Educación, laicismo aggiornado e Iglesia Católica.
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v5i1.600Keywords:
rationalism, neolaicism, school, totalitarianism, Catholic ChurchAbstract
Abstract. Firstly, this paper analyzes Habermas's concept of new secularism and its effects on the field of education. It reveals the relationship between rationalism and this updated version of secularism and the contradiction that lies at the very starting point of rationalism: its foundation not on reason but on arbitrariness. Thus rationalism needs to keep an iron grip on thought while banning all considerations on the ultimate questions. In consequence, schools, as a product of this secularism, are completely taken by immediate concerns which deprive men of a genuine culture. Secondly, the paper presents the powerlessness that lies in the consciousness of modern Catholics to reestablish the connection between today´s man with such ultimate questions.
Downloads
References
Böckenförde, Ernst-Wolfgang. La formazione dello Stato come proceso di secolarizzazione. Brescia: Morcelliana, 2006.
---. Cristianesimo, libertà, democracia. Brescia: Morcelliana, 2007.
Caturelli, Alberto. La Universidad. Su esencia, su vida, su ambiente. Córdoba: Dirección General de Publicaciones de la Universidad Nacional de Córdoba, 1964.
Colli, Giorgio, Enrico Colli y Patricia Farazzi. Philosophie De La Distance: Cahiers Posthumes I. París: Editions de l'Eclat, 1999.
Corallo, Jean-François. “Idéologie” en Dictionnaire critique du marxisme. París: Presses Universitaires de France, 1982.
Croce, Benedetto. Storia d'Europa nel secolo decimonono. A cura di Giuseppe Galasso. Milano: Adelphi Edizioni, 2007.
Del Noce, Augusto. Il problema dell’ateismo. Bologna: Il Mulino, 1990.
---. Il suicidio della rivoluzione. Milano: Rusconi, 1992.
---. ¿Ocaso o eclipse de los valores tradicionales? Madrid: Unión Editorial, 1972.
Forrester, Viviane. El horror económico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1997.
Gentile, Giovanni. I fondamenti della filosofia del diritto. Firenze: Le Lettere, 2003. [4ª edizione riveduta e accresciuta].
---. Il modernismo e i rapporti fra religione e filosofia. Firenze: Sansoni, 1962.
ª edizione riveduta, «Advertencia», Roma, 25 de octubre de 1920].
Gilson, Étienne. Las metamorfosis de la Ciudad de Dios. Madrid: Ediciones Rialp, 1965.
Habermas, Jürgen. Pensamiento postmetafísico. México: Taurus Humanidades, 1990.
Jaeger, Werner. Paideia: los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica, 1980.
Lasa, Carlos Daniel. “La educación católica en crisis” en Krinein n.6, Santa Fe, 2009, pp.59-75.
Marx, Karl. Manuscritos económico-filosóficos. México: Fondo de Cultura Económica, 1970.
Mattéi, Jean-François. La barbarie interior. Ensayo sobre el inmundo moderno. Buenos Aires: Del Sol, 2005.
Nietzsche, Federico. “El porvenir de nuestros establecimientos de enseñanza” en La idea de la Universidad en Alemania. Buenos Aires: Sudamericana, 1959.
Platón. Oeuvres complètes. Tome VIII, 2ª partie, Théétète. París: Les Belles Lettres, 1965.
Possenti, Vittorio. Le ragioni della laicità. Soveria Mannelli (Italia): Rubbetino, 2007.
Raschini, Maria Adelaide. Pedagogia e antipedagogia. Venezia: Marsilio, 2001.
---. Rosmini e l’idea di progresso. Stresa: Libraria Editoriale Sodalitas, 1986.
Ratzinger, Joseph y Jürgen Habermas. Dialéctica de la secularización. Sobre la razón y la religión. Madrid: Ediciones Encuentro, 2006.
Rodano, Franco. “Il proceso di formazione della ‘società opulenta’” en La Rivista Trimestrale, n.2, giugno 1962, pp.255-325.
Strauss, Leo. Liberalismo antiguo y moderno. Buenos Aires: Katz, 2006.
Voegelin, Eric. La nueva ciencia de la política. Una introducción. Buenos Aires: Katz, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.