Argentine Elections 2019: A Study of the Leading Connections in the Spots of Frente de Todos
DOI:
https://doi.org/10.22235/d35.2343Keywords:
electoral campaign, political advertising, actantial model, candidates, citizensAbstract
The article examines advertising spots broadcasted in traditional press media, belonging to the campaign of the Frente de Todos coalition for the 2019 Argentine elections. The analysis focused on the six terms of the actantial model developed by Algirdas J. Greimas, with the aim of recognizing a style of composition that involves the leading figures, both political and civil, of the political party spots. The methodology consisted in the elaboration of a corpus of observation units that includes the set of spots broadcasted on open television, on which an analysis of the actantial positions was carried out on the basis of the verbal statements and their visual composition design. This perspective has made it possible to recognize, to a greater extent, two positions attributed to the citizens in the spots, subject to the proximity between the candidates and the electors in the context of a presidential election campaign.
Downloads
References
Agamben, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo? En A. Hidalgo (Ed.), ¿Qué es un dispositivo? Incluye El amigo y La Iglesia y el Reino (pp. 5-26). Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Aumont, J., & Marie, M. (1993). Análisis del film. Barcelona, España: Paidós.
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona, España: Paidós.
Cámara Nacional Electoral. (2019). Elecciones 2019. Recuperado de https://www.electoral.gob.ar/nuevo/paginas/btn/elecc2019.php
Casetti, F., & Di Chio, F. (2014). Cómo analizar un film. Barcelona, España: Paidós.
Cicowiez, M. (2021). La sublimación del Acto o el partido de la Potencia. Estudio de las imágenes técnicas de Cambiemos y Frente para la Victoria. Aproximaciones a la campaña electoral 2015. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/123874
Gaudreault, A., & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona, España: Paidós.
Fernández, J. L. (2020). Un presidente entre la pandemia y el postbroadcasting. Questión, 1(mayo), e301. doi: https://doi.org/10.24215/16696581e301
Greimas, A. J. (1971). Semántica Estructural. Investigación Metodológica. Madrid, España: Gredos.
Greimas, A. J. (1973). En torno al sentido. Madrid, España: Fragua.
Greimas, A. J., & Courtés, J. (1990). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid, España: Gredos.
Martín-Barbero, J. (1981). Retos a la investigación de comunicación en América Latina. En Memorias de la semana Internacional de la Comunicación 18 a 22 de agosto de 1980 (pp. 265-280). Bogotá, Colombia: Facultad de Comunicación Social, Pontificia Universidad Javeriana.
Mata, M. C. (1992). Entre la plaza y la platea. En H. Schmucler & M. C. María (Coords.), Política y comunicación. ¿Hay un lugar para la política en la cultura mediática? (pp. 61-76). Buenos Aires, Argentina: Catálogo.
Metz, C. (2003). Cuatro pasos en las nubes (vuelo teórico) [Apunte de cátedra]. Comunicación y Cultura, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires, Argentina. [Texto original publicado en 1991. L’énonciation impersonnelle ou le site du film. París, Francia: Meridiens Klinksieck)
Orozco Gómez, G. (1991). La audiencia frente a la pantalla. Una exploración del proceso de recepción televisiva. Diálogos de la Comunicación, 30, 54-63.
Peirce, C. S. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Prensa Fernández de Kirchner, C. (2019). Sin título [archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=UVus4y70aSU
Prensa Frente de Todos (2019a). Deuda [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/1775190592627495/
Prensa Frente de Todos (2019b). Tu esfuerzo [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/391208234835478/
Prensa Frente de Todos (2019c). Volver a prender la economía [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/1786813798208655/videos/464487467451065/
Prensa Frente de Todos (2019d). Argentina necesita tu voto [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/1786813798208655/videos/3444619982222660/
Prensa Frente de Todos (2019e). Argentina de pie [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/668191327000019/
Prensa Frente de Todos (2019f). Nuevos pobres [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/443921329781528/
Prensa Frente de Todos (2019g). No escuchan [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/533394980757485/
Prensa Frente de Todos (2019h). Todos [archivo de video]. Recuperado de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/493730884734526/
Propp, V. (1998). Morfología del cuento. Madrid, España: Akal.
Rincón, O. (2008). De celebrities pero motivadores pero tele-presidentes pero… ¿Democracia? En O. Rincón (Ed.), Los tele presidentes: cerca del pueblo, lejos de la democracia [crónicas de 12 presidentes latinoamericanos y sus modos de comunicar] (pp. 149-171). Bogotá, Colombia: Centro de Competencia en Comunicación para América Latina-Friedrich Ebert Stiftung.
Rosanvallon, P. (2009). La legitimidad democrática. Imparcialidad, reflexividad, proximidad. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Souriau, E. (1950). Les deux cent mille situations dramatiques. París, Francia: Flammarion.
Verón, E. (1987). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En E. Verón et al., El discurso político. Lenguajes y acontecimientos (pp. 11-26). Buenos Aires, Argentina: Hachette.
Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Bogotá, Colombia: Norma.
Verón, E. (2003). Está allí, lo veo, me habla [Apunte de cátedra]. Comunicación y Cultura, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires, Argentina (Texto original publicado en 1983. Enonciation et cinéma. Communications, 38).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.