CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY

Authors

  • Nora Leibovich de Figueroa Universidad de Buenos Aires
  • Aracelli Marconi Universidad de Buenos Aires
  • Claudia Minichello Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v0i1.541

Keywords:

Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative

Abstract

The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casas, F (1998) Infancia: perspectivas psicosociales. Buenos Aire: Paidós.

Bardin, L., (1977): L´analyse de contenu. Paris: P.U.F.

Donzelot,J.(1977) La policía de la familias. España. Ediciones Pre-Textos.

Flaquer, L (1998): El destino de la familia. Barcelona: Ariel.

Flores, R. Ramírez, M. (2004) Representaciones sociales de las relaciones familísticas en adolescentes y su vinculo con la reafirmación de la autoestima. En Psicología Iberoamericana 12(4). 290-297.

González Tornaría, M; Vandemeulebroecke, L.; Colpin, H. (2001) La familia en situación de pobreza. En Pedagogía familiar. Aportes desde la teoría y la investigación. Universidad Católica, Uruguay. Ediciones Trilce. 147-173

Grima, J. ; Le Fur, A. (1999) ¿Chicos de la calle o trabajo chico? Buenos Aires.Editorial:Lumen.

Hernández, M.; Triana, B.; y Rodríguez, G. (2005) Variables personales y contextuales implicadas en la elaboración del concepto explícito de familia. En Infancia y Aprendizaje 28 (2). 179-190.

Leibovich de Figueroa, N.B.; Schufer, M.L.; Muiños, R. (1998-2000) Ecoevaluación psicológica. Las figuras humanas en contextos familiar y escolar. Buenos Aires: EUDEBA.

Leibovich de Figueroa, N.; Schufer de Paikin, M. (Editoras), (2002) “El malestar y su evaluación en diferentes contextos”. EUDEBA Bs As

Moise, C (2000) “Trabajo, desempleo e impacto subjetivo” I. Cortazzo, C. Moise (compiladoras). Estado, Salud y Desocupación. De la vulnerabilidad a la exclusión. Buenos Aires. Paidós.121- 147

Organización Panamericana de la Salud – OPS (2003) Informe: La familia y la salud. 44°Consejo Directivo, 55ª Sesión del Comité Regional, Washington, D.C: EUA.

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo - PNUD (1998) El desarrollo humano en la Argentina del siglo XXI. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Buenos Aires –

Argentina.

Pourtois, Jean-Pierre e Huguette Desmet (1988): Epistémologie et instrumentation en sciences humaines, Bruselas: Mardaga.

Stolkiner A. (2004) Las familias y la crisis. En Cuestiones de infancias. Revista de Psicoanálisis con niños 4.137-151.

Strauss, A, Corbin, J, (1998) “ Basics of Qualitative Research”. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Second Edition SAGE Publications London.

Taylor y Bogdan (1996) Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidos, Tercera edición.

Ynoub,R.; Veiga,C. (2002) Proyecto de vida y construcción del proyecto ocupacional en adolescentes en alto riesgo psicosocial. En Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina 48 (1-4) 50-60.

Vasilachis de Gialdino, I (2003) Pobres, Pobreza y Representaciones sociales. España: Editorial Gedisa.

Published

2007-05-30

How to Cite

Leibovich de Figueroa, N., Marconi, A., & Minichello, C. (2007). CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY. Ciencias Psicológicas, 1(1), 7–13. https://doi.org/10.22235/cp.v0i1.541

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.