Representations of gender roles and stereotypes in Why Women Kill (Marc Cherry, 2019): transgression and evolution
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3348Keywords:
gender, stereotypes, roles, television, fictionAbstract
This article examines the evolution of gender stereotypes and the roles portrayed by female characters in the TV series “Why Women Kill” (created by Marc Cherry in 2019). It takes a close look at how these stereotypes and roles are represented through the series' protagonists, whose stories unfold in three distinct time periods. This approach enables us to vividly trace the changes in these portrayals over time. Drawing on insights from gender studies, cultural studies, and visual studies, this analysis examines the physical and psychological characteristics of the characters and explores their interpersonal dynamics with other characters. Despite being a specific work of media, this exploration allows us to construct a comprehensive overview of how gender roles and stereotypes have evolved across decades, influenced by various waves of the feminist movement and societal progress in this realm.
Downloads
References
Blanco, N. (2015). Evolución y revolución de género en las series de ficción contemporáneas. La última salida: la comedia. [Disertación doctoral, Universidad de Salamanca]. Gredos https://gredos.usal.es/handle/10366/128846
Carrión Domínguez, A. (2019). La Quality TV y la edad de oro de las ficciones seriadas. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 24(46), 111-128. https://doi.org/10.1387/zer.20386
Cascajosa Virino, C. (2016). La cultura de las series. Laertes.
Castillo-Mayén, R., & Montes-Berges, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de psicología, 30(3), 1044-1060. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981
Cherry, M. (Creador y productor ejecutivo). (2019-2021). Why Women Kill [Por qué matan las mujeres] [Serie de TV]. Black Lamb; Acme Productions; Cherry Productions; Imagine Television Studios; CBS Studios.
Contreras, K., & Alfaro, L. (2021). Género y ficción televisiva: ¿Nuevas feminidades y masculinidades en la serie mexicana Club de Cuervos?. Cuadernos.info, (51), 288-309. https://doi.org/10.7764/cdi.51.27299
De Lauretis, T. (1989). La tecnología del género (A. Bach & M. Roulet Trads.). En Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction (pp. 1-30). Mcmillan Press. https://www.uepc.org.ar/conectate/wp-content/uploads/2015/03/Tecnologias_del_Genero-De-Laurentis.pdf
Galán Fajardo, E. (2006). Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de ficción televisiva. ECO-PÓS, 9(1), 58-81. http://hdl.handle.net/10016/9475
García Fanlo, L. (2017). El lenguaje de las series de televisión. Eudeba.
Gavilán, D., Martínez-Navarro, G., & Ayestarán, R. (2019). Las mujeres en las series de ficción: el punto de vista de las mujeres. Investigaciones Feministas, 10(2), 367-384. https://doi.org/10.5209/infe.66499
López Gutiérrez, M. L., & Nicolás Gavilán, M. T. (2016). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 6(1), 22-39. https://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/20154
Lotz, A. (2001). Postfeminist Television Criticism: Rehabilitatin Critical Terms and Indetifying Postfeminst Attributes. Feminist Media Studies, 1(1), 105-121. https://doi.org/10.1080/14680770120042891
Malquín Robles, A., Crespo Pereira, V., & Díaz Gutiérrez, D. (2021). Análisis de la representación de roles de género en los personajes femeninos de las series de televisión Juego de Tronos y Vikingos. Comunicación y género, 4(2), 173-182. https://doi.org/10.5209/cgen.75773
Marín Ramos, E. (2019). Abrazar nuestra conflictividad: la lección del feminismo mainstream. pArAdigmA. Revista Universitaria de cultura, (22), 42-47. https://hdl.handle.net/10630/17691
Martín Varela, M. (2021). Apuntes para pensar la cuarta ola feminista y la Tercera Edad de Oro de las series de televisión desde los estudios de comunicación y género y los estudios culturales. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (16), 348-368. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6925
Menéndez, M. I. (2017). Entre neomachismo y retrosexismo: antifeminismo en industrias culturales. Prisma social. Revista de Ciencias Sociales, (número especial 2), 1-30. https://revistaprismasocial.es/article/view/1544
Menéndez, M. I., & Zurian, F. A. (2014). Mujeres y hombres en la ficción norteamericana hoy. Anagramas, 13(25), 55-72. https://www.redalyc.org/pdf/4915/491548259004.pdf
Millett, K. (1995). Política sexual. Cátedra.
Pérez Rufí, J. P. (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: una propuesta desde la narrativa fílmica. Razón y Palabra, 20(95), 534-552. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199550145034.pdf
Simons, J., & Rich, L. (2013). Feminism ain’t Funny: Woman as “Fun-Killer”. Mother as Monster in the American Sitcom. Advances in Journalism and Comunication, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.4236/ajc.2013.11001
Thompson, R. J. (1996). Second Golden age: From Hill Street Blues to ER. Continuum.
Zaptsi, A. (2018). La criminalidad femenina en las series televisivas: una perspectiva psicosocial. [Disertación doctoral, Universidad de Sevilla]. Idus. https://idus.us.es/handle/11441/80690
Zecchi, B. (2014). La pantalla sexuada. Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.