Special programs of attention to diversity in Secondary. Perceptions of students and teacher training involved in PCPI
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v10i1.1360Keywords:
school failure, social and educational exclusion, students at risk, Compulsory Secondary EducationAbstract
The principal purpose of this investigation is to describe and evaluate every aspect related to the application of the Initial Professional Qualification Program (PCPI) in the province of Granada, Spain. The work presented here focuses on the analysis of the perceptions of teachers about their specific training in such measures of attention to diversity, and understand the perceptions of students about their implementation and future expectations. The research was developed in 50 educational centers of the province of Granada, starting with a mixed method research. The greatest achievements of the PCPI are the change in attitude of the students towards the study, and that a high percentage obtains the graduate in Compulsory Secondary Education (ESO).Downloads
References
Aparisi, J., Marhuenda, F., Martínez, I., Molpeceres, M. A., y Zacarés, J. J. (1998). El desarrollo psicosocial en el contexto educativo de los Programas de Garantía Social. Valencia, España: Universitat de València.
Aramendi, P., y Vega, A. (2013). Los Programas de Cualificación Profesional Inicial. La perspectiva del alumnado del País Vasco. Revista de Educación, 360, 1-16.
Aramendi, P., Vega, A., y Santiago, K. (2011). Los programas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria desde la perspectiva de los estudiantes: estudio comparado. Revista de Educación, 356, 185-209.
Bernard, J. C., y Molpeceres, M. A. (2006). Discursos emergentes sobre la educación en los márgenes del sistema educativo. Revista de Educación, 341, 149-169.
Bernardi, F. y Requena, M. (2010). Inequality in educational transitions: the case of post-compulsory education in Spain. Revista de Educación, número extraordinario, 93-118.
Bolívar, A., y López, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado, 13(3), 51-77.
Calero, J., Chois, A., y Waisgrais, S. (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006. Revista de Educación, número extraordinario, 225-256.
Calvo, A., Rodríguez, C., y García, M. (2012). Lo mejor de todo es que nos escucháis. Investigar el aumento de la participación de los estudiantes en los Programas de Diversificación y de Cualificación Profesional Inicial. Revista de Educación, 359, 164-183.
Casquero, A., y Navarro, M. L. (2010). Determinantes del abandono escolar temprano en España: un análisis por género. Revista de Educación, número extraordinario, 191-223.
Creswell, J. (2003). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Cutanda, M. T. (2014). De los Programas de Cualificación Profesional Inicial (PCPI) a la Formación Profesional Básica: algunas consideraciones. Revista Educativa Hekademos, 16, 69-79.
Cutanda, M. T., y González, M. T. (2015). La colaboración entre docentes del programa de cualificación profesional inicial: el papel del departamento de orientación. Educatio Siglo XXI, 33(2), 303-322.
Decreto 231/2007, de 31 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la educación secundaria obligatoria en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 156, 8 de agosto de 2007.
Escudero, J.M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado, 1(1), 1-24.
Escudero, J.M., y Bolívar, A. (Coords.). (2008). Respuestas organizativas y pedagógicas ante el riesgo de exclusión educativa. X Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (Actas). Madrid, España: Wolters Kluwer.
Escudero, J.M., González, M. T., y Martínez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación, 5, 41-64.
Escudero, J. M., González, M. T., Moreno, M., Nieto, J. M., y Portela, A. (2013). Estudiantes en riesgo, centros escolares de riesgo: Respuestas educativas al alumnado en situaciones de vulnerabilidad. Murcia, España: DM.
Fernández Enguita, M. (2009). Cuadernos de quejas. Revista de Libros, 148, 40-42.
Fernández Enguita, M., Mena, L., y Riviére, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona, España: Fundación La Caixa.
George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
González, M. T. (2004). La construcción y las respuestas organizativas a los riesgos de exclusión escolar. En J. López Yañez, M. Sánchez Moreno y P. Murillo Estepa (Eds.). Cambiar con la sociedad, cambiar la sociedad. Actas del 8ª Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (pp. 273-281). Sevilla, España: Universidad de Sevilla.
González, M. T. (2006). Absentismo y abandono escolar: una situación singular de la exclusión educativa. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(1), 1-15. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num1/art1.pdf
González, M. T., Méndez, R.M., y Rodríguez, M. J. (2009). Medidas de atención a la diversidad: Legislación, características, análisis y valoración. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 13(3), 79-105.
González, M. T., y Moreno M. A. (2013). El Programa de Cualificación Profesional Inicial: Entre la integración o la marginación en los contextos organizativos donde se desarrolla. Revista de Investigación en Educación, 11(1), 118-133.
González, M. T., y Porto, M. (2013). Programas de Cualificación Profesional Inicial: valoraciones e implicación de los alumnos en la Comunidad Autónoma de Murcia. Revista de Educación, número extraordinario, 210-235.
Jiménez, J. (1999). Descripción y análisis de una experiencia de garantía social. Contextos Educativos, 2, 229-256.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. (3 de octubre de 1990). Boletín Oficial del Estado, 238, 4 de octubre de 1990.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (3 de mayo de 2006). Boletín Oficial del Estado, 106, 4 de mayo de 2006.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. (9 de diciembre de 2013). Boletín Oficial del Estado, 295, 19 de diciembre de 2013.
Luengo Navas, J. (Comp.). (2005). Paradigmas de gobernación y de exclusión social en la educación. Fundamentos para el análisis de la discriminación escolar contemporánea. Barcelon, España: Ediciones Pomares.
Marhuenda, F. (2006). Presentación. La formación para el empleo de jóvenes sin graduado: educación, capacitación y socialización para la integración social. Revista de Educación, 341, 15-34.
Merino, R. García, M., y Casal, J. (2006). De los Programas de Garantía Social a los Programas de Cualificación Profesional Inicial. Sobre perfiles y dispositivos locales. Revista de Educación, 341, 81-98.
Moliner, O., Sales, M. A., Ferrández, R., Moliner, L., y Roig, R. (2012). Las medidas específicas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) desde las percepciones de los agentes implicados. Revista de Educación, 358, 197-217.
Molpeceres, M. A. (1998). La disciplina y los hábitos de trabajo en la formación para la inserción laboral. En I. Martínez, y F. Marhuenda (Eds.). La experiencia educativa en los Programas de Garantía Social (pp. 67-95). Valencia, España: Universitat de València.
Roca Cobo, E. (2010). El abandono temprano de la educación y la formación en España. Revista de Educación, número extraordinario, 31-62.
Tashakkori, A., y Teddlie, C. (Eds.). (2010). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Viguer, P. (2004). Optimización evolutiva. Madrid, España: Pirámide.
Zacarés, J. J., y Llinares, L. (2006). Experiencias positivas, identidad personal y significado del trabajo como elementos de optimización del desarrollo de los jóvenes. Lecciones aprendidas para los futuros Programas de Cualificación Profesional Inicial. Revista de Educación, 341, 123-147.