Educational entertainment as an education project.

Authors

  • Ricardo Lema Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.667

Keywords:

entertainment, socio-educational intervention, educational components, education project

Abstract

Abstract. This paper is an advance of basic research on the educational approach of institutionalized entertainment. On the assumption that entertainment is a way of socio-educational intervention, we intend to draw up the particular components of this intervention approach. Applying the deliberative model of didactics developed by Joan Rué, through the six areas that form any education project, will allow us to reflect on the complexity of theses processes and their application to the field of educational entertainment. It is mainly a basic research, focused on the study and updating of bibliographic sources in the field analyzing some of the components of entertainment intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Lema, Universidad Católica del Uruguay

Licenciado en Comunicación Social, con Postgrado en Educación en Valores por la Universidad Católica del Uruguay. Candidato a Doctor en Ocio y Potencial Humano por la Universidad de Deusto (España) Director de Deporte y Recreación, en la Universidad Católica del Uruguay.

References

Barbier, Jean-Marie. La evaluación de los procesos de formación. Barcelona: Paidós, 1993.

Bertoni, Marcela, Juan Carlos Mantero y Daniel Castelucci. "Ocio en jóvenes de Mar del Plata: intereses, motivaciones y actitudes" en Toselli, Claudia y María Raquel Popovich Medio ambiente y ocio. Buenos Aires.: USAL, 2000, pp. 167-95.

Bonell García, Lars. “Método: cómo conseguimos que las personas aprendan” en Domínguez Aranda, Rosa y Rafael Lamata Cotanda La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea, 2003, pp. 163-95.

Casellas López, Lorenzo. “Evaluación de los procesos formativos” en Domínguez Aranda, Rosa y Rafael Lamata Cotanda La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea, 2003, pp. 223-255.

Cuenca Cabeza, Manuel. Pedagogía del ocio, modelos y propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto, 2004.

De la Cruz Ayuso, Cristina. “Una lectura ética sobre la incidencia del ocio en nuestra sociedad” en Cuenca Cabeza, Manuel (coord.) Aproximación multidisciplinar a los Estudios del Ocio. Bilbao: Universidad de Deusto, 2004, pp. 59-82.

Ferry, Gilles. Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas, 1997.

Froufe, Sindo y María Ángeles Sánchez. Planificación e intervención socioeducativa. Salamanca: Amarú, 2005.

Lamata Cotanda, Rafael. “Fuentes educativas” en Domínguez Aranda, Rosa y Rafael Lamata Cotanda La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea, 2003, pp. 23-55.

Lema, Ricardo. “Recreación, tiempo libre y educación en el Uruguay” en Revista Prisma, vol.11, 1999, pp. 136-42.

---. Recrear la cultura: recreación, juego y construcción de sentido. Tesis de Licenciatura. Universidad Católica. Montevideo, Uruguay, 2003.

Max-Neef, Manfred. Desarrollo a escala humana., Montevideo: Nordan, 1993.

Mesa Cobo, Guillermina. La recreación “dirigida”: ¿mediación semiótica y práctica pedagógica? Mimeo, 2004.

Moreno, Inés. Recreación: proyectos, programas, actividades. Buenos Aires: Lumen Humanistas, 2006.

Pozo, Ignacio. Aprendices y maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje. Madrid: Alianza, 2008.

Puig Rovira, Josep y Jaime Trilla. Pedagogía del Ocio. Barcelona: Alertes, 1996.

Pulgar Burgos, José Luis. Evaluación del aprendizaje en educación no formal. Madrid: Narcea, 2005.

Rué, Joan. Qué enseñar y porqué. Elaboración y desarrollo de proyectos de formación. Barcelona: Paidós, 2002.

Traversa, Fernando. Las técnicas en el apoyo de destrezas personales y grupales. Montevideo: Foro Juvenil-SIPRON, 2002.

Trilla Bernet, Jaume. “Tres pedagogías del tiempo libre” en Educador vol.72, pp. 8-27.

Waichman, Pablo. Tiempo libre y educación, un desafío pedagógico. Buenos Aires: PW, 2004.

Published

2010-11-30

How to Cite

Lema, R. (2010). Educational entertainment as an education project. Páginas De Educación, 3(1), 135–159. https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.667

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.