Convergence Between Theory and Practice in Teacher Training: Analysis of Pre-Professional Practice Classes in a Primary School Training Course in Uruguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1922

Keywords:

teacher training, preprofessional practice, didactic resources, teaching strategies, planning

Abstract

The theoretical didactic knowledge taught in teacher training institutes must be fully linked to the teaching activities developed in the pre-professional practice of their students. This research addresses the practical component of the Didactics II course of the Primary School Teaching Career, in a group of students from a teacher training institute, with the aim of analyzing the distribution of the disciplinary areas that are incorporated, the structure of the plans and their coherence with the classes actually developed. Through a qualitative study, in which the plans of 20 students and their corresponding teaching practices were analyzed, inequitable distributions of the disciplinary areas planned for the course were identified, as well as planning structures that reflect a conservative design, with little presence of innovative or investigative proposals. Only in 12 cases was there high convergence between what was planned and what was taught. The conclusion is that it is necessary to continue to deepen the analysis of the articulation of theory and practice, addressing institutional and professional aspects of teacher training. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Administración Nacional de Educación Pública. (2008). Programa de Educación Inicial y Primaria. Recuperado de http://www.ceip.edu.uy/documentos/normativa/programaescolar/ProgramaEscolar_14-6.pdf

Alliaud, A. (2014). La formación inicial y continua de los docentes en los países del MERCOSUR. Problemas comunes, estructuras y desarrollos diversos. Cuadernos de Investigación Educativa, 5(20), 31-46. https://doi.org/10.18861/cied.2014.5.20.10

Cid, A., Pérez Abellás, A., y Sarmiento, J. A. (2016). Evaluación del programa del Practicum del grado de maestro de la Universidad de Vigo: su reconstrucción. Revista De Docencia Universitaria, 14(1), 285-320. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5796

Consejo Directivo Central. (2007). Sistema único nacional de formación docente. Recuperado de http://www.oei.es/historico/formaciondocente/legislacion/URUGUAY/OTROS/SIST_NAC_FORM_DOC.pdf

Consejo Directivo Central. (2009). Programa de Didáctica II. CODICEN. Recuperado de: http://www.cfe.edu.uy/images/stories/pdfs/planes_programas/magisterio/2008/3/propuesta_didactica_3.pdf

D’Angelo, L. (2017). Proyecto Patios Divertidos: Programa de inclusión escolar para el alumnado con dificultades de interacción social en los recreos. Educ@ción en Contexto, 3, 181-210. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296623

De la Torre, S., y Barrios, O. (Coords.). (2000). Estrategias didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio. Barcelona, España: Octaedro.

Del Rocío, M. (2018). Portafolio de acción-reflexión: Estrategia promotora de la investigación en la educación superior. Educar, 54(1), 165-184. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/v54-n1-deliyore-vega

Dibarboure, M. (2009). …Y sin embargo se puede enseñar ciencias naturales. Montevideo, Uruguay: Santillana.

Ferreira de Sá, E., Quadros, A., Mortimer, E., Silva, P., y Talim, S. (2017). Undergraduate course classes at a federal public university: planning, didactic strategies and student engagement. Revista Brasileira de Educação, 22(70), 625-650. https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227032

Guevara, J. (2017). Divergencias en la definición del oficio docente en el espacio de las prácticas. Un estudio de caso sobre el nivel inicial. Páginas de Educación, 10(2), 1-20. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1418

Guibert, M. (2011). Perfeccionamiento de la práctica preprofesional pedagógica en la formación del futuro profesional de la educación. EduSol, 11(36), 44-52. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4757/475748675004.pdf

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: Mc Graw-Hill.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2017). Informe sobre el estado de la educación 2015-2016. Recuperado de https://www.ineed.edu.uy/informe-sobre-el-estado-de-la-educacion-2015-16.html

Jiménez-Tenorio, N., y Oliva, J. M. (2016). Aproximación al estudio de las estrategias didácticas en ciencias experimentales en formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: descripción de una experiencia. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación De Las Ciencias, 13(1), 121-136. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/920/92043276009.pdf

Marcelo, C., Yot, C., Sánchez, M., Murillo, P., y Mayor, C. (2011). Diseñar el aprendizaje en la universidad: Identificación de patrones de actividades. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2),181-198. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56719129013

Marcelo, C., Yot, C., Sánchez, M., Murillo, P., y Mayor, C. (2015). Actividades de aprendizaje con tecnologías en la universidad. ¿Qué uso hacen los profesores? Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 20(3), 283-312. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/54614

Marrero, A. (2017). Formación docente y producción de conocimiento en el sistema de educación superior uruguayo: una cuestión sin resolver. RAES, 2(2), 111-133. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes2_art6.pdf

Ravela, P. (2015). Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina. Páginas De Educación, 2(1), 49-89. https://doi.org/10.22235/pe.v2i1.703

Rivero, I., Gómez, M., y Abrego, R. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista Educación y Tecnología, 3, 190-206. Recuperado de http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/134

Rodríguez, E., y Grilli, J. (2016). Desafíos del modelo de práctica por resonancia colaborativa en la formación inicial de docentes. Educar em Revista, 62, 199-227. https://doi.org/10.1590/0104-4060.46406.

Sanmartí, N., Simón, M., y Márquez, C. (2006). La evaluación como proceso de autorregulación: diez años después. Alambique. Didáctica de las Ciencias, 48(12), 32-41.

Umpiérrez, S., y Cafferata, T. (2007). La enseñanza de procedimientos en el laboratorio de ciencias de formación docente. Cuadernos de Investigación Educativa, 2(14), 89-103. Recuperado de https://revistas.ort.edu.uy/cuadernos-de-investigacion-educativa/article/view/2741

Umpiérrez, S., y Rodríguez, E. (2017). Aportes para el diseño de una herramienta para el seguimiento y evaluación de experiencias innovadoras. REXE, 16(31), 107-126. Recuperado de: http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/403

Vaillant, D., y Manso, J. (2013). La formación del profesorado en Estados Unidos. Iniciativas orientadas a la mejora educativa. Foro de Educación, 11(15), 125-148. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.006

Vinas-Forcade, J. (2015). Plan Ceibal: de los pizarrones a las computadoras. Cuadernos De Educación, 13(13), 1-14. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/11496

Published

2020-05-21

How to Cite

Umpiérrez Oroño, S., & Cabrera, D. (2020). Convergence Between Theory and Practice in Teacher Training: Analysis of Pre-Professional Practice Classes in a Primary School Training Course in Uruguay. Páginas De Educación, 13(1), 126–145. https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1922

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.