Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1839Keywords:
Arts-based research, Arts Education, Teaching, a/rt/ographyAbstract
This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school.
Downloads
References
Agirre, I. (2005). Teorías y prácticas en Educación Artística. Barcelona, España: Octaedro-EUB.
Álvarez, A. (2015). Del saber pedagógico a los saberes escolares. Pedagogía y saberes, 42, 21-29. https://doi.org/10.17227/01212494.42pys21.29
Báez, T., Benavente, J., y Miranda, L. (2015). Artes integradas: una propuesta de trabajo desde los sentidos y los significados de la infancia. Revista Docencia, 20(57), 72-81. Recuperado de http://educacionpublica.org/wp-content/uploads/2017/06/Docencia_57.pdf
Cahnmann, M. (2008). Arts-based research Histories and new directions. En M. Cahnmann, y R. Siegesmund (Eds.), Arts-based Research in Education. Fundations for practice (pp. 3-15). New York, NY: Routledge.
Errázuriz, L. (2001). La Educación Artística en el Sistema Escolar Chileno. Conferencia de la UNESCO Regional Meeting of Experts on Arts Education at school level in Latin America and the Caribbean, Uberaba, Brasil. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_CaseStudies_LatinCarib_Hernan.pdf
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Gaete, M. (2015). Hacia una formación docente con conciencia crítica. VIII Jornadas Nacionales y I Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado: “Narración, investigación y reflexión sobre las prácticas”. Mar del Plata, Argentina, Octubre 29, 30 y 31 de 2015. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/137518/Gaete-Formacion-docente.pdf?sequence=2
García-Huidobro, R. (2018). Artistas-Docentes que aprenden a enseñar. Abriendo espacios pedagógicos y transgrediendo dualidades. Innovación educativa, 18(77), 39-56. Recuperado de http://www.innovacion.ipn.mx/Revistas/Documents/2018/IE-77/Artistas-docentes-que-aprenden-a-ensenar.pdf
Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós Educador.
Giráldez, A. (2009). Aproximaciones o enfoques de la educación artística. En L. Jiménez, I. Aguirre, y L. Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 89-96). Madrid, España: Fundación Santillana.
Gilabert, L. (2016). La educación artística y la expresión plástica infantil: qué y cómo enseñar. Madrid, España: Editorial Dykinson.
Haywood, J. (2010). A Paradigm Analysis of Arts-Based Research and Implications for Education. Studies in Art Education, 51(2), 102-114. Recuperado de http://www.academia.edu/404689/A_Paradigm_Analysis_of_Arts-Based_Research_and_Implications_for_Education
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Barcelona, España: Ediciones Octaedro.
Irwin, R. (2015). Devenir A/r/tografía.En A. Orbeta (Ed.), Educación artística, propuestas, investigación y experiencias recientes (pp. 59-96). Santiago de Chile, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Leavy, P. (2009). Arts-Based Research as a Pedagogical Tool for Teaching Media Literacy: Reflections from an Undergraduate Classroom. LEARNing Landscape, 3(1), 225-242. Recuperado de https://www.learninglandscapes.ca/index.php/learnland/article/view/Arts-Based-Research-as-a-Pedagogical-Tool-for-Teaching-Media-Literacy-Reflections-From-an-Undergraduate-Classroom
Leavy, P. (2015). Methods meets art. Art-Based Research Practice. New York, NY: The Guilford Press.
McNiff, S. (2008). Arts-Based research. En Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues (pp. 29-40). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Mela, J. (2015). La Investigación Basada en las Artes (IBA): una aproximación a su aporte en la enseñanza artística de Chile. En A. Orbeta (Ed.), Educación artística, propuestas, investigación y experiencias recientes (pp. 59-96). Santiago de Chile, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Ministerio de Educación. (2019). Bases curriculares 7º a 4º medio. Recuperado de https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-22394_bases.pdf
Mollá, J. (1994). Modelo didáctico de investigación para la educación artística. Arte, Individuo y Sociedad, 6, 77-85. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/download/ARIS9494110077A/6017/.
Orbeta, A. (2005). Artes y calidad educativa: elementos para una discusión sobre los aportes de las artes a la educación [Presentación de PowerPoint]. Recuperado de https://docplayer.es/17382547-Artes-y-calidad-educativa-elementos-para-una-discusion-sobre-los-aportes-de-las-artes-a-la-educacion-alejandra-orbeta-universidad-alberto-hurtado.html
Peko, A., y Varga, R. (2014). Active learning in classrooms. Život i škola, 31(1), 59-75. Recuperado de https://hrcak.srce.hr/file/185059
Pineau, P. (2001). ¿Por qué triunfó la escuela? O la modernidad dijo: “Esto es educación, y la escuela respondió: “Yo me ocupo”. En P. Pineau, I. Dussel, y M. Caruso, M., La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad (pp. 26-52). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Rancière, J. (2003). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona, España: Laertes.
Riddett-Moore, K., y Siegesmund, R. (2012). Arts-Based Research: Data are constructed, Not found. En S. Klein (Ed.), Action Research Methods: Plain and Simple (pp. 105-132). New York, NY: Palgrave McMillan.
Springgay, S., e Irwin, L. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897-912. Recuperado de https://journals-sagepub-com.ezproxy.is.ed.ac.uk/doi/pdf/10.1177/1077800405280696
Tezanos, A. (2007). Oficio de enseñar-saber pedagógico: la relación fundante. Educación y ciudad, 12, 7-26. Recuperado de http://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/175
Triquell, A. (2015). Hacer (lo) visible: la imagen fotográfica en la investigación social [Sección: artículos de reflexión, debates contemporáneos en el campo de las ciencias sociales]. Reflexiones, 94(2), 121-132.Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/729/72946471009.pdf
Wesseling, J. (2011). See it again, Say it again: the artista as Researcher. Amsterdam, Holanda: Valiz Antennal.
Zamorano, P. (2007). Educación artística en Chile: Fernando Álvarez de Sotomayor, Juan Francisco González y Pablo Burchard, tres maestros emblemáticos. Revista Atenea, 495(1), 185-211. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/atenea/n495/art11.pdf