The limits of disruption in the academic order:

DIY culture at University

Authors

  • Pablo Rivera-Vargas Universidad de Barcelona
  • Juana M. Sancho-Gil Universidad de Barcelona
  • Joan-Anton Sánchez Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1428

Keywords:

teaching innovation, students’ agency, creativity, digital competence, collaboration

Abstract

Considering the current challenges of higher education, this article aims to show the principles and the implementation of the DIY perspective, in the teaching and learning process of a course of the Pedagogy degree at the University of Barcelona. The text describes the European project DIYLab —carried out through participatory action research— and describes its implementation in the mentioned course.  Finally, students' contributions are presented, as well as the consideration of the challenges and possibilities of introducing elements of DIY culture into the University.

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Author Biographies

Pablo Rivera-Vargas, Universidad de Barcelona

Doctor en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona (UB). Postdoctoral Research in Adult Education, University of Wisconsin-Madison. Máster en Análisis Político y Asesoría Institucional (UB). Máster en Educación Superior (UB). Magíster en Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Sociólogo, Universidad de Concepción. Profesor del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la UB. Investigador del grupo Esbrina - Subjectividades, visualidades y entornos educativos contemporáneos (2014 SGR 632) y de REUNI+D - Red Universitaria de Investigación e Innovación Educativa. Cambios Sociales y Retos para la Educación en la Era Digital. MINECO. EDU2015-68718-REDT. Miembro de INDAGA'T (UB). GIDCUB-13/087.

Juana M. Sancho-Gil, Universidad de Barcelona

Catedrática de Tecnologías Educativas del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona (UB). Coordinadora del grupo de investigación Esbrina - Subjectividades, visualidades y entornos educativos contemporáneos (2014 SGR 632) y de REUNI+D - Red Universitaria de Investigación e Innovación Educativa. Cambios Sociales y Retos para la Educación en la Era Digital. MINECO. EDU2015-68718-REDT. Miembro de INDAGA'T (UB). GIDCUB-13/087.

Joan-Anton Sánchez, Universidad de Barcelona

Doctor en Pedagogía por la Universidad de Barcelona (UB). Profesor colaborador permanente del Departamento de Didáctica y Organización Educativa la Universidad de Barcelona. E Esbrina - Subjectividades, visualidades y entornos educativos contemporáneos (2014 SGR 632) y de REUNI+D - Red Universitaria de Investigación e Innovación Educativa. Cambios Sociales y Retos para la Educación en la Era Digital. MINECO. EDU2015-68718-REDT. Miembro de INDAGA'T (UB). GIDCUB-13/087. Coordinador de la mención en Tecnologías Digitales de los grados de maestro de la UB.

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Published

2017-10-11

How to Cite

Rivera-Vargas, P., Sancho-Gil, J. M., & Sánchez, J.-A. (2017). The limits of disruption in the academic order:: DIY culture at University. Páginas De Educación, 10(2), 127–142. https://doi.org/10.22235/pe.v10i2.1428

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