Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2472

Keywords:

probability, school regime, primary education, secondary education, socioeconomic stratification, Argentina

Abstract

The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, F., Furman, M., Podestá, M. E., Razquin, P., & Warnes, P. E. (2016). Diferencias educativas entre escuelas privadas y públicas en Argentina. Desarrollo económico, 56(218), 3-31.

Alderman, H., Orazem, P. F., & Paterno, E. M. (2001). School quality, school cost, and the public/private school choices of low-income households in Pakistan. Journal of Human resources, 304-326.

Arcidiácono, M., Cruces, G., Gasparini, L., Jaume, D., Serio, M., & Vázquez, E. (2014). La segregación escolar público-privada en América Latina. Cepal.

Cervini, R. (2006). Los efectos de la escuela y del aula sobre el logro en matemáticas y en lengua de la educación secundaria. Un modelo multinivel. Perfiles educativos, vol. 28, Nº 112, México, D.F., Universidad Nacional Autonoma de Mexico.

Fernández Aguerre, T. (2002). Determinantes sociales e institucionales de la desigualdad educativa en sexto año de educación primaria de Argentina y Uruguay, 1999. Una aproximación mediante un modelo de regresión logística, Revista mexicana de investigación educativa, vol. 7, No 16, México, D.F., Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Formichella, M. (2011). ¿Se debe el mayor rendimiento de las escuelas de gestión privada en la Argentina al tipo de administración? Revista de la CEPAL, núm. 105, pp. 151-166.

Fresoli, D., V. Herrero, R. Giuliodori y H. Gertel (2007). Incidencia de la gestión sobre el rendimiento escolar en la escuela argentina. El mensaje de las pruebas internacionales y nacionales. Anales de la Asociación Argentina de Economía Política.

Groisman, F. (2016). Estructura Social e Informalidad Laboral en Argentina. EUDEBA.

Jaume, D. (2013). Un estudio sobre el incremento de la segregación escolar en Argentina. Documentos de Trabajo del CEDLAS.

Jaume, D., & Willén, A. (2019). The long-run effects of teacher strikes: evidence from Argentina. Journal of Labor Economics, 37(4), 1097-1139.

Krüger, N. (2019). La segregación por nivel socioeconómico como dimensión de la exclusión educativa: 15 años de evolución en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(8).

Krüger, N., & Formichella, M. M. (2012). Escuela pública y privada en Argentina: una comparación de las condiciones de escolarización en el nivel medio. Perspectivas, 6(1), 113-144.

Llach, J. (2006). El desafío de la equidad educativa. Diagnóstico y propuestas. Buenos Aires: Granica.

Llach, J. y Cornejo, M. (2018), Factores condicionantes de los aprendizajes. Primaria y Secundaria, Serie de Investigaciones N°3, Ministerio de Educación de la Nación.

Llach, J., Montoya, S. y Roldán, F. (1999). Educación para Todos. Instituto de Estudios de la Realidad Argentina y Latinoamericana (IERAL). Buenos Aires.

Marchionni, M., Vazquez, E., y Pinto, F. (2012). Desigualdad educativa en la Argentina. Análisis en base a los datos PISA 2009 [Education Inequality in Argentina. An analysis based on PISA 2009 data] (No. 56420). University Library of Munich, Germany.

Ministerio de Educación de la República Argentina. (2017). Pruebas Aprender 2017. https://www.argentina.gob.ar/educacion/aprender2017

Santos, M. (2007), Quality of education in Argentina: determinants and distribution using pisa 2000 test scores, Well-being and Social Policy, vol. 3, No 1, Mexico, D.F., Conferencia Interamericana de Seguridad Social/Universidad Iberoamericana.

Published

2021-05-20

How to Cite

Segnana, J., & Adrogué, C. . (2021). Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina. Páginas De Educación, 14(1), 112–126. https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2472

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.