Argentine classic cinema: space, look and self-reflexivity. The cases of La trampa and Cosas de mujer

Authors

  • Soledad Pardo Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1339

Keywords:

performing arts, history of Cinema, Argentinian classic cinema, staging, self-reflexivity

Abstract

This article proposes a rethinking of the canons of classic-industrial cinema in Argentina, from the analysis of two films of the period: La trampa (Christensen, 1949) and Cosas de mujer (Schlieper, 1951). Through the study of some of their staging operations, the construction of the spaces and the character-looks are highlighted, as well as the self-reflective gestures that appear in these productions. The discussion on the very notion of classical cinema and its characteristics, according to various researchers, allows us to conclude on the need to review this concept.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Soledad Pardo, Universidad de Buenos Aires

Soledad Pardo es Licenciada en Artes y Profesora de Enseñanza Media y Superior en Artes por la Universidad de Buenos Aires. Es doctoranda en esa misma casa de estudios, donde desarrolló una investigación sobre el star-system en el cine clásico-industrial argentino con el apoyo del CONICET. Es editora y co-autora de Un recorrido por cuatro films políticos argentinos en el marco de las “24 horas de cine nacional” (CIyNE, 2010), así como co-autora de Una historia del cine político y social en Argentina (1969-2009) (Nueva Librería, 2011), Cine y revolución en América Latina (Imago Mundi, 2014) y Pantallas transnacionales. El cine argentino y mexicano del período clásico (Imago Mundi, en prensa). Asimismo ha publicado artículos sobre cine latinoamericano en revistas como Imagofagia, Rebeca y Perspectivas de la Comunicación

References

Bordwell, D., Staiger, J., y Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Barcelona, España: Paidós.

Brunetta, G. P. (1987). Nacimiento del relato cinematográfico. (Griffith 1908-1912). Madrid, España: Cátedra.

Burch, N. (1991). El tragaluz del infinito. Madrid, España: Cátedra.

Gomery, D. (1998). El nacimiento de Hollywood y los primeros magnates. En Historia general del cine EEUU (1908-1915),Vol. II (pp. 57-81). Madrid, España: Cátedra.

González Requena, J. (1985). En los límites del cine clásico: la escritura manierista de Douglas Sirk. Eutopías, 1(1-2), 87-105.

González Requena, J. (1986). La metáfora del espejo. El cine de Douglas Sirk. Valencia, España: Instituto de Cine y Radio-Televisión.

González Requena, J.(2006). Clásico, manierista, posclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid, España: Castilla Ediciones.

Heath, S. (1981). Narrative space. En Questions of cinema (pp. 19-75). Bloomington, IN: Indiana University Press.

Losilla, C. (2003). La invención de Hollywood. O cómo olvidarse de una vez por todas del cine clásico. Barcelona, España: Paidós.

Posadas, A. (2009). Zully Moreno. En Damas para la hoguera (pp. 1-34). Buenos Aires, Argentina: Fondo Editorial ENERC-INCAA.

Russo, E. (2005). Diccionario de cine. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Russo, E. (2008). El cine clásico. Itinerarios, variaciones y replanteos de una idea. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Sánchez-Biosca, V. (1990). Sombras de Weimar. Contribuciones a la historia del cine alemán, 1918-1933. Madrid, España: Verdoux.

Sánchez-Biosca, V. (1991). Teoría del montaje cinematográfico. Valencia, España: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Sarduy, S. (1974). Barroco. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.

Filmes:

Amadori, L. C. (Director). (1940). Hay que educar a Niní [Película]. Argentina: Argentina Sono Film.

Amadori, L. C. (Director). (1948). Dios se lo pague [Película]. Argentina: Argentina Sono Film.

Clair, R. (Director). (1933). Quatorze Juillet [Película]. Francia: Filmes Sonores Tobis.

Christensen, C. H. (Director). (1949). La trampa [Película]. Argentina: Lumiton.

Christensen, C. H. (Director). (1943). Dieciséis años [Película]. Argentina: Lumiton.

Demare, L. (Director). (1947). Nunca te diré adiós [Película]. Argentina: Artistas Argentinos Asociados.

Mattoli, M. (Director). (1940). Abbandono [Película]. Italia: Società Anonima Grandi Film.

Ophüls, M. (Director). (1935). Divine [Película]. Francia: Eden Productions.

Romero, M. (Director). (1943). El fabricante de estrellas [Película]. Argentina: Lumiton.

Saslavsky, L. (Director). (1943). Eclipse de sol [Película]. Argentina: Estudios San Miguel.

Schlieper, C. (Director). (1951). Cosas de mujer [Película]. Argentina: Interamericana-MAPOL.

Soficci, M. (Director). (1945). La cabalgata del circo [Película]. Argentina: Estudios San Miguel.

Tinayre, D. (Director). (1942). Vidas marcadas [Película]. Argentina: Estudios Baires.

Published

2017-06-22

How to Cite

Pardo, S. (2017). Argentine classic cinema: space, look and self-reflexivity. The cases of La trampa and Cosas de mujer. Dixit, (26), 74–83. https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1339

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.