Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1838

Keywords:

Professor, Education in prison, Deprived of liberty

Abstract

The purpose of this research is to analyze, from the perspective of the teachers, the experiences in the exercise of higher education in prison. The educational experience carried out in the Provisional Deprivation of Liberty Center in Guayaquil, Ecuador, is taken as a case study. The starting point is a bibliographical review of the legal framework that supports prisoners, as well as the results of previous similar studies. The research used the synthetic analytical method supported by observation processes and questionnaires that gathered the teachers' points of view, analyzed through the systematization of experiences. Among the results, it stands out that teachers face a lack of resources and a feeling of insecurity within the prison, but they do not consider them obstacles to imparting classes and value the experience as enriching. It is concluded that the exercise of higher education in prison is feasible, but it must be consolidated through the design of didactic proposals appropriate to the context and adapted to the needs and profiles of the penitentiaries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Publicada en Registro Oficial Nº 298, del 12 de octubre de 2010. Ecuador.

Ayala Rueda, C. I. (2015, julio). La Responsabilidad Social Universitaria como estrategia de vinculación con su entorno social. Conferencia presentada en Proceedings of the 13th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology Engineering Education Facing the Grand Challenges What Are We Doing?, Santo Domingo, República Dominicana. https://doi.org/10.18687/LACCEI2015.1.1.117

Bravo, O. (Ed.). (2018). Perspectivas multidisciplinarias sobre las cárceles. Una aproximación desde Colombia y América Latina. Cali, Colombia: Editorial Universidad Icesi.

Caride, J., y Gradaílle, R. (2013). Educar en las cárceles: nuevos desafíos para la educación social en las instituciones penitenciarias. Revista de educación, 360, 36-47.

Conde, E., y Mármol C. (2018). La gestión de proyectos una herramienta para los emprendimientos y el desarrollo desde la comunidad. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/caribe/2018/01/gestion-proyectos.html

Constitución de la República del Ecuador [Const.] (2008). Ciudad Alfaro: Asamblea Constituyente. Registro Oficial 449 del 20 de octubre de 2008.

Copello, M., Gutiérrez, G., y Reyes, M. (2016). Acoger la diferencia - construir el “nosotros”. Encuentro experiencial entre privados de libertad y universitarios. Alteridad. Revista de Educación, 11(1), 53-63. https://doi.org/10.17163/alt.v11n1.2016.04

Del Pozo Serrano, F. J., y Añaños-Bedriñana, F. T. (1970). La Educación Social Penitenciaria: ¿De dónde venimos y hacia dónde vamos? Revista Complutense de Educación, 24(1), 47-68. https://doi.org/10.5209/rev_rced.2013.v24.n1.41191

Cedeño, J., y Machado, E. (2012). Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Humanidades Médicas, 12(3), 371-390. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300002&lng=es&tlng=es.

Díez, R., Calvo de León, R., y González, M. (2009). Programas socioeducativos en el centro penitenciario de burgos a través de las prácticas de educación social. Ponencia presentada en el III Congreso Estatal de Educador Social, Ecuador.

García, M., Vilanova, S., Castillo, E., y Malagutti, A. (2007). Educación de Jóvenes y Adultos en contextos de encierro. Una experiencia de extensión universitaria en la escuela de un penal. Revista Iberoamericana de Educación, 44(1), 1-9. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2358411

Gil Cantero, F. (2010). La acción pedagógica en las prisiones. Posibilidades y límites. Revista española de pedagogía, 68(245), 49-64.

González Ortiz, F. (2011). La vinculación universitaria en el modelo de educación superior intercultural en México. La experiencia de un proyecto. Ra Ximhai, 7(3), 381-394.

Larrea Alvarez, R. (2014). De las políticas penitenciarias invisibilizadas a un nuevo modelo de educación en el sistema carcelario. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 8(8), 41-58. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2014000200004&lng=es&tlng=es.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Derecho a la Educación. Recuperado de http://goo.gl/yvljfN

Mendoza Lombar, S., y Quinteros Trelles, A. (2015, julio). La vinculación con la sociedad, un espacio para hacer servicio a la comunidad. Caso: Refrigerios Escolares. Conferencia presentada en Proceedings of the 13th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology Engineering Education Facing the Grand Challenges What Are We Doing?, Santo Domingo, República Dominicana. https://doi.org/10.18687/laccei2015.1.1.155

Murillo, W. (2019). La educación universitaria en prisión: logros, dificultades y necesidades. Revista Educación, 43(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.31967

Romero Crespo, P., Merino, E., Jiménez Oyola, S., Aguilar Pesantes, A. del P., Acosta, J., García Garizabal, I.,… Leiva, I. (2016, julio). Vinculación con la Sociedad. Caso de estudio: Monitoreo de la Calidad de las Descargas de Agua de las Labores Mineras de la Asociación 12 de octubre (Cantón Camilo Ponce Enríquez). Ponencia presentada en Proceedings of the 14th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Engineering Innovations for Global Sustainability”, San José, Costa Rica. https://doi.org/10.18687/LACCEI2016.1.1.141

Rosales, J. (2015). Simón Rodríguez: filosofía y educación social. Actas del Tercer Congreso de Filosofía de la Educación, 3. Recuperado de http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/90

Scarfó, F. J. (2006). Educación Pública de Adultos en las Cárceles: garantía de un derecho humano. Revista Decisio, México, Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe, (14), 21-25.

Scarfó, F. J., Albertina, I., Preafán, M., y González, B. (2007). El rol del educador de adultos

en las cárceles. Revista Decisio, (16), 31-36.

Schneider, G. (2018). De la educación en cárceles de Argentina y España. Entre el enfoque de derechos y el tratamiento penal. Revista de Estudios Marítimos y Sociales, 1(12), 10-23.

Simon, F. (2013). La educación en la Constitución ecuatoriana de 1998. Recuperado de https://www.derechoecuador.com/la-educacioacuten-en-la-constitucioacuten-ecuatoriana-de-1998

Tapella, E., y Rodríguez-Bilella, P. (2014). Sistematización de experiencias: una metodología para evaluar intervenciones de desarrollo/ experience systematization: a method to evaluate development interventions. Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 0(3), 80-116. https://doi.org/10.5944/reppp.3.2014.13361

Tiana, A. y Sanz, F. (Coords.). (2015). Génesis y situación de la educación social en Europa. Madrid, España: Universidad Nacional de educación a distancia.

Zeinsteger, P. A. (2015). El rol docente universitario en las actividades de extensión universitaria en cárceles (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Published

2019-07-03

How to Cite

Sumba, N., Cueva, J., & López, R. . (2019). Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher’s Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador. Páginas De Educación, 12(2), 72–88. https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1838

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.