Association of Sociodemographic and Occupational Factors with Teachers’ Attitudes toward Inclusion of Students with Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3275

Keywords:

teacher attitude, inclusive education, disability, sociodemographic factors, occupational factors

Abstract

The primary aim of this research is to determine the degree of association between sociodemographic and occupational factors and teachers’ attitudes towards the inclusion of students with disabilities in the school system. This study adopts a basic quantitative approach with a descriptive-correlational scope, employing a non-experimental cross-sectional design. The research tool used was a survey based on the questionnaire developed by Tárraga-Mínguez et al. (2013), adapted by Clavijo et al. (2016). The questionnaire comprises 15 items, distributed across three dimensions: 1) beliefs (9 items); 2) predisposition to act (4 items); and 3) emotions (2 items), all adapted on a Likert scale. The survey was administered to a random probabilistic sample of 90 teachers working in four educational institutions in District 09D09, Zone 8 in Ecuador. The reliability of the instrument, as assessed by Cronbach’s alpha, was 0.8462. Key findings indicate a higher proportion of women compared to men who exhibit a favorable attitude towards inclusion. Additionally, teachers who have received training in inclusive education tend to display a lower degree of negativity and indifference, favoring a positive attitude towards inclusion. Having access to human resources and support materials also promotes a positive attitude towards inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Castillo, J. L., & Buenestado Fernández, M. (2015). Predictors of attitudes toward inclusion of students with special educational needs in future education professionals. Revista Complutense de Educación, 26(3), 627-645. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44551

Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133-143. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143

Angenscheidt Bidegain, L., & Navarrete Antola, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Ciencias Psicológicas, 11(2), 233-250. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1500

Arnaiz Sánchez, P. (2019). La educación inclusiva: mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación Educativa, 6(9), 41–50. https://n9.cl/0kou1

Asitimbay Quizhpi, D. I., & Dumancela Tello, C. Y. (2018). Actitudes de docentes respecto a la educación inclusiva en una Unidad Educativa en Cuenca [Tesis de Grado, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional UCuenca. https://n9.cl/mn59p

Beaven Ciapara, N. I. (2020). Actitud docente ante la inclusión de alumnos con necesidades educativas especiales en escuelas regulares: Un estudio en educación [Tesis de Maestría, Universidad de Sonora]. CRIS-UNISON. http://hdl.handle.net/20.500.12984/4553

Blum, M. (2014). Percepciones y actitudes de profesores de primero a séptimo año de Educación General Básica hacia la inclusión de alumnos con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula Caso Distrito Educativo 1 de Guayaquil [Tesis de Grado, Universidad Casa Grande]. Repositorio Digital Universidad Casagrande. https://n9.cl/62ty8

Calle García, T. (2021). La educación inclusiva en Ecuador. Aplicabilidad durante la virtualidad en el nivel inicial. Orientación y Sociedad, 21(1), 1-24. https://n9.cl/7sjfc

Calle Orellana, B., & Zaruma Piña, J. (2022). Relación entre las políticas de inclusión y la práctica docente en el aula de educación básica [Tesis de Grado, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional UCuenca. https://n9.cl/ydv1c

Carvajal Villamizar, Y. M. (2019). Actitudes de los docentes y estudiantes hacia las personas con discapacidad en una institución pública. Revista Científica Signos Fónicos, 5(1). https://doi.org/10.24054/24221716.v1.n1.2019.667

Chaves Cadaval, D. I. C. (2020). La modalidad lingüística andaluza y la enseñanza de ELE [Tesis de Doctorado, Universidad de Tubinga]. https://doi.org/10.15496/publikation-50667

Clavijo, R., López, C., Cedillo, C., Mora, C., & Ortiz, W. (2016). Actitudes docentes hacia la educación inclusiva en Cuenca. MASKANA, 7(1). https://doi.org/10.18537/mskn.07.01.02

Cortés Rojas, I. (2018). Guía para la no discriminación en el contexto escolar. Superintendencia de Educación; Unidad de Inclusión y Participación Ciudadana; Ministerio de Educación; Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/433

Covarrubias, P. (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación: Una propuesta para su clasificación. En J. A. Trujillo Holguín, A. C. Ríos Castillo, & J. L, García Leos (Coords.), Desarrollo profesional docente: Reflexiones de maestros en servicio en el escenario de la nueva escuela mexicana (pp. 135-160). Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R. https://n9.cl/k7cp1i

De la Cruz Flores, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: retos para una América Latina en transición. Educación, 26(51), 159-178. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.008

Gallego-Jiménez, M. G., Rodríguez-Otero, L. M., & Solís García, P. (2021). El bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemática. Páginas De Educación, 14(1), 26-51. https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2258

García Sánchez, S., & Garrote Salazar, M. (2021). Atención a la diversidad en las aulas madrileñas. Opiniones de los docentes. ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 10(1), 1-19. https://doi.org/10.30827/digibug.66304

Garzón Castro, P., Calvo Álvarez, M. I., & Orgaz Baz, M. B. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad, 4(2), 25-45. https://doi.org/10.5569/2340-5104.04.02.02

González Rojas, Y., & Triana Fierro, D. A. (2018). Actitudes de los docentes frente la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores, 21(2), 200-218. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.2

