Disputes in defining the teaching craft in pre-service field experiences:
A case study on early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1418Keywords:
early childhood education, field experiences, supervisors, teaching craft, community of practiceAbstract
In pre-service teacher education, field experiences have been conceived as training devices. This article examines field experiences as spaces of struggle over the definition of the teaching craft inside a community of practice that constitutes both the context and the content of the training process. From a qualitative ethnographic inquiry, it shows the struggle to banish three "enemies" of the teaching craft at early childhood education: the infantilization, schoolification and mechanization. This article concludes that the way in which the battle is set reproduces the very thing it seeks to banish: stereotypes.
Downloads
References
Alliaud, A., y Antelo, E. (2009). Iniciarse a la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 90-100.
Bernstein, B. (1985). Clasificación y enmarcación del conocimiento educativo. Revista Colombiana de Educación, 15, 34-56.
Bloch, M. N. (2014). Interrogating Reconceptualizing Early Care and Education (RECE) - 20 Years Along. En M. N. Bloch, G. S. Cannella, y B. B. Swadener (Comps.), Reconceptualizing Early Childhood Care and Education: Critical Questions, New Imaginaries and Social Activism: a Reader (pp. 19–32). Nueva York, NY: Peter Lang.
Brailovsky, D. (2006). Maestros jardineros varones: un estudio sobre la normalidad escolar (Tesis de maestría inédita). Escuela de Educación, Buenos Aires, Argentina.
Brailovsky, D. (2016). Didáctica del nivel inicial en clave pedagógica. Buenos Aires, Argentina: NOVEDUC.
Buendı́a, E. (2000). Power and possibility: The construction of a pedagogical practice. Teaching and Teacher Education, 16(2), 147-163.
Cannella, G.S. (1997). Deconstructing Early Childhood Education: Social Justice and Revolution. Nueva York, NY: Peter Lang.
Contu, A., y Willmott, H. (2003). Re-Embedding Situatedness: The Importance of Power Relations in Learning Theory. Organization Science Organization Science, 14(3), 283-296.
Darling-Hammond, L., y Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Diker, G. (2002). Organización y perspectivas de la educación inicial en Iberoamérica principales tendencias. Madrid, España: Organización de los Estados Iberoamericanos
Edelstein, G. (1995). Los sujetos de las prácticas. En G. Edelstein y A. Coria (Comps.), Imágenes e imaginación. Iniciación a la docencia (pp. 36-61). Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.
Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative inquiry, 12(2), 219-245.
Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Buenos Aires, Argentina: Norma.
Guevara, J. (2016). La tríada de las prácticas en la formación inicial docente: aportes de investigaciones anglófonas. Espacios en Blanco, 26, 243-271.
Harf, R., Pastorino, E., y Sarlé, P. (1997). Aportes para una didáctica. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo.
Huxley, A. (1997). Un mundo feliz. Madrid, España: De bolsillo.
Ivaldi, E. (2014). Educación, arte y creatividad en las infancias del siglo XXI. En P. Sarlé, E. Ivaldi, y L. Hernández (Comps.), Arte, educación y primera infancia: sentidos y experiencias (pp. 11-28). Madrid, España: OEI.
Marcelo García, C., y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿cómo se aprende a enseñar? Madrid, España: Narcea.
Moss, P. (2007). Meetings across the paradigmatic divide. Educational Philosophy and Theory, 39(3), 229-245.
Núñez, V. (2003). Los nuevos sentidos de la tarea de enseñar. Más allá de la dicotomía'enseñar vs asistir'. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 33, 17-35.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2011). Does participation in pre-primary education translate into better learning outcomes at school? PISA in focus. París, Francia: Organisation for Economic Co-operation and Development.
Peralta, M.V. (2012). Un análisis del desarrollo curricular de la educación parvularia chilena: ¿cuánto se ha avanzado?. Docencia, 48, 60-71.
Phelan, A.M., Sawa, R., Barlow, C., Hurlock, D., Irvine, K., Rogers, G., y Myrick, F. (2007). Violence and Subjectivity in Teacher Education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(2), 161-179. doi: 10.1080/13598660600720561
Pulido, M. (2013). Las rutinas en educación inicial: entre la mecanización y la transformación. Educación y ciudad, (24), 81-92.
Ros, N. (2009). Rutina y rituales en la educación infantil. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.
Sarlé, P. (2000). La educación infantil en la República Argentina: entre la tradición y la vanguardia. Trabajo presentado en la 23ª reunión anual de ANPED, Caxambú, Brasil. Recuperado de: http://23reuniao.anped.org.br/textos/0715t.pdf
Schön, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona, España: Anagrama.
Soto, C.A., y Violante, R. (2008). Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.
Tenti Fanfani, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, 28(99), 335-353.
Terigi, F. (2002). Análisis comparativo de los currículos iberoamericanos: procesos, condiciones y tensiones que debemos considerar. Trabajo presentado en el IV Encuentro Internacional de Educación Inicial y Preescolar, La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.oei.es/linea3/terigi.pdf
Vaillant, D. (2007). Organización de las prácticas y de las residencias pedagógicas: una perspectiva internacional. Trabajo presentado en la Reunión técnica sobre residencias pedagógicas (MINCyT, INFD). Buenos Aires, Argentina.
Varela Fernández, J. (1992). Categorías espacio-temporales y socialización escolar: del individualismo al narcisismo. Revista de Educación, (298), 7-29.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).