The Cultural Policies of the Colombian State and the Constitution of an Identity. The Case of La sombra del Caminante (2004), by Ciro Guerra
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2526Keywords:
cultural policies, Colombian cinema, identity, Law of Cinema, Ciro GuerraAbstract
The purpose of this article is to understand the incidence of cultural policies carried out by the Colombian State in the construction of identity in Ciro Guerra's film La sombra del caminante (2004). To this end, the institutional work was reviewed from the creation of the Ministry of Culture by Ernesto Samper, through the General Law of Culture (1997), until the enactment of the Law of Cinema (2003). In addition, the context and professional trajectory of Ciro Guerra are characterized. It is concluded that the Colombian State has sought, through cultural policies, to institutionalize a key area to solve the armed conflict. For his part, Guerra presents in his film a message of reconciliation based on truth, justice and the guarantee of non-repetition.
Downloads
References
‘Pido disculpas’ por ingreso de narcodineros a la campaña: Samper. (2020, febrero 21). El Tiempo. https://www.eltiempo.com/politica/partidos-politicos/expresidente-samper-habla-del-proceso-8-000-y-del-crimen-de-alvaro-gomez-464696
Araujo, M. C. (2010). Políticas Cinematográficas. En Compendio de Políticas Culturales (pp. 493–551). Ministerio de Cultura.
Bustos, M. L. (2019). Un ministerio para la cultura. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 15(27), 126–139. https://doi.org/https://doi.org/10.14483/21450706.15416
Castañeda, L. (2011). Agentes del sector cinematográfico y la diversidad cultural en Colombia. Comunicación y sociedad, 143–168.
Castillo, J. C. (2006). El Estado-Nación pluriétnico y multicultural colombiano la lucha por el territorio en la reimaginación de la Nación y la reinvención de la identidad étnica de negros e indígenas (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.
Cifuentes, D. (2018). Las industrias culturales y creativas en Colombia. En J. S. Sánchez Balaguer, S. Arroyo Serrano, J. F. Parra Azor, & A. J. Verdú Jover (coords.), Las industrias culturales y creativas en Iberoamérica: evaluación y perspectivas (pp. 95-104). Universidad Miguel Hernández de Elche, Fundación Iberoamericana de las Industrias Culturales y Creativas.
Colombia. (2003, julio 2). Ley 814 de 2003 por la cual se dictan normas para el fomento de la actividad cinematográfica en Colombia. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=8796
Estrada, J. (2006). Orden neoliberal y reformas estructurales en la década de 1990. Un balance desde la experiencia colombiana. Ciencia Política, 1(1), 141–178. https://revistas.unal.edu.co/index.php/cienciapol/article/view/29350
Flórez, V. (2016). Eficacia de la Ley de Cine en Colombia: industria y mercado cinematográfico. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales sede Argentina.
González, E. (2014). Un recorrido por tres leyes de fomento a las industrias culturales en Colombia. Revista Lebret, (6), 235–255. http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/1456
Guerra, C. (director). (2004). La sombra del caminante. [Película]. Ciudad Lunar Producciones.
López, A. M. (2013). Tensiones entre las narrativas de ficción y no ficción en la cinematografía contemporánea de Argentina, Chile y Colombia. (Tesis doctoral). Universidad de Chile, Chile.
López, A. M. (2015). Desplazamientos narrativos: En el Cine Colombiano Contemporáneo Sobre el Conflicto. Nuevo Texto Crítico, 28, 233–248.
Revista Semana. (2013, noviembre 13). Lo feo de la ley de cine [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=VrmatGJ__Bg&list=PLLsWV4O8FYCqh79bXV4UMFhfJr-XJyEXP&index=18
Mejía, J. (2016, noviembre 8). Ciro Guerra revela los detalles de “La sombra del caminante”, su ópera prima. Revista Arcadia. https://www.revistaarcadia.com/cine/articulo/ciro-guerra-habla-su-opera-prima/60558/#
Ministerio de Cultura, & Proimágenes en Movimiento. (2004). La Ley de Cine para todos. Ministerio de Cultura República de Colombia.
Nuevo gobierno y política cultural. (1994, julio 24). El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-178297
Programadora CM&. (2010, febrero 18). Agenda CM & La sombra del caminante. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=JiPvNfJFQ68
Radiónica. (2018, diciembre 5). Entrevista con la directora de cine Colombiana Cristina Gallego - Pájaros de Verano [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8ScSJTTcrow
Reina, E. (2019). La gestión de marca en empresas productoras de cine: El caso de Ciudad Lunar Producciones (Colombia). (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/76778
Richani, N. (2003). Sistemas de Violencia: la economía política de la guerra y de la paz en Colombia. Instituto de Estudios Políticos y Relaciones Internacionales.
Rivera, J. (2010). Research on Colombian Cinema. Centre for the Study of Communication and Culture, 29, 15–22.
Rivera, J. (2014). ¿Va el cine colombiano hacia su madurez? Análisis de 10 años de ley de cine en Colombia. Anagramas, 13, 127–144.
Samper, E. (1997). Discurso del Doctor Ernesto Samper Pizano, Presidente de la República. La Cultura Unesco.
Sierra, E. (2013). Cine e Industria en Colombia, hacia un estado de la cuestión. Ciencias Sociales y Educación, 2(4), 93–111. https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/788
Suárez, J. (2017). The Reinvention of Colombian Cinema. En M. Delgado, S. Hart, & R. Johnson (Eds.), A Companion to Latin American Cinema (pp. 307–324). Wiley.
The Golden Apricot. (2017, julio 26). Ciro Guerra: Master class [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=VtiSnhSfbFI&list=PLLsWV4O8FYCqh79bXV4UMFhfJr-XJyEXP&index=20&t=3592s
Universidad Nacional de Colombia | @TelevisiónUNAL. (2016, diciembre 20). Ciro Guerra [Video]. Youtube. https://youtu.be/0Dia5NnqdZU
Wilches, J. (2016). Entrevista a Cristina Gallego. Ciudad Paz-ando, 9, 185–191. https://doi.org/10.14483/2422278X.11356
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.