Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile

Authors

  • FRANCISCO LERÍA DULČIĆ Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • JORGE SALGADO ROA Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • JORGE SALGADO ROA Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • INGEBORG ALMONTE OSSANDÓN Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • INGEBORG ALMONTE OSSANDÓN Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • MARÍA VEGA TORRES Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • MARÍA VEGA TORRES Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • MARISOL VÉLIZ GONZÁLEZ Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.
  • MARISOL VÉLIZ GONZÁLEZ Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1180

Keywords:

School integration, special educational needs, disability, inclusive practices and sensory deficits

Abstract

The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system.

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Author Biographies

FRANCISCO LERÍA DULČIĆ, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Psicólogo, Magister en Psicología Clínica por la Universidad de Zagreb, Croacia. Docente e investigador del Departamento de Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la inclusividad educativa, convivencia escolar, lenguaje,  educación emocional y educación contemplativa.

JORGE SALGADO ROA, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Psicólogo, Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de la Serena, Chile. Docente e investigador del Departamento de Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la inclusión y vulnerabilidad escolar, calidad de vida laboral y bienestar en el contexto organizacional, y validación de instrumentos psicométricos.

JORGE SALGADO ROA, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Psicólogo, Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de la Serena, Chile. Docente e investigador del Departamento de Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la inclusión y vulnerabilidad escolar, calidad de vida laboral y bienestar en el contexto organizacional, y validación de instrumentos psicométricos.

INGEBORG ALMONTE OSSANDÓN, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Licenciada en Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la psicología educacional y comunitaria.

INGEBORG ALMONTE OSSANDÓN, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Licenciada en Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la psicología educacional y comunitaria.

MARÍA VEGA TORRES, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Licenciada en Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la psicología educacional y comunitaria.

MARÍA VEGA TORRES, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Licenciada en Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la psicología educacional y comunitaria.

MARISOL VÉLIZ GONZÁLEZ, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Licenciada en Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la psicología educacional y comunitaria.

MARISOL VÉLIZ GONZÁLEZ, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile.

Licenciada en Psicología de la Universidad de Atacama, Copiapó, Chile. Sus áreas de interés son la psicología educacional y comunitaria.

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Published

2016-06-29

How to Cite

LERÍA DULČIĆ, F., SALGADO ROA, J., SALGADO ROA, J., ALMONTE OSSANDÓN, I., ALMONTE OSSANDÓN, I., VEGA TORRES, M., … VÉLIZ GONZÁLEZ, M. (2016). Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile. Páginas De Educación, 9(1), 107–136. https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1180

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