The Pedagogical Authority: A View from the Teaching Training Process
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2687Keywords:
education, pedagogical authority, teacher training, horizontalityAbstract
The study addresses the construction of pedagogical authority from the point of view of the students who are in the process of initial teacher training at a Chilean university in the Biobío region. To answer the questions and objectives, a comprehensive methodological approach was used in order to achieve a broader and deeper perspective of the phenomenon. For the collection of data, seven focus groups were carried out with students who are in their final period of initial teacher training, who are about to begin their professional career and are studying one of the Pedagogy careers of the School of Education. The main results point to the construction of authority from a relational element, based on horizontality and empathy, together with a technical element of disciplinary knowledge. It is relevant that the idea of traditional authority is in retreat.
Downloads
References
Antelo, E. (2008). Variaciones sobre autoridad y pedagogía. Primera parte. http://www.unter.org.ar/imagenes/Variaciones%20sobre%20autoridad%20y%20pedagog%C3%ADa.pdf
Araujo, K. (2021). ¿Cómo estudiar la autoridad? USACH.
Arendt, H. (1970). Entre el pasado y el futuro. Península.
Batallán, G. (2003). El poder y la autoridad en la escuela. La conflictividad de las relaciones escolares desde la perspectiva de los docentes de infancia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 679-704. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001906
Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.
Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación. (2010). VIII Encuesta a actores del sistema educativo. CIDE, Universidad Alberto Hurtado. https://educacion.uahurtado.cl/wpsite/wp-content/uploads/2017/03/VIII_encuesta_web_2010.pdf
Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación. (2012). IX Encuesta a actores del sistema educativo. CIDE, Universidad Alberto Hurtado. https://educacion.uahurtado.cl/wpsite/wp-content/uploads/2017/03/Informe_IX_Encuesta_CIDE_2012.pdf
Du, Y. (2020). The Transformation of Teacher Authority in Schools. Curriculum and Teaching Methodology, 3(1), 16-20. https://doi.org/10.23977/curtm.2020.030103
Dussel, I. (2012). Qué es la autoridad en la escuela. Le monde diplomatique, Cuadernos de discusión, 5. UNIPE.
Flores, R. (2013). Observando observadores: una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Ediciones UC.
Flores, R., & Naranjo, C. (2013). Análisis de datos cualitativos: el caso de la grounded theory (teoría fundamentada) En M. Canales (Coord.), Escucha de la escucha. Análisis e interpretación de la investigación cualitativa (pp. 75-114). LOM.
Gil, P., Méndez, L., Pérez, J., Sáez, M., & Zamora, G. (2020). Scale of Pedagogical Authority Meanings in the classroom (ESAPA) for Ibero-America built on the opinions of teaching students. Teaching and Teacher Education, 93, 103079. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103079
Greco, M. B. (2007). La autoridad (pedagógica) en cuestión. Una crítica al concepto de autoridad en tiempos de transformación. Homo Sapiens.
Greco, M. B. (2011). Una autoridad emancipatoria: volver a pensar la autoridad en tiempos de transformación. En R. Maliandi (Comp.), Actas de las III Jornadas Nacionales de Ética y I Jornadas Interdisciplinarias UCES: sobre la Autoridad: perspectivas interdisciplinarias y prácticas sociales (pp. 85-90). FUCES.
Harjunen, E. (2009). How do teachers view their own pedagogical authority? Teachers and Teaching: theory and practice, 15(1), 109-129. https://doi.org/10.1080/13540600802661345
Harjunen, E. (2011). Students’ Consent to a Teacher’s Pedagogical Authority. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(4), 403-424. https://10.1080/00313831.2011.587325
Lorca, M. (2019). Comprendiendo la autoridad docente. ¿Es el género del estudiantado y del profesorado relevante para reconocer la autoridad? (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago de Chile, Chile.
Meza, M., Zamora, G., Cox, P. (2017). Ejercicio de la autoridad en profesores de educación secundaria de Chile. Estudios Pedagógicos, 43(2), 221-235.
Ministerio de Educación. (2008). Marco para la Buena Enseñanza. CPEIP. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2017/10/MBE.pdf
Ministerio de Educación. (2021a). Estándares Pedagógicos y Disciplinarios para Carreras de Pedagogía en Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Educación Media. CPEIP. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/Historia-Media.pdf
Ministerio de Educación. (2021b). Efectos de la suspensión de clases presenciales en contexto de pandemia por COVID-19. Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2021/05/EVIDENCIAS-52_2021.pdf
Quito, L. M. (2019). El desarrollo profesional docente. Un aprendizaje constante. Revista Illari, 8, 1-3.
Revault, M. (2008). El poder de los comienzos. Ensayo sobre la autoridad. Amorrortu.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases para la investigación Cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universitaria de Antioquía.
UNESCO. (2005). Primer Estudio Nacional de Convivencia Escolar: La opinión de estudiantes y docentes. http://www.ideaeduca.cl/descargas/convivencia_escolar.pdf
Zamora, G., & Pérez, G. (2012). Autoridad pedagógica en sectores de pobreza de Chile. Análisis desde las perspectivas de los estudiantes. Cultura y Educación, 24(2), 243-256.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Páginas de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.