y la vanguardia. Trabajo presentado en la 23ª reunión anual de ANPED, Caxambú, Brasil. Recuperado de: http://23reuniao.anped.org.br/textos/0715t.pdf

Schön, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona, España: Anagrama.

Soto, C.A., y Violante, R. (2008). Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

Tenti Fanfani, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, 28(99), 335-353.

Terigi, F. (2002). Análisis comparativo de los currículos iberoamericanos: procesos, condiciones y tensiones que debemos considerar. Trabajo presentado en el IV Encuentro Internacional de Educación Inicial y Preescolar, La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.oei.es/linea3/terigi.pdf

Vaillant, D. (2007). Organización de las prácticas y de las residencias pedagógicas: una perspectiva internacional. Trabajo presentado en la Reunión técnica sobre residencias pedagógicas (MINCyT, INFD). Buenos Aires, Argentina.

Varela Fernández, J. (1992). Categorías espacio-temporales y socialización escolar: del individualismo al narcisismo. Revista de Educación, (298), 7-29.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Published

2017-09-27

How to Cite

Guevara, J. (2017). Disputes in defining the teaching craft in pre-service field experiences:: A case study on early childhood education. Páginas De Educación, 10(2), 1–20. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1418

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.