Impact study of evaluation and improvement tools of schools

Authors

  • JAVIER LASIDA Universidad Católica del Uruguay
  • ROSSANA ISOLA Universidad Católica del Uruguay
  • MARCOS SARASOLA Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1165

Keywords:

impact, quality, schools, management, ISO.

Abstract

It was studied the impact perception about the application of the quality system ISO, (International Standard Organization). It was applied questionnaires to directors, teachers and students in two centers with different characteristics. One of the two was small, with free fee and with poor population from poor zone. The second one was big with a high fee and students are from high economic level families.  Both of them received ISO certification in partial aspects, showing similar implementation strategies. The results were similar with very little differences between centers. This instrument (ISO) showed that helps very little to the improvement of quality. Other researches in the literature revised match to the same results: few contributions of ISO system educational quality improvement and an administrative overload.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

JAVIER LASIDA, Universidad Católica del Uruguay

Licenciado en Ciencias de la Educación por la Universidad de la República, Máster en Ciencias Sociales por FLACSO, candidato a Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Profesor titular de la Universidad Católica del Uruguay.

ROSSANA ISOLA, Universidad Católica del Uruguay

Maestra y Magíster en Educación. Con amplia experiencia en gestión de centros de contextos diferentes. Actualmente se desempeña como directora del sector de Inicial y de Primaria en el Colegio Yavne.

MARCOS SARASOLA, Universidad Católica del Uruguay

Doctor en Educación por la Universidad de Deusto. Coordinador de la Maestría en Educación de la Universidad Católica del Uruguay. Investigador del Equipo INNOVA de la Universidad de Deusto.

References

Álvarez, M., & Santos, M. (Eds.). (2003). Un modelo de calidad pedagógica para los centros educativos. Bilbao: Fundación Horreum - Mensajero.

Consejo Escolar del Estado (2001) Informe sobre el estado y situación del sistema educativo: curso 1999-2000. Madrid: MEC.

English, F. W., & Hill, J. C. (1995). Calidad total en la educación: la transformación de las escuelas en sitios de aprendizaje: aplicación de las ideas de Deming a la enseñanza. EDAMEX.

Esponda, A., Penalva, G., Palavicini, J., & Navarrete, G. (2001). Hacia una calidad más robusta con ISO 9000: 2000. Panorama Editorial.

Eusko Jaurlaritza, Gobierno Vasco (2006). Hobbide: modelo de gestión, autoevaluación y mejora de la formación profesional del país vasco. Resumen proyecto. Departamento de Educación, Universidades e Investigación. Disponible en http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-

/es/contenidos/informacion/ agencia/es_1967/mogestauteva.html

Hernández G., Arcos J. y Sevilla J. (2013) Gestión de la calidad bajo la Norma ISO 9001 en instituciones públicas de educación superior en México. Revista Calidad en la educación, 39, 82-115.

Kasperaviciute, R. (2013). Application of ISO 9001 and EFQM Excellence Model within Higher Education Institutions: Practical Experiences Analysis. En línea, (1), 81-92.

Lasida, J., Podestá, M. y Sandoya, J. (2008) La calidad educativa: sistemas y potencialidades. Revista Páginas de Educación, (1), 55-76.

Sallis, E. (2002). Total quality management in education. Londres: Taylor & Francis Group.

Senlle, A. y Gutiérrez, N. (2005). Calidad en los servicios educativos. España: Díaz de Santos.

Svensson, M. & Klefsjö, B. (2006). TQM-based self-assessment in the education sector: experiences from a Swedish upper secondary school project. Quality Assessment in Education, 14,2, 299-323.

Van den Berghe, W. (1998), Aplicación de las normas ISO 900 en la enseñanza y formación. Revista Europea de la Formación Profesional, 15, 21-30.

Vargas, F. (2003). La gestión de la calidad en la formación profesional. El uso de estándares y sus diferentes aplicaciones. Montevideo: OIT CINTERFOR.

Villa, A., Goikoetxea, E., Auzmendi, E., Solabarrieta, J., Gorriño, M., & Pereda, V. (Eds.). (2003). Ámbitos y criterios de la calidad pedagógica. Bilbao: Fundación Horreum-Mensajero.

Published

2016-06-29

How to Cite

LASIDA, J., ISOLA, R., & SARASOLA, M. (2016). Impact study of evaluation and improvement tools of schools. Páginas De Educación, 9(1), 25–44. https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1165

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.