“I fall asleep, but I learn”: Successful educational experiences of low income youngsters from Santa Fe, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v10i1.1358Keywords:
high school, low income students, disadvantaged situations, educational experiences, successAbstract
This article explores successful educational experiences of high school students from the Argentinean city of Santa Fe, who live in unfavorable contexts to finish their compulsory education. In order to achieve this objective, interviews were conducted in two local schools, among low income students and middle-class students. This fieldwork allowed to recognize, among other characteristics, that the students of the low sectors perceive the school as a safe place that protects them from the violence of the neighborhood, and where they acquire specific skills and knowledge. Differences were also observed between these students and their middle-class peers, both in the way they establish links between school and other areas of socialization, as well as in their perceptions about knowledge, jobs and college.Downloads
References
Anderson, D. (1993). Effects of pregnancy, childbirth, and motherhood on high school dropout. (Institute for Research on Poverty Discussion Paper No. 1027-93). Recuperado de http://www.ssc.wisc.edu/irpweb/publications/dps/pdfs/dp102793.pdf
Aristimuño, A. (2009) El abandono de los estudios del nivel medio en Uruguay: un problema complejo y persistente. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4),180-198.
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona, España: Ediciones Bellaterra.
Bourdieu, P., y Passeron, J.C. (2003). Los Herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Carusso, M., y Dussel, I. (1996). De Sarmiento a los Simpsons: Conceptos para pensar la escuela contemporánea. Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.
Cervini, R. (2009). Comparando la inequidad en los logros escolares de la educación primaria y secundaria de Argentina. Un estudio multinivel comparativo. REICE, 7(1), 5-21.
Del Cueto, C. (2007). Los únicos privilegiados. Estrategias educativas de familias residentes en countries y barrios cerrados. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. (2004). Las dificultades en las trayectorias escolares de los alumnos. Un estudio en escuelas de nuestro país. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología-DINIECE.
Dubet, F. (2007). El declive y las mutaciones de la institución. Revista de Antropología Social, 16, 39-66.
Dubet, F., y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires, Argentina: Losada.
Elder, G. (1978). Family History and the Life Course. En T. K. Hareven (Ed.), Transitions: the family end the life course in Historical Perspective (pp. 17-57). Nueva York, NY: Academic Press.
Fernández Aguerre, T. (2009). La desafiliación en la educación media en Uruguay. Una aproximación con base en el panel de estudiantes evaluados por PISA 2003. REICE, 7(4), 164-179.
Fernández Aguerre, T. (Coord. y Ed.). (2010). La desafiliación en la Educación Media Superior de Uruguay: conceptos, estudios y políticas. Montevideo, Uruguay: Tabaré Fernández Aguerre Editor.
Hareven, T. K. (2000). Families, History, and Social Change. Life Course and Cross-Cultural Perspectives. Boulder, CO: Westview Press.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. P. (2003). Metodología de la Investigación. México D.F., México: McGraw-Hill Interamericana.
Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: de los tiempos de la socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista de Antropología social, 16, 21-38.
Lahire, B. (2010). Transmisiones intergeneracionales de la escritura y desempeño escolar. En J. Vaca Uribe (Coord.), Prácticas de lengua escrita: vida, escuela, cultura y sociedad (pp. 13-51). Xalapa, México: Universidad Veracruzana.
Mayer, K. U. (2004). Whose lives? How history, societies, and institutions define and shape life courses. Research in Human Development, 1, 161-187.
Mayer, L. (2009). Escuela, integración y conflicto. Notas para entender las tensiones en el aula. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 85-112.
Maxwell, J. (1996) Qualitative research design. An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Observatorio Argentino de Drogas. (2010). Escolaridad, trabajo y proyecto de vida. La entrada al mundo adulto y los factores de riesgo y protección en el consumo de drogas en adolescentes de 15 a 18 años en AMBA y provincia de Buenos Aires. Recuperado de
Pascual, L. (2008) El contexto familiar y su acción mediadora en el desarrollo cognitivo y el rendimiento escolar. Propuesta Educativa, 15(29), 73-82.
Román, M. (2009) Enseñanza media ¿Quiénes y por qué abandonan definitivamente el liceo en Chile? REICE, 7(4), 95 -119.
Salvia, A. (Dir.). (2009). Grandes desigualdades sociales en las oportunidades de socialización más allá de la escuela. Observatorio de la Deuda Social de la Infancia, Boletín Nº 2. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/investigacion/grandes-desigualdades-sociales-oportunidades.pdf
Saraví, G.A. (2004). Segregación urbana y espacio público: los jóvenes en enclaves de pobreza estructural. Revista de la CEPAL, 83, 33-48.
Tenti, E. (junio, 2000). Culturas juveniles y cultura escolar. Documento presentado en el Seminario “Escola Jovem: un novo olhar sobre o ensino médio” del Ministerio de Educación, Brasilia, Brasil. Recuperado de http://www.ses.unam.mx/curso2009/materiales/m4/s2/M4_Sesion2_Tenti.pdf
Terigi, F. (2015). Aportes de la investigación sobre políticas educativas y trayectorias escolares en la escuela secundaria. En D. Pinkasz (Comp.), La investigación sobre educación secundaria en la Argentina en la última década (pp. 94-108). Buenos Aires, Argentina: Flacso Argentina.
Tilly, C. (1998). La desigualdad persistente. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Tiramonti, G. (2005) La trama de la desigualdad educativa. Conferencia de Guillermina Tiramonti. Diálogos pedagógicos, 3(5), 94-110.