Between the Market and the State: First Steps of Radio Broadcasting in Argentina (1920-1946)
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v39.4649Keywords:
mass communication, media history, broadcasting system, cultural history, national identityAbstract
This article explores the emergence and consolidation of radio broadcasting in Argentina between the 1920s and 1940s, highlighting its significance as a technological, cultural, and political phenomenon. Far from being merely a new form of entertainment, radio became a dynamic force in shaping national identity, public discourse, and mass consumption. Through an analysis of programming, technological innovation, listening practices, and regulatory frameworks, the article traces how Argentine radio developed as a hybrid model, combining private entrepreneurship with increasing state intervention. Special attention is given to the role of print media in shaping the figure of the radio listener, the commercial expansion of receiver devices, and the influence of global broadcasting models. By situating Argentina within a broader transnational context, the study contributes to a deeper understanding of the cultural and political implications of early radio in Latin America.
Downloads
References
Adami, A. (2013). Comunicación y sociedad brasileña: radio y cultura en debate. Historia y Comunica¬ción Social, 18(N.o Esp. Dic.), 503-514.
Barnouw, E. (1972). The golden web: A history of broadcasting in the United States, 1933–1953. New York: Oxford University Press.
Burrows, A. (1935). Broadcasting outside the United States. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 177, 118-125.
Berman, M. (2018). La construcción de un género radiofónico: el radioteatro. Eudeba.
Calzón Flores, F. (2012). Hacia una reconstrucción de las revistas del espectáculo: el caso de Radiolandia en los cuarenta y cincuenta. Temas de Historia Argentina y Americana, 20, 41-63.
Cannistraro, P. V. (1972). The radio in Fascist Italy. European Journal of Communication, 2(2), 127-154.
Claxton, R. H. (2007). De Parsifal a Perón: La primera radio en Argentina, 1920-1944. Universidad de Florida.
Cramer, G. (2012). How to Do Things with Waves United States Radio and Latin America in the Times of the Good Neighbor. En A. Bronfman & A. G. Wood (Eds.), Media, Sound, and Culture in Latin America and the Caribbean. University of Pittsburgh Press.
De Certeau, M. (1980). La invención de lo cotidiano, Vol. 1: Artes de hacer. VGR.
Deihl, E. R. (1977). South of the border: The NBC and CBS Radio networks and the Latin American venture, 1930-1942. Communication Quarterly, 25(4), 2-12. https://doi.org/10.1080/01463377709369265
Ministerio de Hacienda de la Nación, Dirección General de Estadísticas. (1940). Estadística industrial de 1937: Resultados del relevamiento practicado al 31 de diciembre de 1937. Talleres de la S. A. Casa Jacobo Peuser.
Dirección General de Investigación, Estadística y Censos. (1948). Anuario estadístico de la República Argentina: Comercio exterior, 1947.
Gallo, R. (1991). La radio: Ese mundo tan sonoro. Corregidor.
Gil Mariño, C. N. (2015). El mercado del deseo: Tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los '30. Teseo.
Gil Mariño, C. N. (2023). De percantas, otarios y guapos a la broadcasting: Ficciones de género y de la nación en las primeras décadas del cine argentino. En M. G. Menazzi & M. Palomino (Eds.), Tango que fuiste y serás (pp. 64-73). Biblos.
González Velasco, C. (2012). Gente de teatro: Ocio y espectáculos en la Buenos Aires de los años veinte. Siglo XXI.
Hayes, J. E. (2000). Radio nation: Communication, popular culture, and nationalism in Mexico, 1920-1950. University of Arizona Press.
Lindenboim, F. (2020). La radiodifusión privada deviene gubernamental: El proceso de adquisición de emisoras por el peronismo (1947-1949). Cuadernos FHyCS-UNJU, 28, 79-103.
Lindenboim, F. (2021a). Difundir y convencer: La propaganda radial durante el Plan de Emergencia Económica del peronismo (1952). Quinto Sol, 25, 1-21.
Lindenboim, F. (2021b). El desarrollo de la Subsecretaría de Informaciones (1943-1945). Los primeros ensayos de política mediática de Perón antes del peronismo. Boletín Del Instituto De Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, (55), 80-103. https://doi.org/10.34096/bol.rav.n55.10351
Luna, F. (1991). Perón y su tiempo. Vol. 1: La Argentina era una fiesta. 1946-1949. Sudamericana.
Maronna, M. (2022). Prendidos al dial: La radio en Uruguay, de la periferia al centro de la cultura (1922-1940). Uruguay.
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Gilli.
Masini, G. (1995). Marconi. Rai-Eri. https://archive.org/details/marconi0000masi
Matallana, A. (2006). Locos por la radio: Una historia social de la radiofonía en la Argentina, 1923 1947. Prometeo Libros
Matallana, A. (2013). Jaime Yankelevich: La oportunidad y la audacia. Capital Intelectual.
Merkin, R., Panno, A., Tijman, S., & Ulanovsky, C. (1994). Días de radio: Historia de la radio argentina. Espasa Calpe.
Montaldo, G. (2016). Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en Argentina. Fondo de Cultura Económica.
Pujol, S. (1995). “Años veinte y radiofonía en la Argentina”. Cuadernos Hispanoamericanos, 546, 73-88.
Pujol, S. (2016). Valentino en Buenos Aires. Los años 20 y el espectáculo. Gourmet Musical.
Radiotelefonía. (1935). Revista de Economía Argentina, 17(200-201), 70.
Rea, L. (2013). Argentine serialised radio drama in the Infamous Decade, 1930-1943: Transmitting nationhood [Tesis doctoral]. University of London.
Romero, L. A., & Gutiérrez, L. H. (2007). Sectores populares, cultura y política: Buenos Aires en la entreguerra (1ª ed.). Siglo XXI.
Saitta, S. (2016). Policías y ladrones en los comienzos del radioteatro argentino. ReHiMe Cuadernos, 4(3), 150-171.
Sarlo, B. (1992). La imaginación técnica: Sueños modernos de la cultura argentina. Nueva Visión.
Tobi, X. (2008). La presentación gráfica de la radio. En J. L. Fernández (Ed.), La construcción de lo radiofónico (pp. 231-244). La Crujía.
Torre, J. C., & Pastoriza, E. (2002). La democratización del bienestar. En J. C. Torre (Dir.), Nueva historia argentina. Los años peronistas (1943-1955) (Vol. 8, pp. 257-313). Sudamericana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dixit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











