Who is going to film History? Artifice and heterochrony in Benjamin Naishtat's El movimiento
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2790Keywords:
argentine cinema, latin american cinema, artifice, heterochrony, spacialityAbstract
El movimiento (2015) by Benjamín Naishtat is part of a constellation of recent Argentine and Latin American films that deal with the historical past, but far from being based on a plausible representation of the period, it puts the illusionist nature of the classical narrative in crisis. With the aim of thinking about the communicating vessels that El movimiento establishes with the history and present of Argentina, this article not only contemplates the discursive constructions, but especially the material surface of its images and sounds. Naishtat's film, through a series of formal operations that exacerbate artifice, composes an abstract space and a broken temporality made of anachronisms. It is a procedure of estrangement: it attempts to trace another path, another territory, and other rhythms of time. It confronts a narrative’s form: the celebrations of the Bicentennial and the objectivist visions of certain period cinema to crystallize Argentine history.
Downloads
References
Agamben, G. (2011). Desnudez. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Aguilar, G. (2016). Más allá del pueblo. Imágenes, indicios y políticas del cine. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Alarcón, F. (en prensa). Fantasías coloreadas de ayer y hoy. Apuntes sobre luces, colores y texturas en dos ficciones históricas latinoamericanas contemporáneas. En I. Depetris Chauvin & N. Taccetta (Coords.), Performances Afectivas. Arte, cine, artivismo y modos de lo común en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Ed. La Cebra.
Andermann, J. (17 de diciembre de 2018). Después del Nuevo Cine Argentino: Territorios, lenguajes, medialidades. Revista Icónica. Recuperado de http://revistaiconica.com/despues-del-nuevo-cine-argentino-territorios-lenguajes-medialidades
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Buenos Aires, Argentina: Paidós Comunicación.
Bourriaud, N. (2009). Altermodern. Londres, Reino Unido: Tate Triennial.
Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Avellaneda, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.
Didi-Huberman, G. (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Manantial.
Durruty, A. (20 de noviembre de 2020). Anacronía y distopía en “El movimiento”. Revista Taipei. Recuperado de https://taipeirevista.com/index.php/2020/11/20/anacronia-y-distopia-en-el-movimiento-2015/
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. Madrid, España: Akal.
Fradkin, R., & Gelman, J. (2015). Juan Manuel de Rosas: la construcción de un liderazgo político. Buenos Aires, Argentina: Edhasa.
Iparraguirre, M. (2015). El kirchnerismo en el cine de ficción argentino (Tesis de Maestría). Universidad Católica de Córdoba, Argentina.
Iparraguirre, M. (2019). El kirchnerismo en el cine de ficción argentino. En X. Triquell & S. Ruiz (Coords.), Imágenes en conflicto. Construcciones audiovisuales de la conflictividad social en Argentina (pp. 50-73). Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.
Koza, R. (9 de diciembre de 2015). Una visión desde algún lugar: un misterioso fuera de campo (de la ficción). Con los ojos abiertos. Recuperado de http://www.conlosojosabiertos.com/una-vision-desde-algun-lugar-el-misterioso-fuera-de-campo-de-la-ficcion/
Koza, Roger (12 de mayo de 2020). Breves apuntes sobre una física de la crítica. Con los ojos abiertos, Argentina. Recuperado de http://www.conlosojosabiertos.com/breves-apuntes-sobre-una-fisica-de-la-critica/
Lattanzi Vizzolini, M. L. (2018). Cine argentino contemporáneo: un presente cargado de temporalidades [Tesis doctoral]. Universidad de Chile. Recuperado de http://repositorio.conicyt.cl/bitstream/handle/10533/235151/tesis%20final_ed%20Agosto.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lopes, D. (2018). Afecto y artificio en América Latina. En E. Calderón Rivera & A. Zirión (Coords.), Cultura y afectividad. Aproximaciones antropológicas y filosóficas al estudio de las emociones (pp. 349 - 379). México D. F., México: Ediciones del Lirio.
Lusnich, A. L. (2007). El drama social-folclórico. El universo rural en el cine argentino. Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Martin, A. (2008). ¿Qué es el cine moderno? Santiago de Chile, Chile: Uqbar editores.
Natanson, J. (24 de noviembre de 2013). Ficciones de lo real. Página/12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-9301-2013-11-24.html
Prysthon, A. (2019). Paisajes soñados: imaginación geográfica y deriva melancólica en Jauja. En I. Depetris Chauvin & M. Urzúa Opazo (Coords), Más allá de la naturaleza: Prácticas y configuraciones espaciales en la cultura latinoamericana contemporánea (pp. 81-100). Santiago de Chile, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Pérez, G. (2019). El fantasma material. Córdoba, Argentina: Los Ríos.
Prividera, N. (2014). El país del cine. Córdoba, Argentina: Los Ríos.
Trimboli, J. (24 de marzo de 2016). Qué hacemos con la historia. Revista Kilómetro 111. Recuperado de http://kilometro111cine.com.ar/que-hacemos-con-la-historia/
Filmes
Agüero, P. (director). (2015). Eva no duerme [Película]. Argentina-España-México-Alemania: JBA Productions, Haddock Films, Tornasol Films, Canana Films, Rohfilm.
Alonso, L. (director). (2014). Jauja [Película]. Argentina-Estados Unidos-México-Países Bajos: 4L, Massive Inc, Perceval Pictures, Mantarraya Producciones, Fortuna Films.
Ávila, B. (director). (2001). Infancia clandestina [Película]. ArgentinaBrasil-España: Habitación 1520 Producciones, Historias Cinematográficas, Antártida, Academia de Filmes.
Campanella, J. J. (director). (2009). El secreto de sus ojos [Película]. Argentina-España: 100 Bares, Tornasol Films, Haddock Films, Telefé, RTVE, Canal+ España.
Fregonese, H., & Demare, L. (director). (1945). Pampa bárbara [Película]. Argentina: Artistas Argentinos Asociados.
Gil Lavedra, N. (director). (2011). Verdades verdaderas. La vida de Estela [Película]. Argentina: Aleph Media.
Ipiña, L. (director). (2010). Revolución: el cruce de los Andes [Película]. Argentina: TV Pública.
Juárez, N. (director). (2010). La revolución es un sueño eterno [Película]. Argentina: Anaconda Producciones.
Llinás, M. (director). (2008). Historias extraordinarias [Película]. Argentina: I-Sat, El Pampero Cine, Universidad del Cine.
Martel, L. (directora). (2018). Zama [Película]. Argentina-España-Francia-México-Brasil-Estados Unidos-Países Bajos: Rei Cine, El Deseo, Canana Films, KNM, Bananeira Filmes, Louverture Films, Netherland Filmfund, INCAA.
Naishtat, B. (director). (2015). El movimiento [Película]. Argentina-Corea del Sur: Pucara Cine, Varsovia Films, Jeonju International Film Festival, INCAA.
Naishtat, B. (director). (2018). Rojo [Película]. Argentina-Francia-Brasil: Ecce Films, Bord Cadre Films, Desvia Produções, Pucara Cine, Sutor Kolonko, INCAA.
Pivotto, S. (director). (2010). Belgrano [Película]. Argentina: INCAA, Canal 7-La televisión pública, Canal Encuentro.
Soffici, M. (director). (1939). Prisioneros de la tierra [Película]. Argentina: Pampa Films.
Testa, A., & Márquez, F. (directores). (2016). La larga noche de Francisco Sanctis [Película]. Argentina: Pensar con las manos.
Torre Nilsson, L. (director). (1970). El santo de la espada [Película]. Argentina: Producciones Maipú.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.