Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v3i1.657Keywords:
teaching, elementary school, mathematics, latin AmericaAbstract
Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world.Downloads
References
Ausubel, David. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas 2ª. ed., 1983.
Douady, Régine. “Relación enseñanza-aprendizaje. Dialéctica instrumento-objeto. Juego de marcos” en Cuadernos de Didáctica de las Matemáticas n.3, París: IREM de París 7, 1984.
Loureiro, Graciela. “Evaluación en el aula, currículo y evaluaciones externas”. PREAL. 2009. Disponible en http://www. ucu.edu.uy/Portals/0/Publico/Facultades/Ciencias%20Humanas/ IEE/evaluacion_en_aula_y_curriculo.pdf
Markarian, Roberto. “¿Para qué enseñar matemática en la escuela primaria?” En Correo del Maestro n.73, junio 2002. Disponible en:
http://www.correodelmaestro.com/anteriores/2002/junio/incert 73.htm Accedido el 8 de marzo, 2010
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Aprender para el mundo de mañana: resumen de resultados PISA 2003. Madrid: Instituto Nacional de Educación y Calidad del Sistema Educativo (INECSE), 2004.
Parra, Cecilia y Saiz, Irma (comps.). Didáctica de la Matemática: aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós, 1994.
Pazos, Liliana. “Colección de propuestas de evaluación: matemática” en La evaluación de aprendizajes en las aulas de Primaria de América Latina. Programa de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (PREAL), 2009. Disponible en
http://www.grade.org.pe/gteepreal/evaluacion/matematica.htm
Picaroni, Beatriz. “La evaluación en las aulas de Primaria: usos formativos, calificaciones y comunicación con los padres” en Programa en Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (PREAL), 2009. Disponible en: http://www.ucu.edu.uy/Portals/0/ Publico/Facultades/Ciencias%20Humanas/IEE /evaluacion_en_ aula_usos_formativos_y_calificaciones.pdf
Polya, George. Cómo plantear y resolver problemas. Editorial Trillas, México. 1965.
Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (SERCE). Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe. UNESCO/OREALC, 2008.
Valdés, Héctor et al. Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC, 2008.
Wiggins, Grant. Educative Assessment. Designing Assessments to Inform and Improve Student Performance. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).