Road to a new fatherhood: Perspectives regarding the role of the father in Chilean two-parent families
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v18i2.3846Keywords:
fatherhood, participation, family roles, family, gender inequalityAbstract
In the last three decades in Chile, variations have been observed in paternal participation in family reproduction tasks, with the appearance of roles that are more in line with current times and at the same time of insufficient equity. The main objective of this research was to know the changes in the parental role within Chilean two-parent families. A voluntary sample of male participants from Ñuble, Chile, who exercise parenthood, was used. Thirteen semi-structured face-to-face and online interviews were conducted, which were subjected to a narrative analysis to observe the life stories through the people's accounts and to know their experiences from the subjectivity, which allowed to deepen and interpret the exposed content. The results indicated that there are updates to the parental role, evidencing the importance of the new type of role together with the presence of the traditional role, which are determined by the experiential, sociocultural and generational context of each participant. The repetition of parenting patterns observed in the family of origin and the slow incorporation of new models of parenting suggest that this should be a relevant issue for the future implementation of public policies that promote participation and equity in parental relationships in the current family.
Downloads
References
Aguayo, F., Mendoza, D., & Bravo, S. (2021). Paternidad activa: la participación de los hombres en la crianza y los cuidados. Iniciativa Spotlight; Fondo de Población de las Naciones Unidas. https://lac.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/paternidadactiva.pdf
Bronfenbrenner, U. (1987). La Ecología del Desarrollo Humano: Experimentos en Entornos Naturales y Diseñados. Paidós.
Bruner, J. (2000). La educación, puerta de la cultura. Aprendizaje.
Comas, D. (2016). Hombres cuidadores: Barreras de género y modelos emergentes. Psicoperspectivas, 15(3), 10-22. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol15-issue3-fulltext-750
Delfín, C., Saldaña, C., Cano, R., & Peña, E. (2021). Caracterización de los roles familiares y su impacto en las familias de México. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 128-138. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.36497
Fonseca, C. (2019). Jóvenes padres costarricenses: cambios y continuidades de la masculinidad tradicional. Revista Espiga, 18(37), 14-39. https://doi.org/10.22458/re.v18i37.2426
Garzón, C. (2020). El rol del padre sustituto frente al proceso de crianza de adolescentes con discapacidad cognitiva. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(2), 130-152. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.2.8
Guzmán, K., Bastidas, B., & Mendoza, M. (2019). Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 9(2), 61-72. https://doi.org/10.17162/au.v9i2.157
Hernández, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Inguillay, L., Tercero, S., & López, J. (2020). Ética en la investigación científica. Imaginario Social, 3(1), 42-51.
Instituto Nacional de Estadística. (2017). Censo de Población y Vivienda. https://www.ine.gob.cl/estadisticas/sociales/censos-de-poblacion-y-vivienda/censo-de-poblacion-y-vivienda
Irueste, P., Guatrochi, M., Pacheco, S., & Delfederico, F. (2020). Nuevas configuraciones familiares: Tipos de familia, funciones y estructura familiar. Revista REDES, (41), 11-18.
Madrid, S., Valdés, T., & Celedón R. (2020). Masculinidades en América Latina. Veinte años de estudios y políticas para la igualdad de género. Universidad Academia de Humanismo Cristiano. https://creaequidad.cl/images/Publicaciones/LibroMasculinidades.pdf
Márquez, F., Lucchini, C., & Bertolozzi, M. (2021). Significado y participación social del hombre al transformarse en padre por primera vez. Andes pediátrica, 92(1), 50-58. https://doi.org/10.32641/andespediatr.v92i1.1757
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. Observatorio Social. (2017). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional. Equidad de Género. Síntesis de resultados. http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2017
Okuda, M., & Gómez, C. (2005). Métodos de investigación cualitativa: Triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.
Olavarría J. (2017). Sobre Hombres y Masculinidades: “ponerse los pantalones”. Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Olavarría, J., & Parrini, R. (2000). Masculinidad/es. Identidad, sexualidad y familia. Primer Encuentro de Estudios de Masculinidad. Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Oliveros, I. (2019). Masculinidad hegemónica y su influencia en el desempeño del rol paterno de 56 agentes de la 16a zona policial de Pacora [Tesis de grado, Universidad de Panamá]. Repositorio Centroamericano SIIDCA - CSUCA. http://up-rid.up.ac.pa/3151/
Pichón-Rivière, E. (1985). Teoría del vínculo. Paidós.
Quintero, C. (2021). Cambios y transformaciones en el rol paterno dentro del contexto familiar actual [Proyecto de grado, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/8131
Quiroz, M., & López, G. (2019). Configuración del rol paterno a partir de la significación dada a los patrones de crianza tradicionales y a las formas de paternidad contemporáneas [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. Repositorio institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14353/1/QuirozMelisa_2019_ConfiguracionRolPaterno.pdf
Rodríguez A. (2020). La narrativa como un método para la construcción y expresión del conocimiento en la investigación didáctica. Sophia, 16(2), 183-195. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.965
Schöngut-Grollmus, N., & Pujol, J. (2015). Relatos metodológicos: Difracción de experiencias narrativas de investigación. Forum: Qualitative Social Research, 16(2), 24.
Silva, M. (2017). El transitar en la investigación narrativa y su empleo en la construcción de teoría. Revista de Investigación, 41(91), 124-142.
Sparkes, A., & Devís, J. (2007). Investigación narrativa y sus formas de análisis: una visión desde la educación física y el deporte. Expomotricidad, 43-68.
Undurraga, R., & López, N. (2021). (Des)articuladas por el cuidado: trayectorias laborales de mujeres chilenas. Revista de estudios sociales, 75, 1-16. https://doi.org/10.7440/res75.2021.06
Uribe, P. (2020). Masculinidades alternativas: Varones que se narran al margen del modelo hegemónico y generan cambios a través de la educación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 115-129. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200115
Valdés, E., Spencer-Contreras, R., & Cárcamo, R. (2023). Impacto del padre en el desarrollo de la conducta prosocial de niños y niñas durante la primera infancia: una revisión sistemática. Terapia psicológica, 41(3), 301-325. https://doi.org/10.4067/s0718-48082023000300301
Vera, D. (2022). Políticas de permisos parentales en Chile y Suiza desde una mirada institucional y de género. Revista científica internacional CUHSO, 32(1), 121-151. https://doi.org/10.7770/cuhso-v32n1-art2718
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ciencias Psicológicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.