González Vargas, K. M. (2018). Evaluación de las actitudes docentes hacia la inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales en la provincia de Concepción. [Tesis de Maestría, Universidad de Concepción]. Red de Repositorios Latinoamericanos. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3046

Jaime Matos, L. C. (2021). Actitudes hacia la educación inclusiva en docentes de un equipo SAANEE de la UGEL Huancayo, 2020 [Tesis de Especialidad, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio UNH. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3968

Mena-Chiluisa, L., & Alulima, L. (2021). Barreras para la inclusión de los estudiantes con necesidades educativas especiales, en la educación superior ecuatoriana. 593 Digital Publisher CEIT, 6(4), 33-40. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.4-1.660

Naciones Unidas. (2008). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://n9.cl/ahcxk

O. Baez, M., & D’Ottavio, M. E. (2020). La diversidad en el aula: el desafío de interpretar la singularidad de los procesos de alfabetización inicial. Ciencia y Educación, 3(3), 31-40. https://doi.org/10.22206/cyed.2019.v3i3.pp31-40

Paredes Floril, P. (2018). Gestión de talento y desarrollo de competencias de personas con discapacidad. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(2), 70-80. https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i2.252

Paredes Floril, P. R., & Borja Ceme, M. I. (2022). Desarrollo integral de una persona con discapacidad psicosocial y síndrome de Turner. Historia de vida. Quintaesencia, 13(1), 1-13. https://doi.org/10.54943/rq.v13i.172

Paredes Floril, P. R., & Ponguillo Llamuca, V. del C. (2022). Apoyo y ajustes razonables para desarrollar la comunicación en niños con trastorno del espectro autista. QVADRATA Estudios Sobre Educación, Artes y Humanidades, 4(8), 53-72. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.976

Pérez Márquez, E. A., Ortega Neri, H. M., Bañuelos, C. F. M., Gómez Bugarín, A., & Meléndrez Chávez, A. (2021). Educación inclusiva con alumnos regulares y con necesidades educativas especiales en el aula. Revista de Educación Inclusiva, 14(1), 168-186. https://doi.org/1889-4208

Rodríguez-Marulanda, K. P., & Lechuga-Cardozo, J. I. (2019). Desempeño laboral de los docentes de la Institución Universitaria ITSA. Revista Escuela de Administración de Negocios, (87), 79-101. https://doi.org/10.21158/01208160.n87.2019.2452

Rojas-Àviles, F., Sandoval, L., & Borja, O. (2020). Perceptions for inclusive education in Ecuador. Cátedra, 3(1), 2631–2875. https://doi.org/10.29166/10.29166/catedra.v3i1.1903

Rosero-Calderón, M., Delgado, D. M., Ruano, M. A., & Criollo-Castro, C. H. (2021). Actitud docente frente a la educación inclusiva de estudiantes con discapacidad intelectual. Revista UNIMAR, 39(1), 96-106. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar

Sevilla Santo, D. E., Martín Pavón, M. J., & Jenaro, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación Educativa, 18(78), 115-142. https://bit.ly/3ImYUdH

Tárraga-Mínguez, R., Grau Rubio, C., & Peirat Chacón, J. (2013). Actitudes de los estudiantes del Grado de Magisterio y del Máster de Educación Especial hacia la inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 55-72. https://n9.cl/r1n4k

Tárraga-Mínguez, R., Vélez-Calvo, X., Pastor-Cerezuela, G., & Fernández-Andrés, M. I. (2020). Las actitudes del profesorado de educación primaria hacia la educación inclusiva en Ecuador. Educacao e Pesquisa, 46, e229504. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046229504

Távara Sabalú, C. d. J. (2020). Actitudes de los docentes hacia la inclusión educativa en ocho instituciones educativas del distrito de Independencia 2019 [Tesis de Maestría, Escuela Profesional de Educación]. Repositorio Institucional FTPCL. http://repositorio.ftpcl.edu.pe/handle/FTPCL/684

Tello, J. (2022). Actitudes docentes frente al estudiantado con discapacidad: una revisión de literatura. Ciencia y Educación, 6(1), 83-94. https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i1.pp83-94

Tello-Blanc, E. A., & Paredes-Floril, P. R. (2022). Apoyos y ajustes razonables al currículo para la enseñanza de ciencias sociales en estudiantes con discapacidad intelectual. INNOVA Research Journal, 7(3), 1-15. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n3.2022.2088

Torres Manrique, N. S. (2021). Actitud hacia la educación inclusiva con relación al desempeño docente de profesores de un colegio de Lima Norte [Tesis de Grado, Universidad Católica Sedes Sapientiae]. UCSS Sistema de Bibliotecas. https://hdl.handle.net/20.500.14095/1144

Valverde Vera, K. M. (2021). Actitudes docentes ante la inclusión educativa en la Unidad Fiscomisional Don Bosco, de la provincia de Esmeraldas [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Digital PUCESE. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/2623

Published

2023-12-01

How to Cite

Paredes Floril, P. R., Méndez Maldonado, M. G., & Maldonado Méndez, G. J. (2023). Association of Sociodemographic and Occupational Factors with Teachers’ Attitudes toward Inclusion of Students with Disabilities. Páginas De Educación, 16(2), 134–155. https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3275

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.