A Best Practice Experience in Formative and Shared Assessment in Physical Education: "Mime Experts" and Bodily Expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v18i1.4352

Keywords:

formative assessment, physical education, bodily expression, primary education

Abstract

This best practice report presents the implementation of a formative and shared assessment (FSA) system within the subject of Physical Education at the primary school level, specifically in the didactic unit "Mime Experts," which focuses on bodily expression. The intervention was carried out during the first term of the academic year with two third-grade classes, comprising 15 and 16 students respectively. The FSA model employs assessment as a tool to enhance students' learning and the quality of teaching, while also promoting student participation in the assessment process and fostering self-regulated learning. The assessment instruments used included peer-assessment targets, a checklist for self-assessment, and a differentiated scoring rubric designed to support the transition toward formal grading. The results were positive with respect to expressive-motor learning, individual and social development within the domain, objectivity in the assessment process, ease of transitioning to formal grading, and the integration of curricular content with other subject areas. The paper also offers considerations for adapting this experience to any educational level, tailored to the specific teaching context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archilla, M. T., & Pérez Brunicardi, D. (2017). Las luces de la expresión corporal. Ventajas y posibilidades de los “Proyectos de Aprendizaje Expresivos” en Educación Física en Secundaria. Retos, 31, 161-166. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.51065

Coterón, J., y & Sánchez, G. (2010). Educación artística por el movimiento: la expresión corporal en educación física. Aula, 16, 113–134. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/7436

España. (1970, 4 de agosto). Ley n.º 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1970-852

España. (2022, 13 de julio). Decreto n.º 61/2022, de 13 de julio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid la ordenación y el currículo de la etapa de Educación Primaria. https://gestiona.comunidad.madrid/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtml&nmnorma=12774&eli=true#no-back-button

Lafuente, J. C., & Hortigüela, D. (2021). La percepción de los futuros/as maestro/as respecto a la implantación de contenido de expresión corporal. Movimento, 27, e27033. https://doi.org/10.22456/1982-8918.111735

López-Pastor, V. M. (Coord.). (2006). La Evaluación en Educación Física: revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la Evaluación Formativa y Compartida. Miño y Dávila.

López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, Á. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León. https://buleria.unileon.es/handle/10612/5999

López-Pastor, V. M., García-Peñuela, A., López Pastor, E., Monjas Aguado, R., Pérez Brunicardi, D., & Rueda Cayón, M. (2021). La sesión en Educación Física: los diferentes modelos y los planteamientos educativos que subyacen. EFDeportes.com, 7(43). http://www.efdeportes.com/efd43/sesion.htm

Méndez-Giménez, A., & Martínez de Ojeda, D. (2017). Percepciones del estudiante de primaria sobre el uso del modelo de educación deportiva para la enseñanza del mimo. Revista Española de Educación Física y Deportes, (418), 21-34. https://doi.org/10.55166/reefd.vi418.576

Méndez-Giménez, A., Martínez, D., & Valverde-Pérez, J. J. (2017). Inteligencia emocional y mediadores motivacionales en una temporada de Educación Deportiva sobre mimo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(1), 52–72. https://doi.org/10.24197/aefd.1.2017.52-72

Ortiz, M. M. (2002). Expresión corporal: Una propuesta didáctica para el profesorado de educación física. Grupo Editorial Universitario.

Pérez, R., Haro, M., & Fuentes, A. (2012). El mimo como recurso en expresión corporal a nivel educativo y recreativo. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (14), 27-38. https://emasf2.webcindario.com/EMASF_NUMERO_14_EXPRESION_CORPORAL.pdf

Romero-Martín, M. R. (2015). Expresión corporal en educación física (Vol. 245). Universidad de Zaragoza.

Published

2025-04-21

How to Cite

Fernández-Garcimartín, C., Fuentes-Nieto, T., & López-Pastor, V. M. (2025). A Best Practice Experience in Formative and Shared Assessment in Physical Education: "Mime Experts" and Bodily Expression. Páginas De Educación, 18(1), e4352. https://doi.org/10.22235/pe.v18i1.4352

Issue

Section

Dossier: Formative Evaluation | Best practices

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.